Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het weerhoekje 2007

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het weerhoekje 2007

Een nieuw topic voor een nieuw jaar! Plaats hier al het nieuws omtrent het weer in Nederland, Belgie en Duitsland. Je kunt hier ook reageren op de nieuwsberichten.

Dit topic volgt op het weerhoekje 2006.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

In de avond storm met windstoten van kracht 8-9 op het journaal (30-12-2006) dus een weerwaarschuwing is dus afgegeven. Ik blij verrast en wacht op de tijd die komen gaat.

Hoogste gemeten windkracht : 24.00 uur 21.2 km/uur met windstoten tot 38 km/uur.
    Dus windkracht 4 tot 5 richting NW. Wat een teleurstelling.
    [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

Waarom wordt er voor windstoten kracht 8-9 een waarschuwing afgegeven? Da's toch heel normaal weer?

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Gelukkig is het niet elke dag dan windkracht 8 of 9

Commentaar

Nee, okee, dan waait het stevig. Maar ik kan me niet herinneren dat daar "vroeger" waarschuwingen voor werden gegeven.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Tjah dat weet ik niet, maar ik vind het toch wel prettig dat ze het nu in elk geval wel (kunnen) melden van te voren

Commentaar

Kijk! Dat is nog eens handig!

Commentaar

KNMI acht kans op Elfstedentocht steeds kleiner

DE BILT - De kans op een Elfstedentocht wordt de komende decennia steeds kleiner. De zachte winters verlagen de kansen, maar een tocht der tochten blijft nog steeds wel mogelijk. In de 21e eeuw kan de Elfstedentocht in het gunstigste geval tien keer worden verreden. Dat schrijft het meteorologisch instituut KNMI woensdag op zijn website.

Het KNMI gaat ervan uit dat de temperatuur in deze eeuw wereldwijd maximaal 6 graden Celsius stijgt. Dan zou het in de 21e eeuw slechts tien keer koud genoeg zijn voor een Elfstedentocht.

Als de temperatuur minder stijgt - volgens sommige berekeningen neemt de temperatuur met slechts 1,4 graden toe - dan zou de Tocht der Tochten circa achttien keer kunnen worden verreden. Bij een stijging van 1,4 graden halveert de kans op een Elfstedentocht, bij een stijging van 8 graden zijn er geen tochten meer te verwachten.

Warmer

De winters zijn de laatste jaren steeds warmer. In de laatste twee decennia van de twintigste eeuw was de gemiddelde wintertemperatuur in De Bilt 3,3 graden. Dat is beduidend hoger dan het langjarig gemiddelde van 2,5 graden.

Het weerinstituut benadrukt dat het slechts gaat om voorspellingen. De realiteit kan heel anders uitpakken, stellen de meteorologen. Donderdag is het precies tien jaar geleden dat een Elfstedentocht verreden werd.

Bron: nu.nl

Commentaar

Jeetje is het al zo lang geleden???

Wordt tijd dat er weer eens eentje komt dan. Alhoewel ik geen aanbidder ben van sneeuw en ijs :P
                  Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
                  Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
                  Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

En het blijft records regenen!
                    Zouden we dit jaar nog winter krijgen, of zit het er niet meer in?

Januari breekt warmterecords

DE BILT - Niet eerder was een etmaal in januari zo zacht als dinsdag. De gemiddelde temperatuur over 24 uur was 12,9 graden Celsius. Dat is een graad warmer dan op 5 januari 1957, toen het vorige record werd gevestigd.

Ook de minimumtemperatuur brak met 11,8 graden alle records. Dat heeft een woordvoerder van het meteorologisch instituut KNMI woensdag laten weten.

Ook de maximumtemperatuur was gedenkwaardig. In De Bilt liep het kwik op tot 13,7 graden. Dit is de op twee na hoogste temperatuur in januari sinds de eerste metingen in 1901. Voor de eerste tien dagen van de maand is dit wel een record.

Vriespunt

Normaliter zou het in deze periode overdag circa 5 graden moeten zijn en 's nachts rond het vriespunt. De warme temperaturen hebben in januari weinig te maken met de zon. Warme lucht zorgt voor de aangename omstandigheden. Daardoor kan het 's nachts warmer zijn dan overdag.

Een warme januari gaat altijd gepaard met veel wind. Ook nu is dat het geval; de komende dagen verwachten de meteorologen van het KNMI veel wind. Verder blijft het zacht met temperaturen tot 14 graden.

Winterslaap

De natuur reageert duidelijk op het afwijkende warme weer. Vogels gaan niet op trek, planten staan vrolijk te bloeien en sommige dieren slaan hun winterslaap over. Ook krijgen mensen hooikoortsklachten, fladderen de vlinders nog rond en blijven veel dieren zich gewoon voortplanten.

EDIT: dit las ik net (ook op nu.nl). Ik plaats het hier bij:

Belgische nacht net zo warm als in juni

BRUSSEL - Het blijft maar warmeterecords regenen. In BelgiŽ was de nacht van dinsdag op woensdag net zo warm als normaal in juni. De temperatuur van 11,8 graden in Brussel doorbrak het warmterecord uit 1939 met 0,7 graden.

Volgens het Belgisch weerinstituut KMI was het dinsdag met 13 graden al de warmste 9 januari sinds 1999.

Inmiddels is zeker dat de eerste tien dagen van januari de warmste zijn sinds het begin van dergelijke weermetingen in 1921.

Eind vorig jaar werden ook enkele dagen achtereen warmterecords gebroken. Als de zachte winter aanhoudt, bespaart een gemiddeld gezin in BelgiŽ gemiddeld 150 tot 200 euro op de gasrekening.

Commentaar

Natuurlijk, alles is alleen wat later. Ik denk dat we in april -12 en sneeuwbuien kunnen verwachten.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

WAT later?! Het is al half januari! Het huis zit vol vliegen en muggen, de planten komen uit en je kunt zonder jas de straat op. Ik ben benieuwd of het nog gaat komen. De laatste jaren hadden we zo'n plotselinge omslag rond april/mei. Dan hadden we kwakkelweer, en binnen 4 weken liep de temperatuur gigantisch op wat in de laatste 2 jaar al geresulteerd heeft in een plaatselijke hittegolf hier.

Commentaar

Nee volgens mij heeft Nop gelijk. Er komt zodadelijk een fikse korte winter aan! Het is allemaal wat gek, maar we zullen wel zien waartoe het leid. Geen winter zou wel gek zijn, maar ach, leren we daar alvast mee omgaan.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben bang dat het toch de toekomst is, maar daar kun je toch geen peil op trekken wat dat betreft.

Ik HOOP dat Nop gelijk heeft. Vorig jaar hadden we het Veluweweekend in maart in de sneeuw en het vroor behoorlijk s'nachts. Het was van korte duur. Maar de omslag die volgde was behoorlijk. Na dat weekend kwakkelde het weken achter elkaar, en toen steeg de temperatuur in sneltreinvaart. Ik heb het idee dat we eigenlijk alleen nog maar een echte zomer kennen. De herfst is vaak veel te warm, net als de winter, en een echte lente is de laatste jaren van korte duur.

Commentaar

Enkelen van jullie houden toch statistieken bij ?
                              Kun je de extremen (ook: koudeperiodes ) van jan,feb,mrt,apr van de afgelopen
                              3 jaar tevoorschijn toveren?
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X