Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plaats hier je weerfoto's

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Plaats hier je weerfoto's

We hebben besloten om het fotografie-topic (in off-topic) op te splitsen. Dat betekent dat je vanaf nu in dit topic je weerfoto's mag plaatsen.

Even wat regels:

- Zorg dat je foto's niet te groot zijn, zodat de lay-out behouden blijft en het topic overzichtelijk blijft.
    - Plaats niet te veel foto's achter elkaar.
    - Laat een of twee witregels tussen twee foto's.
    - Selecteer je foto's op kwaliteit voor je ze post (dus geen wazige foto's).
    - Kritiek geven mag. Zorg er echter wel voor dat je opbouwende kritiek geeft.
    - Nummer je foto's indien je er meerdere in 1 post plaatst. Op die manier zijn ze gemakkelijker te bespreken.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Hier mijn weer/lucht foto.
    Ik vond het wel een apart gezicht.

Commentaar

Als er een mooie lucht is, maak ik vaak vanuit mijn zolderraam wat foto's. (Omdat ze zijn geupload, kon ik er geen nummer bijzetten.) Hier zijn er enkele:

Commentaar

Foto's die ik ooit heb gemaakt:

1.

2.

Commentaar

Hier nog een aantal van mijn kant. (sorry als dit er teveel zouden zijn in 1 post. Hoeveel is eigenlijk het maximum?)

[edit] even 1 foto verwijderd zodat het er 5 zijn [/edit]

Commentaar

Laten we het op een stuk of 5 foto's houden. Als je er meer hebt kun je die in een volgende post plaatsen (niet direct erna!).

Maar mooie foto's weer, Freek en Skyguy! Foto 5 vind ik trouwens wel wat minder. Te donker. Misschien zou het mooier uitkomen als je in het lichte gedeelte zou inzomen?

Commentaar

Het was lastig kiezen maar hierbij een selectie van mijn fotos:

Sorry voor de zwarte hoeken op de laatste foto. De polorisatie filter zat niet goed vast.
              "I don't need PGP, dyslexia encrypts my mail and makes it unique."

Commentaar

Ok let niet op de kwaliteit van deze foto. Hij is orgineel zo donker dat je de wolken niet eens ziet (heb hem zo goed mogenlijk opgepoetst).

Maar wat is dit?

Commentaar

De zoekresultaten op google doen inderdaad vermoeden dat het om een rolwolk gaat alhoewel ze er nog veel dreigender en spectaculairder uit kunnen zien.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Als ik zo naar die wolk kijk, lijkt het alsof er een cyclonische beweging inzit. Ik denk dat het naast een rolwolk ook wel eens een supercel zou kunnen zijn. Een supercel ontstaat als er veel windschering staat (verschil in windrichting en -kracht per hoogte). Hierdoor gaat de onweersbui een rotatie in één richting vertonen, waarbij krachtige verticale luchtstromingen ontstaan.

Als een dergelijke cyclonische kolom onder de basis van de wolk uitkomt, spreken we van een windhoos. Als de kolom het aardoppervlak raakt noemen we het een tornado. Toch zal in de meeste gevallen de cyclonische rotatie niet hoog genoeg zijn om één an beiden te laten ontstaan. Het blijft dan 'gewoon' een supercel zonder twister-achtige taferelen.

Toch is de uitleg dat het 'gewoon' een rolwolk is wel waarschijnlijker, aangezien Nederland per jaar slechts enkele supercellen kent en veel meer rolwolken.
                    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Hier nog een fototje van diezelfde wolk (iets later genomen).

Als je goed kijkt zie je dat de wolken een soort draaikolkpatroon aannemen. Met het ook was dit nog veel duidelijker.

Commentaar

Nu het toch over onweerscellen gaat, afgelopen zomer hebben wij hier een "leuk" exemplaar over de vloer gekregen. Enfin, het zou wel wat werk zijn om alle foto's hier up te loaden, daarom kun je de foto's en een verslag op volgende locatie vinden: 1 klikje
                        Groetjes uit de westhoek,
                        Karel.

Commentaar

Terugtrekkende mistbank op de Lofoten in Noorwegen;

Het zicht de nacht ervoor was zeer kort. Ik was die nacht wildkamperen in de bergen en alles was zeiknat de dag erna. De mist heeft in totaal 2 dagen op het land gehangen, en was ook zo plots weer weg als dat hij kwam. De mistbank was het enige slechte weer dat wij die drie weken hebben gehad in Noorwegen, maar het was ook heel gaaf om mee te maken.

Ernstig oranje wolken in Apeldoorn;

"Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hier een reeks van de naar mijn mening mooiste foto's met betrekking tot 't weer die ik heb gemaakt, met een Nikon Coolpix 3700 (3.2 MP):

Commentaar

Het vervolg:

Commentaar

Werken...
                              X