Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zware storm verwacht voor eind november

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zware storm verwacht voor eind november

Volgens de Engelse weerkundige Piers Corbijn zal Nederland eind november mogelijk getroffen gaan worden door een superstorm, een storm met windsnelheden van 170 Km/u.
    Op de Engelse weersite Weather Action heeft hij een globale voorspelling gedaan. Deze verwachting, mede gebaseerd op de zonneactiviteit, geeft aan dat we in Nederland deze zware storm kunnen verwachten.

De voorspelling van Corbijn
    November kent een rustig begin door invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter 'stilte voor de storm', zo lijkt het. Tussen 8 en 13 november wordt een (zware) storm verwacht. Er bestaat een kans van 80 procent dat deze storm over Nederland zal trekken. Windstoten (dus geen windkracht!) van 145 tot 175 km/uur zullen ons land teisteren.

Na dat weekend zullen koude en zachtere periodes elkaar afwisselen, terwijl zich op de Atlantische Oceaan een uitdiepende depressie ontwikkeld. Er omheen vormen zich allerlei randstoringen en een zeer actief (kou)front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als 'superstorm' laat beschrijven. Een storm, zwaarder dan die van 1987 en 1703, die tussen 23 en 28 november verwacht wordt.

De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Opnieuw bestaat een 80 procent kans dat de orkaan Nederland zal treffen. Er zullen windstoten van meer dan 200 km/uur gemeten worden. Ook tornado's zijn een mogelijkheid door de grote onstabiliteit van de atmosfeer. Eind november zal de storm langzaam boven Europa uitdoven en zal december ook nat, koud en stormachtig beginnen.

Bron: Fok.nl, Piet Paulusm, DePers.

Als dat waar gaat zijn dan zit er voorlopig weinig waarneemweer aan te komen vrees ik.
    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Uhh...ligt het aan mij dat ik niet snap wat de zonne-activiteit hiermee te maken heeft? De zon is toch nu niet bepaald actief bovendien, helaas.

Ik ben niet zo vies van een lekker stormpje trouwens, alles is bij ons onderhand al wel een keer af- of omgewaaid. En als de storm voorbij is, is de lucht weer mooier dan ooit.

Commentaar

Ach, ik zeg altijd maar zo, 'wat dan valt, valt later niet'!

Persoonlijk ben ik overigens erg gecharmeerd van stormen. Als het steeds harder begint te waaien dan ga ik me afvragen hoe lang dat door gaat. En als het knetterhard regent wil ik dat het nog harder gaat. Dat natuurgeweld geeft me gek genoeg een heerlijk gevoel. Het gaat gewoon, en het gaat hard. Helaas kunnen ze ook veel schade aanbrengen.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Kan ik eindelijk weer es gaan vliegeren hier zo ver het land in.

Maar storm vind ik altijd mooi, bomen die wonderbaarlijk buigzaam blijken, maar soms ook niet op kunnen tegen de kracht van iets dat we niet eens kunnen zien. Qua waarnemen, tja, das dan heel jammer, maar wat wil je d'r aan doen? En wat capella zegt, na een goeie storm is alles weer lekker fris en fruitig.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

"Superstorm" op komst... prietpraat of niet?

EDIT Demelza:
          Linkje gefixed.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nou ik weet niet of wij er zo blij mee moeten zijn. Bij storm van een paar jaar geleden zijn de golfplaten van de schuur afgerukt, waarna ze vrolijk over het wegdek zeilden. Ze hadden makkelijk iemand kunnen onthoofden. En de schuifpui achter het huis hadden we niet dichtgetimmerd, waardoor we niet in de woonkamer konden wezen, omdat we bang waren dat de ruiten eruit vlogen.
            Ik ben niet vies van een goeie storm, levert mooie plaatjes op, maar buitenaf kan het behoorlijk tekeer gaan.
            Ben benieuwd wat er komen gaat.
            Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Het eerste deel van deze voorspelling lijkt in ieder geval gedeeltelijk uit te gaan komen, maar dat staat al een tijdje vast. Voor later deze week is er stormachtig weer voorspelt. Maar of we echt te maken gaan krijgen met dat hele zware weer, dat lijkt me sterk. En dan orkanen eind november? Eerst zien, dan geloven.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ze kunnen vaak nog geen weerbericht voor een hele week vooruit goed voorspellen dus laat staan bijna een maand vooruit.
                Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Precies. En dan een weerbericht voorspellen aan de hand van de zonneactiviteit? Dat gaat er bij mij niet zomaar in. Dat uitgerekend een meteoroloog daarmee komt...
                  Ik hoop trouwens wel op een strenge winter. Is lang geleden.

Commentaar

Wetenschappers zijn al een eeuw bezig met onderzoek naar het verband tussen het weer en de zonneactiviteit.
                    En nu zou die weerman ineens het antwoord hebben? Moet het nog zien gebeuren.
                    Maar idd een lekkere strenge winter, geeft ook veel mooie heldere sterrenhemels, en daar gaan we tenslotte voor he

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
                      Wetenschappers zijn al een eeuw bezig met onderzoek naar het verband tussen het weer en de zonneactiviteit.
                      Klopt. Ik geloof ook wel dat zonneactiviteit een steentje bijdraagt aan het weer, maar om nou zo'n voorspelling te doen, enkel (of voornamelijk) gebaseerd hierop lijkt me nou niet een betrouwbare voorspelling.
                      Ach, misschien slaat hij de spijker juist wl op de kop. We zullen zien!

Commentaar

We kunnen maar 1 ding doen: afwachten.
                        Het weer is 1 van die dingen waar we niks aan kunnen doen helaas, anders waren die wolken allang verdwenen hoor

Commentaar

Die storm van vrijdag was wel al een tijdje voorspeld, al wist men nog niet hoe sterk hij zou worden. Nu weet men dat trouwens ook nog niet. Hier in Belgi wordt er trouwens een superstorm verwacht voor woensdag :P.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Lijkt me flauwekul. 7-daagse verwachtingen zijn al erg onbetrouwbaar, laat staat dat iemand zo nauwkeurig een voorspelling kan doen voor drie weken vooruit!

Ik voorspel trouwens dat in n van de komende maanden een weerrecord wordt verbroken. Let maar op.
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nog een berichtje van nu.nl:
                              "Superstorm niet serieus te nemen"

Voor morgen en overmorgen voorspellen ze trouwens een grote kans op een storm van windkracht 9. Volgende week wordt het kouder en zouden we zelfs al de eerste sneeuw kunnen gaan verwachten!!!

Commentaar

Werken...
                              X