Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wolken & Seeing volgens Meteoblue

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wolken & Seeing volgens Meteoblue

Het is nog in Betafase en misschien wat ontoegankelijk. Maar deze site heeft voor ons als weer- en sterrenkundehobbyisten de meest complete (en volgens mij ok betrouwbaarste modellen).
    Op my.meteoblue.com kun je een proefabbo aanvragen van 20 dagen. Dit kun je gedurende de testfase oneindig verlengen.
    De eerste indruk van de site is misschien wat anti-intuitief, en leunt zeer op java. Maar de data die eruit komt fietsen is i-d-e-a-a-l.
    Bijgevoegd een pdf van de site. Je ziet een overzicht met wolkenbedekking EN seeiing (om gebaseerd op jetstream).
    Donkerblauw is goede seeiing.
    Het klopt aardig (de coordinaten van Haarlem niet) met het huidige weerbeeld.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Eh .... anti-intuitief? Ik heb grote moeite om de site te begrijpen. En er zijn inmiddels erg veel meteosites die ik bijhoud om te kijken welke de beste verwachtingen geeft. Ik schort mijn oordeel nog even op.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Als je het contra-intuitief vindt, kan je altijd gewoon op de hoofdpagina http://www.meteoblue.com klikken op Europa (7 dagen) of Centraal-Europa (3 dagen, maar met fijnere mazen voor het rooster) en onderaan browsen door de tijd...

Dat doe ik altijd, want sommige wolkenvelden durven wel eens een tiental kilometer elders te komen.

Als je een account hebt:

-klikkek op "MyMap Server"
      -klikken op "Central Europe" (of "Europe") bovenaan).
      -klikken op "City Forecast/Meteogram"
      -klikken op de kaart (je kunt het onderaan saven onder een naam).
      -klikken op "Make map".

Als je de seeingpredictie wilt gebruiken, op "Astronomy Seeing" in plaats van "City Forecast" klikken. Er zijn enkele indices; "seeing 1" gaat hoofdzakelijk over de onderste luchtlagen, "seeing 2" over de straalstroom, en "bad layers" is nog een indicatie (waarmee je meestal de twee eersten kunt valideren). De voorbije dagen was de seeing schitterend maar "seeing 2" zat ernaast (omdat ondanks de snelle straalstroom er toch goede seeing was); "seeing 1" was dan wel goed.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat helpt. Bedankt.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
        X