Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

troebeling in de lucht

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

troebeling in de lucht

hallo,

dit is nu al een aantal weken en zelfs maanden dat de hemeltransparantie ondermaats is, steeds opnieuw krijg ik troebeling bij het visueel kijken of CCD opnames maak.
    het is net of er een film voor de sterren ligt, is dit nu stof of vocht ? ik zou het niet weten maar het is vreselijk vervelend, weet iemand hier meer over?

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Hoge bewolking? Voorbijdrijvende cirrus zie je vaak met het blote oog niet, maar visueel door een telescoop zien alle felle sterren er dan opeens uit als Caldwell 31 / IC405 (de "Flaming Star Nebula"). Dat valt mij tenminste op. Wellicht is dat ook wat je CCD vastlegt.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

De laatste tijd is er inderdaad vervelend veel hoge bewolking, wat het waarnemen niet ten goede komt. Je ziet de sterren e.d. wel, maar de seeing is absoluut niet geweldig. Ik vermoed dus dat je last hebt van dunne bewolking in de hoge luchtlagen.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Het meest vervelende is dat de lichtvervuiling 'lekker' getransporteerd wordt. Elke lichtbron heeft meteen een lichtkoepel van hier tot Tokyo tot gevolg.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

er is geen vulkaan actief dacht ik, maar wie weet. of saharazand? (ik dacht daaraan toen ik dit topic las, maar zal wel niet kloppen :smartass )
          Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Seeing onstaat wanneer warme lucht door koude lucht opstijgt (zie in de zomer de door zonlicht verwarmde daken, muren en bodem) of in overgangsgebieden van koude en warme lucht.

Verder heb je natuurlijk met de luchtvochtigheid te maken. Meestal in de vorm van wolken op verschillende hoogtes. Op het moment is er veel dunne bewolking op hohe hoogtes, aka Cirrus.

CS,

Maurice

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
              er is geen vulkaan actief dacht ik, maar wie weet. of saharazand?
              Paasvuren?

Serieus, vorig jaar was er veel smog in Nederland vanwege de vele paasvuren. Misschien dit jaar ook wel?
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Een inversie; een gevolg van smog maar eerder door de zwakke oostelijke stroming (dus weinig wind) dan door paasvuren.

Normaal gesproken koelt lucht af naarmate het hoger wordt, maar bij dit weer warmt de lucht de eerste kilometer(s) juist op door het stof dat erin zit. Daardoor kan de lucht niet verder stijgen en blijft alle troep die erin zweeft juist lager. Gevolg is slechte(re) transparantie. Bijkomend voordeel is wel vaak stabiliteit, dus goede seeing.
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Nou, de laatste tijd heeft het toch wel redelijk gewaaid hoor, en de wind komt pas de afgelopen dagen uit het oosten. Orioner heeft het over een tijdsbestek van weken tot zelfs maanden.
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Stel je voor, die sterrenkijkers in onder andere de Verenigde Staten en Australie zullen, zeker als het warm is, vaak last hebben van slechte seeing door bosbranden.

Commentaar

Komt de wind uit het oosten dan? Ik zou bijna zeggen: er staat hier geen wind...

Maar denk in dat geval eens aan het Ruhrgebied en wat er allemaal aan industriële zooi uit Duitsland, Polen enz. komt. Genoeg om astma- en hartpatiénten het goed benauwd te laten krijgen. Daar kun je dus ook niet doorheen kijken.

Commentaar

hallo,

idd is al een hele lange tijd bezig, of het nu aan het klimaat ligt weet ik niet. ik ken iemand die al meer dan 20 jaar planeten fotografeer, en hij zei dat de afgelopen winter de slechtste was in meer dan 10 jaar, alleen de aantalvheldere nachten van de afgelopen maanden lag een stuk minder dan gemiddeld en daarop nog eens al die troebeling en slechte seeing maakt het nog minder goed.
                        vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
                        http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Interesting, kvroeg me ook al af, welke factoren maken zo'n heerlijke transparante avond, waar je plots veel meer sterren ziet als normaal en ook de horizon veel minder schmutzig is.

afgelopen winter was ook bijna geen winter, twas matig koud, sommige dagen zelf lekker, kheb hier drie dagen sneeuw geteld.
                          de bloemetjes begonnen al veel te vroeg te bloemen, bepaalde vogels waren toch ook in de war?
                          Uiteindelijk heeft het hier bij mij ook bijna niet geregend de laatste weken en zeker niet s'nachts. weinig neerslag? veel stof dat in de lucht blijft?
                          regen wast toch lekker alles weg, en sneeuw vormt zich toch ook rond stofdeeltjes en andere dingen in de lucht.

-denk dat de meeste mensen in Australië of Amerika over het algemeen toch niet te klagen hebben qua seeing. ;-)
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Met deze weersomstandigheden is de transparantie slecht. Dat kan je ruim van te voren al aan zien komen. Je ziet het overdag al: de lucht is een beetje wittig. Dit komt door aerosolen, minuscule waterdruppels. Deze worden gevormd rond fijnstof en andere vervuiling die hygroscopisch is (bijvoorbeeld zwavelzuur). Met een oostenwind wordt dit aangevoerd van het continent.
                            Omdat er ook al een hele tijd een hogedruk gebied heerst (>1020mb) blijft deze vervuilde lucht hangen. Hoe langer het aanhoudt hoe slechter de transparantie wordt.
                            Je kan beter een pas gepasseerd lagedruk gebied hebben, met regen en een stevige oceaanwind. Je hebt dan natuurlijk meer kans op bewolking maar de transparantie is vaak zeer goed. Vaak als er een lagedrukgebied passeert volgt er daarna een strook zonder bewolking. In die paar uurtjes moet je je slag slaan. Als de lucht overdag goed blauw is weet je ook dat je goed zit.
                            Ik kijk met plezier uit naar het volgende onweer, veel boeren trouwens ook.

Commentaar

Werken...
                            X