Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heb jij ook het gevoel dat het steeds vaker bewolkt is?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heb jij ook het gevoel dat het steeds vaker bewolkt is?

Ik beoefen nu een een aantal jaren astronomie. Ik heb het zelf niet bijgehouden maar ik heb het gevoel dat het de laatste paar jaar steeds vaker bewolkt is s'nachts. Ligt dat aan mij of is jullie hetzelfde opgevallen?
    0
    Ja
    0%
    0
    Nee
    0%
    0
    Nooit bij stil gestaan
    0%
    0
    Achter de wolken schijt altijd de zon dus mij maakt het niks uit
    0%
    0
    Ja, 't is leuk geweest, nu zijn mijn zakken aan de beurt.

Mmm goeie vraag, zou kunnen...

der wordt nogal wat door natuur en mens de lucht ingejaagd, en warmere tijden lijken me ook wel te helpen voor het creren van wolken.
    Hitte - meer verdamping - Meer wolken?

en tja toch ook wel vervuiling.
    Ken nog iemand uit dordrecht die in de 70's / 80's wel met astronomie en sterrenkijken bezig was.... maar die is gestopt, niet omwille van lichtvervuiling... maar de toenemende vettigheid waardoor ie moest kijken.
    zo zei hij me toch.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik had zelf ook het idee dat het steeds vaker bewolkt is. De laatste warme periode die we hebben gehad hier was het alleen maar bewolkt en dus benauwd.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

't Is nu alwr bewolkt
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik heb ooit ergens eens gelezen dat door de kap van de bomen in de regenwouden daar steeds minder regen valt en om die rede in de gematigde regio's steeds meer dus meer bewolking.

Commentaar

Ik vind niet echt dat het meer bewolkt is de laatste tijd. Nu wel een wat langere periode met wisselvallig weer en dus wolken, maar eerder dit jaar hebben we heel erg veel zon en weinig bewolking gehad.
            Misschien ook eens aan de Zeeuwse kust gaan wonen 8)
            De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Erken ook de psycho-factor.

Het 'nieuwe auto effect': als je er op gaat letten zie je overal jouw auto rijden.
              analoog aan:
              Het bewolkingseffect: als je er op gaat letten zie je overal wolken.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

"Achter de wolken ****************** altijd de zon dus mij maakt het niks uit"

In dat geval kan het beter bewolkt blijven, moet er niet aan denken die sh*t op m'n bolletje te krijgen..

Maar buiten dat....

Ja het lijkt of het vaker bewolkt is, of het komt omdat het mij meer opvalt omdat ik meer naar boven kijk.

Lastig en jammer is het wel.

p.s. edit er werd van het woord sh*t, het woord menselijk residu gemaakt.. grappig even verbeterd.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Ja die zeeuwse kust, daar heb ik al veel goeds over gehoord...

Ook dicht bij de mosseltjes, in een witte wijnsaus met wat steppegras mmmm

sja wolken, ik weet enkel, koop telescoop ik heb en volle maand elke avond schitterend helder weer, kan niet beter wensen om vol gebruik te maken van men verse aankoop... eindelijk wat andere oculairen... en al in 5 weken maar 3 matige avonden gehad. de rest bewolkt.

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er meer bewolking is als vroeger h, tijdelijk heb je altijd wel zo iets voor.
                  mss effe KMI bellen die kunnen je toch wel zeggen of er een stijging is in bewolkingspercentage de laatste jaren.

Er zijn ook van die rare plekken.. phoenix..; waar het bijna altijd bewolkt is.
                  mannen zitten in het midden van de woestijn, en omdat iedereen daar bijna een airco heeft, creert dat daar zo een eeuwige wolk boven de stad.
                  Je kan hem al van Kilometers in de woestijn zien liggen.
                  En telkens als je een gebouw er binnenloopt krijg je een klap van het temperatuursverschil.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Of er meer bewolking is betwijfel ik. Vorige maand bijvoorbeeld met die extreme droogte was er juist zeer weinig bewolking. Ik vind echter wel dat de atmosfeer tegenwoordig veel "melkiger" is. Een strak blauwe hemel zie ik niet vaak meer. Er hangt altijd zo'n witte waas in de lucht, vermoedelijk veroorzaakt door het enorm toegenomen vliegverkeer. En hoe vaak gebeurt het niet dat een redelijk heldere hemel totaal verpest wordt door die condensstrepen die blijven hangen?
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

is dat enkel door de vliegers dat het zo melkig is?

Ja je ziet de sporen natuurlijk zo hangen en uitsmeren.
                      en men vliegt wel meer tijdens deze seizoenen.

hmm moet je dan even een bommelding doen voor je een avond kan waarnemen.

Helderheid van de lucht is een raar ding, elke avond anders en zoveel vershillende gradaties.

Kheb 1 avond gehad in april die echt een beetje spooky aanvoelde, alles was glashelder, en het gevoel buiten was uiterst kalm.
                      zelf lichtvervuiling had weinig tot geen effect... normaal zie je altijd de 'gloed' wel opkomen.. maar denk als er weinig vocht en stof in de lucht is dat ie geen waas kan vormen.
                      dit was echt mooi, vanuit het stad alle sterrenbeelden kunnen zien.
                      zo wil ik er meer.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Erken ook de psycho-factor.

Het 'nieuwe auto effect': als je er op gaat letten zie je overal jouw auto rijden.
                        analoog aan:
                        Het bewolkingseffect: als je er op gaat letten zie je overal wolken.
                        Daar zit inderdaad wat in. Omdat ik nu zelf met waarnemen bezig ben let ik er veel meer op.

Het zijn niet alleen de vliegtuigen die de seeing verpesten, het ligt ook aan de meteorologische omstandigheden. Op sommige dagen verdwijnen de condensstrepen vrij snel terwijl ze op andere dagen maar niet lijken op te lossen. Ook heb je hele dunne cirrusbewolking die je nauwelijk ziet op zomerdagen, maar waarnemen kun je dan wel mooi vergeten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          "Achter de wolken ****************** altijd de zon dus mij maakt het niks uit"
                          tja..typ foutje, had schijnt moeten zijn...voor diegenen die geen zin hebben serieus te antwoorden maar toch willen beleven aan een poll.

zo is het ook wel grappig...

Commentaar

wat me tot nu toe opvalt is dat niemand me gewezen heeft op een persoon/site die dit soort dingen bijhoudt of heeft gehouden.....
                            misschien moeten eens zoiets als 'wolkenwatch' introduceren; kijken of er waarheid zit achter dit "gevoel"

en jazeker; het psych effect telt zeker. Wat me alleen zo opviel (gevoelsmatig wederom, niet geturft) is datik een jaar of vier/vijf geleden veel vaker van een wolkenloze nacht heb kunnen genieten dan de afgelopen twee jaar. Dat is ook n van de redenen dat ik vorig jaar zo weinig aan astronomie gedaan heb.. het frustreerde me gewoon zo onderhand. (en de frustratie begint nu weer langzamerhand te komen )

..typetje ongeduld..

Commentaar

Ik hou dagelijks statistiekjes bij. Maar daar ben ik vorig jaar pas mee begonnen.
                              Op de site van knmi staan de daggegevens per plaats. Nadeel is wel dat je ze volgens mij alleen per dag kunt bekijken.

Commentaar

Werken...
                              X