Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan Halo

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan Halo

Hoi Luitjes,

gisteren weer iets gezien wat ik nog nooit eerder gezien heb, nl.
    een giga maan halo. De doorsneede was zeker een graad of 40.
    Erg leuk dus, het was rond een uur of 1 geloof ik in de omgeving
    Gorinchem. Zijn er nog andere dit dit gezien hebben?
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Ik weet niet wanneer jij hem zag, maar ik heb hem om 5:42 gezien afgelopen nacht. Ik heb hem ook meteen maar even gefotografeerd (als je dan toch al wakker bent ).

Commentaar

Jep, m'n zwager belde me die buiten een peuk stond te roken. Hij was echt enorm. Rond 22.00u gisteravond in Deventer waargenomen. Foto getracht te maken met mn compactcammetje maar dat is op niets uitgelopen...
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Mooie foto, ik heb hem geloof ik om een uur of 1 gezien maar die was veel groter als op jouw foto, zeker 2,5 keer en helemaal rond en een dikke rand. De maan stond dicht bij het zenit in het zuiden. Ik heb nog overwogen om een foto te maken maar het was gewoon veel te groot en ik heb nog nooit een panorama gemaakt.

Commentaar

Hee, dit is toch echt meteo-praat, hoor!

::sproi-oi-oing::

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Yep, heb hem gezien in Sleeuwijk. Waar in de omgeving Gorinchem woon je precies, m15?
            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

op oud-nieuw zag ik een zeer grote.

Commentaar

@ Dametrix;

In Giessenburg 8)

Commentaar

Bij ons was hij al 3 dagen lang te zien, ik heb er toch maar een foto gemaakt, maar hij past eigenlijk niet op de foto @18mm. Dus dat ding is echt enorm. Hier is de foto

Sorry voor mijn luiheid om het op te zoeken, maar wat zorgt precies voor zo'n maan-halo? Echt bijzonder is het niet lijkt me, maar kan iemand even snel uitleggen hoe dit ontstaat? Ik dacht zelf aan zo'n beetje dezelfde manier waar op een regenboog ontstaat.

Commentaar

Inderdaad. Het komt onder andere door het vochtigheidspercentage, sluierbewolking, en vervuiling in de atmosfeer. Soms lijkt de maan ook erg groot, en soms weer piepklein. Toch is het gezichtsbedrog. Hou maar eens een paracetamol recht voor je met uitgestrekte arm en je zult zien dat in beide keren de maan ongeveer even groot is als het pilletje.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                      @ Dametrix;

In Giessenburg 8)
                      Ah, dan woon je in net zo'n godvergeten gat als ik

Ik heb dit soort halo's overigens wel vaker gezien, maar zelden zo mooi als deze. Het is overigens mijn broertje die me erop wees, ik had het zelf niet eens direct in de gaten.

Commentaar

Hier een korte uitleg over het mechanisme achter het ontstaan van een zon- of maanhalo:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... nhalo.html
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatrix
                          @ Dametrix;

In Giessenburg 8)
                          Ah, dan woon je in net zo'n godvergeten gat als ik

Ik heb dit soort halo's overigens wel vaker gezien, maar zelden zo mooi als deze. Het is overigens mijn broertje die me erop wees, ik had het zelf niet eens direct in de gaten.
                          Het is nog wel aardig donker hier,
                          ben jij wel eens in de biesbosch geweest om van daaruit waar te nemen?

Commentaar

Olaf en waarnemen?! Dat gaat niet samen. :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                              Olaf en waarnemen?! Dat gaat niet samen. :P
                              Ghehe inderdaad, ik ben niet zo'n waarnemer. Zover ik weet is de beste plek om in de Biesbosch waar te nemen vanaf het spaarbekken De Petrusplaat, aan de kant van De Rietplaat (toegankelijk vanaf de jacht-kade aan het Gat van Van Kampen). Ik heb nergens zo'n mooie sterrenhemel gezien als daar, maar zoals gezegd geniet ik van de sterrenhemel puur om zijn intrinsieke schoonheid, maar verder niet. Ik heb geen telescoop ofzo, ik ben zelf meer een theoreticus (of was het theorist ) dan een waarnemer.

Commentaar

Werken...
                              X