Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

noctilucent clouds

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

noctilucent clouds

Weet iemand meer over "noctilucent clouds" ( weet de nerderlandse vertaling niet )
    Ze kome voor op een hoogte van 85 km in de mesosfeer en worden meestel gezien rond 50 - 70° boven en onder de evenaar. We kunne ze het best observeren als de zon odnerga en de schemering net over is.
    Ze geven of weerkaatsen een licht bluaw licht en zouden elektrisch geladen zijn.

Hebbe mense hier ze al eens gezien, ze zijn echt prachtig over de donkere hemel. Je kunt ze (denk ik ) odnerscheiden van gewone wolken:
    1)ze bewegen nauwelijk, dichte wolken gaan sneller
    2)deze zijn blauw, ander ofwel donker ofwel geelachtig van steden licht

ik heb ze deze nacht gezien, nacht van 15 - 16 juni. je moet er eens op letten, maar er mag natuurlijk lagere bewolking zijn

De foto op mijn homepage heb ik op 17 juli 2005 genomen.
    Vandaag staat er ook een artikeltje over op Spaceweather.com. Vanavonds dus allemaal kijken!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik heb ze gisteravond gezien! Prachtig!

Hier is een artikel over deze NLC's te vinden:
      http://www.astroversum.nl/artikelen/obs ... olken.html

Commentaar

heel mooi artikel, bedankt ^^

Commentaar

Vertaling = oplichtende nachtwolken als ik me niet vergis.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Lichtende nachtwolken. Wie de Sterrengids van 1997 nog ergens heeft: hierin staat een leuk artikel over dit verschijnsel!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Goed gedaan, in die paar kansjes dat wij krijgen

Commentaar

Origineel geplaatst door martijnske
                Goed gedaan, in die paar kansjes dat wij krijgen
                Vannacht wordt het waarschinlijk helder dus dit zou één van die paar kansjes kunnen zijn. Vrij uitzicht op het noorden is belangrijk! Ze zijn het best te zien rond middernacht. Ik ga het in ieder geval proberen!

Commentaar

Das mooi, laat ik dat nou ook hebben!

Commentaar

Gisteravond prachtig te zien!

Het was helder en ik was aan het wachten tot het donker genoeg zou zijn om eventueel m'n telescoop buiten te zetten, zal net na elven geweest zijn toen me de vreemde blauwe sliert-bewolking opviel die als een band inderdaad zoals beschreven over de anders vrij heldere hemel trok door de hoek van de ondergegane zon. Het was zeker geen normale bewolking omdat plukjes normale bewolking met grote snelheid langswaaiden gisteravond, maar de blauwe bewolking hing nagenoeg of helemaal stil.
                    Door het lezen van dit toppic wist ik wat het was. (anders was het me niet eens opgevallen en gedacht dat het hoge bewolking was geweest in een straalstroom ofzoiets.)

Spookachtig.
                    Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker
                    Verrekijker 7x50 en Bresser Pluto 114/500

Commentaar

heb gisteren ook wat gezien, echt prachtig vind ik
                      dan met de maan aan de andere kant van de hemel mooi ^^

Commentaar

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het kraak! Vanavond dus de ultieme kans om deze lichtende nachtwolken te zien. Middernacht, boven de noordelijke horizon. Succes!

Commentaar

Hum, hier trekken dikke pakken wolken binnen..
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ze zijn vannacht nog gezien, het zijn prachtige foto's

Commentaar

Werken...
                            X