Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wanneer is een wolk een wolk?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wanneer is een wolk een wolk?

In navolging van het veelbesproken Chemtrails onderwerp, de volgende kwestie:

Uitgewaaierde condensstrepen worden door sommigen onder ons gezien als een werkelijk meteorologisch fenomeen genaamd "wolk". Nu vind ik persoonlijk dat een condensstreep een condensstreep is, en een wolk een wolk.

Mijn vraag/discussietopic: Wanneer is een wolk een wolk?
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Ik vind condensstrepen geen wolken. Ze kunnen echter wel uitgroeien tot wolken, mits ze groot genoeg zijn en de atmosferische omstandigheden ernaar zijn.

Maar wanneer is een wolk een wolk? Dat vind ik een hele goede vraag. Ik zal eens in mijn boeken gaan neuzen of ik daar wat over kan vinden. Dit is zo'n typische vraag die je s'nachts wakker houdt...
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Inderdaad goede vraag.

Voor mij is een wolk gasvormige en/of gecondenseerde stof welke geconcentreerd bijeen blijft hangen in de lucht.
      Zo geconcentreerd dat het zichtbaar is ,hoe vaag ook.
      Condens-strepen vallen ook onder dit kopje en kunnen wat mij betreft de aanzet geven tot plotselinge 'échte' wolkvorming.Soms is de lucht vol van gasvormige waterdamp die pas condenseerd na een trigger in de vorm van bv. een contrail.(Er zijn soms van die versnelde filmpjes waarin je ziet dat er zich wolken vormen boven land vanuit het niets).

Even een voorbeeld:
      Als je zeer zuiver water in de vriezer zet en langzaam afkoelt, kan het soms zijn dat het toch niet bevriest totdat het getriggerd wordt door een tikje tegen de bak of bij een bepaalde onderkoeling . Bij beide zal het water bevriezen in een fractie van een seconde met zeer grote kristallen.
      Dit heeft te maken dat het beginwater zó zuiver is dat de te vormen ijskristallen geen beginkiem hebben om te starten.Dit zal dan ook uitblijven tot de inmiddels bekende term 'trigger'.
      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
        Inderdaad goede vraag.

Voor mij is een wolk gasvormige en/of gecondenseerde stof welke geconcentreerd bijeen blijft hangen in de lucht.
        Zo geconcentreerd dat het zichtbaar is ,hoe vaag ook.
        Condens-strepen vallen ook onder dit kopje en kunnen wat mij betreft de aanzet geven tot plotselinge 'échte' wolkvorming.
        Dus, volgens je definitie van een wolk is een condensstreep al een volwaardige wolk, maar zie je deze niet als zodanig, maar meer als mogelijke triger voor wolkvorming (?)

Commentaar

Ja,eigenlijk is dat wat ik bedoel.Zij het een door menselijk toedoen gemaakte wolk.Met de toevoeging dat ze kunnen aanzetten tot natuurlijke wolkvorming.Maar een wolk is een wolk en een contrail zie ik dus wel als wolk,alleen noemen we dat een contrail.(of vliegtuigstreep uitlaatsporen enz.)

CitaatCondens-strepen vallen ook onder dit kopje ).

Een contrail is niets anders dan gecondenseerde waterdamp (een natuurlijke wolk is dat ook), veroorzaakt door verwarmde uitlaatgassen (Laat ik even de CO2 buiten beschouwing).
          In die uitlaatgassen bevindt zich ook water wat weer condenseerd en zo aanleiding kan geven aan verdere condensatie van in de lucht aanwezige watervormende producten en zo een verwaaide contrail een echte grote wolk kan worden die begonnen is als uitlasgas-condensatie en ontwikkeld tot semi-natuurlijke wolk.

Commentaar

Dat de samenstelling van een contrail min of meer gelijk is aan die van een wolk lijkt me duidelijk. Maar dan nog vind ik een contrail in meteorologische zin geen "wolk". Want wat is dan bijvoorbeeld de "rookpluim" die uit een grasdrogerij komt. Die is ook door mensen veroorzaakt, bestaat voor 98% uit waterdamp, en kan blijven hangen. Dat is dan dus ook een meteorologische wolk, net zo goed als een aanstormend lagedrukgebiedfrontje...

Commentaar

Ja,maar dan op micro-nivo.
              Ken je de uitdrukkingdat een opvliegende vlinder hier de aanzet kan zijn voor een storm aan de andere kant van de wereld?Zo zie ik het.
              Wil niet zeggen dat het ook gebeurt
              Het is niet tegen te spreken dat door de dingen die een mens doet de aarde en het klimaat veranderd door dit soort dingen.
              Uiteindelijk verdampt er ook meer water uit de oceanen door opwarming van de aarde ,wat weer wordt toegeschreven oa. aan de mens.Is dat dan ook geen wolk.
              Jawel ,alleen op macro-nivo.

Wij zijn parasieten.

Maar sec de vraag beantwoordend wanneer een wolk een wolk is,zeg ik dat alles wat in de atmosfeer terecht komt en voldoende geconcentreerd blijft is een wolk.(Gas,damp,stof,puin enz.)
              Je kan dan onderscheid maken in 'natuurlijk' of 'menselijk' veroorzaakt.

Commentaar

Daar kan ik wel mee leven

Ik ga straks eerst ff roken, mijn eigen echte wolk maken! Blijft alleen niet zolang hangen...

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                  Daar kan ik wel mee leven
                  Ik ben blij!!!

Commentaar

Re: Wanneer is een wolk een wolk?

Origineel geplaatst door Lieuwe
                    Uitgewaaierde condensstrepen worden door sommigen onder ons gezien als een werkelijk meteorologisch fenomeen genaamd "wolk". Nu vind ik persoonlijk dat een condensstreep een condensstreep is, en een wolk een wolk.
                    Noemen we dat niet een "windveer"?

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Toch nog ff.... Een vulkaanuitbarsting zorgt ook voor een grote wolk. Bestaat echter bijna volledig uit troep die je niet in wilt ademen en ook niet in wilt zwemmen... Hebben we het dan over rook of een wolk, of een pluim, of iets anders? Volgens jou theorie zou dit dan namelijk een volledig geaccrediteerde wolk zijn, voldoet namelijk aan alle "eisen".

Commentaar

Ik zou zeggen...Ja!
                        Alleen totdat het debri is neer gestreken is het geheel een wolk puin.Er zal dan nog een wolk opstijgen uit de vulkaan en dat noemen we een pluim omdat het ontspruit uit een plek.(dun van onder en breed van boven).Uieindelijk is alles dan een wolk hoe je het ook noemt (pluim,contrail, rook enz.)
                        Deze wolk kan een gedeelte van een continent of land verduisteren.

P.S.:'Een wolk van een baby' betekent ook een kind gemaakt van geconcentreerde vetdeeltjes.(Ergo een wolk,dus)
                        Kan je daar ook mee leven?

Commentaar

Nee, vooral het stukje van de baby niet

Toch, een wolk is een wolk, een contrail een contrail, een pluim een pluim. En een baby een baby!

Dus eigenlijk is alles een wolk: mensen,planten, noem maar op. Een geconcentreerde verzameling van deeltjes, gebonden aan water... Interressante theorie zo, want dan zou een parachutespringer bijvorbeeld een "vallende wolk" zijn...

Commentaar

Origineel geplaatst door Wikipedia
                            A cloud is a visible mass of condensed droplets or frozen crystals suspended in the atmosphere above the surface of the Earth or another planetary body.
                            Vind ik een hele mooie en duidelijke omschrijving.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik denk meer aan een superdichte wolk in een minder dichte wolk die dichter wordt als de wolk verdicht wordt onder de parachutewolk.
                              Volgens de theorien wordt alles aan elkaar verbonden door snaren van energie. Ik kan er nooit veel naast zitten voor een keer.
                              Interressante kijk op de wereld,die snaar theorie

Dit is wat Wiki te melden heeft:
                              http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolk
                              Wiki denkt alleen aan waterdamp,dus daar zullen we het ook maar bij houden.Meteorologisch gezien,dan.

Alleen wat is eerder :de term 'pluim' of de term 'wolk'

Dus is een pluim een beginnende wolk of is het een wolk die we pluim noemen.Pluimvormige wolk,wolkvormende pluim

Commentaar

Werken...
                              X