Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weer voorspellen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weer voorspellen

Kun jij zover vooruit het weer voorspellen, Martijnske? Ik verwacht hetzelfde, maar bij mij is het meer wishful thinking.

Overigens beleef ik hetzelfde als Batchainpuller: het lijkt wel of de volle maan ieder maand de wolken wegblaast!
    Dat van die zonneactiviteit is inderdaad onzin ja, maar die vliegtuigen...

Weleens zo'n luchtfoto van Nederland gezien met uitgewaaierde condensstrepen? Het ziet er niet uit!

Daar zijn diverse (lange termijn) weersites voor. De verwachting van Martijnske staat tevens op verschillende sites.
    Jammer genoeg zijn deze sites vaak niet compleet en moet je zelf gaan puzzelen.

Deze site vind ik trouwens de beste. Heel simpel opgezet, maar erg nauwkeurig! http://www.weerbericht.nu/
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dat valt wel mee hoor, zo moeilijk is het niet te vinden.

En inderdaad m'n verwachtingen staan op 3 verschillende sites.

Commentaar

Waarom is het voor de beroepsweermensen dan zo moeilijk om een kloppende 3- tot 5-daagse weersverwachting op te stellen? Zelfs voor n dag zitten ze er al zo vaak naast!

Afgezien van de neerslagkansen, die al vaak niet kloppen, hebben ze ook nog heel andere ideen over het begrip "helder" dan wij.

Ik vertrouw nog steeds het liefst op mijn boereninstinct. En ik heb een ooit gescheurde enkel die mij zo'n 24 uur van tevoren precies laat weten wanneer het gaat regenen . Pijnlijk, maar zeer doeltreffend!

Commentaar

De neerslagkans wordt als volgt berekend: men kijkt naar de temperatuursverwachting, windrichting, tijd van het jaar en meer factoren. Dit vergelijken ze dagen waarbij de facoren overeenkomen en op hoeveel dagen het geregend heeft. Als er bij zo'n voorspelling 50% kans op neerslag staat, betekent dit dat het op 50% van de dagen met soortgelijke omstandigheden geregent heeft.

Het is inderdaad moeilijk een weersvoorspelling te maken. Het weer is afhankelijk van veel verschillende factoren en 1 klein verschilletje kan al maken dat het regent i.p.v. dat de zon schijnt.

Ze hebben, als ik me niet vergis, een tijdje geleden een nieuwe weerssatelliet gelanceerd. Deze satelliet gaat de stromingen in de oceanen in kaart brengen, een van de factoren om een goede voorspelling te maken. Men verwacht dat de voorspellingen betrouwbaarder gaan worden n dat ze bij het nieuws op tv een langere termijnsverwachting gaan geven.

Commentaar

Juist het lijkt wel dat amateurs er veel vaker goed bijzitten, die kunnen ook met behulp van de proffessionelen hun eigen verwachting maken en met behulp van hunzelf

Commentaar

Misschien is het gewoon dat amateurs verschillende bronnen raadplegen en zelf ook eens omhoog kijken. Ik kan me voorstellen dat, als je voor het KNMI werkt, je je eigen bronnen raadpleegt.

Ik heb het topic heb jij ook het gevoel dat het steeds vaker bewolkt is opgesplitst, zodat we ontopic kunnen blijven daar.

Commentaar

Met hulp van de proffesionele en eigen waarnemingen, dat levert een betere verwachting op denk ik zo.

Commentaar

Origineel geplaatst door martijnske
                  Maar niet getreurd: ik verwacht een terugkomst van de zomer na einde volgende week (23/6)
                  Volgens het weerbericht van daarnet verwachten ze geen zomerweer de eerste 14 dagen.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Kijk maar op de site van het KNMI--> verwachtingen.
                    Op de 15 daagse ensembleverwachting ook.
                    Komende week gem. 18-20C daarna vanaf het weekend stijgend naar 23-27C met een steeds minder worende wisselvalligheid.

Een zeer goed teken voor opkomend zomerweer

Commentaar

Werken...
                    X