Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Windperiode in aantocht: bereidt u voor met een 10Bf paraplu

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Windperiode in aantocht: bereidt u voor met een 10Bf paraplu

Bekend beeld? op elke stormachtige dag vind je ze wel, half gepropt in vuilnisbakken schetsen ze een triest beeld van de staat van de huidige paraplu ontwerpen. Daar komt een einde aan met een Stormvaste 10Bf paraplu, of toch niet?

De gemiddelde paraplu crasht al bij een mild lentewindje en beland dan al snel in de vuilnisbak. Gelukkig zijn deze windschermen, stammend uit de oudheid en in de Renaissance gebruikt als statussymbool, bij de kruidvat om de hoek voor een euro te koop. Die één euro zijn ze ook waar aangezien ze bij één flink briesje de geest geven. Maar wat als je nou €50 neerlegt voor een paraplu?

Een drietal Tu Delft studenten ontwikkelde een paraplu die een windkracht 10 moet kunnen doorstaan, in de windtunnel Het aerodynamische ontwerp moet richten naar de wind waardoor binnenstebuiten klappen onmogelijk wordt. Een Paul zou geen Paul zijn als hij dit niet uit ging testen Oké, het is dat ik hem gratis gekregen heb.

Het vooronderzoek
    Windkracht 10? was windkracht 12 niet een orkaan met snelheden van >117km/u? Juist! Windkracht 10, wat de paraplu moet kunnen hebben, is een zware storm. Snelheden van 103-117km/u zijn niet uitgesloten, grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond. (Wat heb ik aan een paraplu als ik zelf niet eens op de grond kan blijven staan?) "Ook de constructie is bijzonder stevig: tijdens een paar weken gebruik, met regelmatig harde wind, gaf de Senz geen krimp." aldus Planet.nl

De praktijk
    De laatste weken heeft het aardig gewaaid dus een prachtige practijk test. Met veel plezier de paraplu recht in de wind drukken en de baleinen zien buigen. Ter visualisatie, de binnenste baleinen zijn zo soepel, dat je deze met gemak zover door kan buigen dat hij de middenstaaf raakt.

Mooi spul! Echter, op een winderige woensdag ochtend, laconiek genoeg toen ik naar de Tu Delft moest, ging het minder goed. De eerst hoek die ik omfietste veraste mij, en blijkbaar de paraplu ook, met een windstoot. Bij research heb ik gevonden dat deze niet harder dan 7Bf waren, dus de paraplu moet het kunnen hebben. Niet dus, één van de buitenste beleinen zei "Zoek het zelf maar uit" en heeft nu een knik, zo ook balein twee op dezelfde dag. De paraplu moet zich richten in de wind, niet echt gemerkt. De paraplu moet speling kunnen hebben tussen jouw hand en het handvat om dit te kunnen bewerkstelligen. Probleem is, bij het creëeren van wat speling, dat de paraplu uit je hand vliegt. Jammer, maar toch loop je vrolijk voorbij de mensen die gefrustreerd hun paraplu in de vuilnisbak proppen, het blijft leuk!

Conlusie
    Is het €50 waard? De paraplu overleefd sowieso zware wind waar een gemiddelde paraplu allang de geest geeft. Door zijn meegevende en soepele constructie vangt de paraplu de wind op door de beleinen te laten buigen. Windstoten zijn echter niet ideaal voor de paraplu en kunnen schade aanrichten. De aandacht is ook leuk, je ziet veel ogen gericht bij de bushalte op je paraplu, het is immers geen normaal ontwerp. Zelf vind ik €50 te prijzig om eraan uit te geven. Je kan ook voor €10 minder een SenZ mini kopen

Wel jammer dat de paraplu niet echt voldoet aan de verwachtingen dan. Sowiso zou ik geen paraplu gebruiken bij zulke harde wind op de fiets, maar lopend misschien nog wel. Overigens ken ik een beter ontwerp dan dit. Daarbij heeft de paraplu bovenin een opening die weer overkapt word door een ander stuk met een stuk gaas er tussen. Dit geeft de wind véél minder vat op de paraplu, en de regen komt er echt niet doorheen. Ik had zo'n paraplu, maar heb deze helaas in de kroeg laten staan.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door SENZ
      Beste heer van Leeuwen,

Ik vind het vervelend dat uw paraplu kapot is gegaan en ben erg benieuwd hoe het is gebeurd. Het defect kan namelijk twee oorzaken hebben: Het product kan gefaald hebben, of het kan aan het gebruik van de paraplu hebben gelegen.

Het eerste hebben wij geminimaliseerd door het product uitgebreid te testen en zeer strenge kwaliteitscontrole uit te voeren, zowel door een onafhankelijke instantie bij de producent als door ons zelf. Uiteraard blijft het massaproductie waardoor er altijd één ‘tussendoor kan glippen’.

Een tweede oorzaak zou het gebruik kunnen zijn. Wij merken dat veel mensen gewend zijn aan het gebruiken van traditionele paraplu’s, waarbij de paraplu in harde wind heel krampachtig vastgehouden dient te worden. De SENZ paraplu zoekt altijd de beste positie in de wind, maar dan moet de gebruiker het product ook de kans geven om dat te doen en de paraplu niet te krampachtig vasthouden.

Wat ook de reden moge zijn, wij staan garant voor onze producten!

Graag zou ik uw paraplu retour ontvangen voor inspectie. Mocht reparatie een optie zijn dan gaan we daartoe over. Zo niet, dan willen wij u ter compensatie graag een nieuw product aanbieden. Momenteel worden de nieuwste versies, de SENZ Original Black Edition en de SENZ Mini Black Edition, vervaardigd en we verwachten deze in januari beschikbaar te hebben. Deze paraplu’s zijn door een aantal kleine optimalisaties nog beter dan de voorgangers.

Ik hoor graag van u of dit een mooie oplossing voor u is. Mocht dit zo zijn dan ontvang ik graag uw gesneuvelde exemplaar voor inspectie en eventuele reparatie. U kunt deze ongefrankeerd opsturen naar:

Met vriendelijke groeten,

Gaaf, een bedrijf dat, ongeacht of het gebruikersfout is of niet, de schuld ten alle tijden op zich neemt! dat zie je niet veel. Oh... *incoming mail*

Origineel geplaatst door SENZ
      Beste Heer van Leeuwen,

Bij het controleren van de administratie kom ik uw naam niet tegen. Kunt u mij vertellen waar u de paraplu gekocht hebt? Mogelijk bent u voor garantie nl. bij ons niet aan het goede adres.

Met vriendelijke groeten,

Niet dat ik dit topic wil misbruiken om men te informeren over de garantie afhandeling, maar meer over het bestaan van deze paraplu.

Commentaar

Werken...
      X