Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gekke regenboog, hoe zit dat?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gekke regenboog, hoe zit dat?

Kan iemand mij uitleggen wat ik vanavond gezien heb? Zonet was er vanuit mijn voortuin een prachtige regenboog te zien, een van de duidelijkste die ik ooit heb gezien. De tweede regenboog (buiten de cirkel van de "hoofd"-boog) was ook goed zichtbaar.

Maar tegen de binnenrand van de hoofdboog zag ik NOG een boogje. Ik heb er een foto van gemaakt en met photoshop was aangepast zodat het duidelijker te zien is. Wat is het?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Wow! Vet! Geen idee hoe het komt, maar het is wel cool!

Commentaar

Ik kan je foto niet goed zien op mijn beeldscherm, maar ik vermoed dat het om een bijboog gaat.

Als er voldoende druppeltjes in de lucht zijn en het zonlicht sterk genoeg, dan kan er een tweede boog ontstaan. Deze bijboog staat buiten de hoofdboog en toont de kleuren in spiegelbeeld. Tussen de twee hoofdbogen is het donker. Dit wordt de band van Alexander genoemd.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Re: Gekke regenboog, hoe zit dat?

Origineel geplaatst door Demelza
        Deze bijboog staat buiten de hoofdboog en toont de kleuren in spiegelbeeld.
        Origineel geplaatst door Roel
        Maar tegen de binnenrand van de hoofdboog zag ik NOG een boogje.
        Dat is het dus niet... Een bijboog heb ik vaker gezien en staat op redelijke afstand van de hoofdboog. Waar ik het over heb is de extra boog die aan de binnenzijde van de hoofdboog zit "vastgeplakt". De kleuren ervan zijn ook niet gespiegeld...

Commentaar

de 2 bogen ken ik idd iik wel maar dat van de derde dat is me ook een raadsel.
          (misschien een toevallige andere regenboog op een andere afstand zodat ie net onder de hoofdboog lijkt te vallen)?
          iets anders kan ik ook niet bedenken op het moment.

Commentaar

Nog iets aangepast om de kleuren nog harder te laten knallen! Is het zo duidelijker te zien, Demelza? (of staat je beeldscherm misschien te donker?)

Commentaar

Dit?
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat is inderdaad duidelijker zo (moet toch echt een nieuwe monitor hebben).
                Ik heb geen idee wat het is.
                @Jefke, in je linkje volgen de kleuren elkaar op. Op de foto van Roel zie je 2 duidelijke bogen: 2x rood, 2x geel etc. Ik vind het vreemd dat de kleuren niet gespiegeld zijn.

Commentaar

@ Demelza, ik snap wat Roel bedoelt maar niet wat jij bedoelt. Een buitenboog staat veel verder en is niet te zien op de foto, de ringen aan de binnenkant zien er net hetzelfde uit als op website. Op mijn scherm tenminste. De kleuren zijn enkel gespiegeld in een buitenboog. Ow, vergeet niet dat Roel de foto sterk heeft bewerkt in photoshop.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Exact! Dat is het, Jefke. Bedankt voor de link.

Commentaar

Graag gedaan Zoek jij nu de vertaling op :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                        @ Demelza, ik snap wat Roel bedoelt maar niet wat jij bedoelt. Een buitenboog staat veel verder en is niet te zien op de foto, de ringen aan de binnenkant zien er net hetzelfde uit als op website. Op mijn scherm tenminste. De kleuren zijn enkel gespiegeld in een buitenboog. Ow, vergeet niet dat Roel de foto sterk heeft bewerkt in photoshop.
                        Dat bedoelde ik ook. Een buitenboog heeft de kleuren gespiegeld. Op mijn scherm ziet de laatste foto eruit als 2 regenbogen: een grote en een kleine met de kleuren in dezelfde volgorde. Maar het ligt zo te horen overduidelijk aan mijn beeldscherm, omdat jullie het wel goed zien.

Commentaar

@ Demelza, dat vermoede ik al. O, en ik heb onlangs een mooie TFT gekocht (2ms, contrast 3000:1) maar vond mijn oud crt scherm toch veel beter.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                            Nog iets aangepast om de kleuren nog harder te laten knallen! Is het zo duidelijker te zien, Demelza? (of staat je beeldscherm misschien te donker?)
                            Ik heb zelfs het idee dat in de tweede foto nog een derde boogje (tenminste het geel en rood) binnen de hoofdboog (en binnen het tweede boogje) te zien is...
                            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Haha Roel, check eens het 'plaats hier je weerfoto's' topic pagina 10. Daar staat zo'n beetje hetzelfde verhaal, inclusief link naar die superhandige site over atmospheric optics.

[edit]: linkje is ook handig: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... c&start=90
                              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                              X