Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plaats hier je weerfoto's

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het derde en laatste deel:

Commentaar

Ik ga er maar 3 zetten , omdat de rest veel te veel is :P

(het moet hier nog een beetje overzichterlijk zijn he :P)
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Dit lijkt alpinisme maar deze foto heb ik medio september in Schotland gemaakt terwijl ik een berg beklom in de buurt van Loch Tay. Het is daar dus niet hoog en deze foto zal ik zo rond de 600m hoogte gemaakt hebben. Een geweldig gevoel om uit een donker, nat en potdicht begin van de wandeling een zo kraakheldere en warme zonneschijn tegemoet te lopen.

Ik ken dit effect slechts als wat ze er lokaal 'cloud inversion' noemen. Of het een officiele meteorologische term is weet ik niet maar het schijnt voor te komen zodra het in de valleien veel vochtiger en koeler is dan op de omringende berghellingen. Als de zon er echt vat op krijgt is het ook in een kwartier verdwenen. t Komt niet echt vaak voor.

Misschien dat een van de deskundigen me dit kan toe lichten. Googlend wordt ik niet veel wijzer van al is inversie kennelijk wel een meteo begrip.
        "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Mooie foto's weer!

@Elvicente: In India had je dit ook veel tijdens de moesson. Dus meestal na regenval. In de valleien is het dan donker en vochtig. Als het warmer begint te worden verdampt het water en in combinatie met de wolken die er al zijn krijg je een soort deken die over de vallei ligt. Als je dan bergop loopt, kan dit heel snel verdwijnen en er is vaak een duidelijke overgang van bewolkt, naar zonnig, zoals op jou foto erg mooi te zien is. En inderdaad: als de zon hoger komt, en beter bij de vallei kan, lost de bewolking op.
          Of dit een aparte naam heeft durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat dit een veel voorkomend verschijnsel is. Wellicht niet in Schotland, maar wel in overige delen van de wereld waar veel bergen zijn en waar de moesson voorkomt.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Eind December: mooie (dubbele)regenboog.

Commentaar

Sneeuw op 2 Maart 2006.

Commentaar

Hier enkele foto's van de zonsondergang (zojuist) waarbij ik de komeet McNaught probeerde te vinden. Niet gelukt dus, maar de zon zelf was nog wel de moeite waard.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

vanuit de auto met de telefoon

Meade AR6/Skywatcher 150/750 Refr/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
                  Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr
                  LXD-55 - Vixen GP - EQ6 Goto

Commentaar

Na een klein uurtje aan strakblauwe hemel kwam eind van de middag de rest van de bewolking opzetten. Even snel een paar kiekjes gemaakt vanuit mijn slaapkamer,

Ik was helaas wat laat voor de zonsondergang, en rechts was het al té bewolkt (zoals je op de tweede foto kan zien) om een duidelijk beeld te geven van de opkomende bewolking.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Weerfoto's

Commentaar

Ik was m'n vakantiefoto's van vorig jaar aan het ordenen cq op DVD aan t zetten en zoo en kwam deze foto tegen.

Op zich niet spectaculair maar ik vraag of jullie kunnen bevestigen wat dit voor wolken zijn. De foto is genomen medio juli op Spitsbergen op een verder zeer zonnige dag. De gids vertelde dat dit lens wolken zouden zijn.

Google eo vertelt mij dat dit ontstaat zodra wind met flink tegen de berg blaast, de lucht daarmee doet stijgen naar koudere hoogten en aldus wolken doet neer slaan. Direct aan de achterkant van de berg daalt de wind weer naar warmer weer en verdwijnen de wolken. Is dit er een? Ze lijken niet zo klassiek als de voor beelden maar het waren werkelijk de enige wolken van betekenis die dag afgezien van wat zeemist!
                        "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Zien er inderdaad uit als Lenticularis, oftewel: lenswolken.

Commentaar

Gisterochtend was even heel duidelijk te zien hoe ongezond de lucht is hier. Toch wel tekenend...
                            de foto is genomen vanuit het centrum met uitzicht op oa. vliegveld Zestienhoven en achtergelegen industrie/bebouwing.
                            "So if you see the stars tonight, then tell me what they say."

Commentaar

Gisteren in het archief nog wat foto's gevonden:
                              "So if you see the stars tonight, then tell me what they say."

Commentaar

De eerste sneeuw van deze winter

Commentaar

Werken...
                                X