Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Regenboog; puur toeval of niet?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Regenboog; puur toeval of niet?

Op 24 oktober en 12 oktober heb ik twee foto's gemaakt van de regenboog die op dat moment te zien was. Gisteren was ik mijn foto's aan het doorkijken, en toen merkte ik op dat de regenbogen zich precies op dezelfde plaats bevonden. Is dit gewoon toeval of is er een verklaring voor?

Er zullen trouwens vast mensen zeggen dat ik gewoon de rechterfoto (12 oktober) lichter heb gemaakt, maar dat heb ik echt niet gedaan.

Ik begrijp je niet helemaal. Je hebt 2 verschillende foto's gemaakt van 2 verschillende regenbogen op 2 verschillende tijdstippen en die regenbogen stonden toevallig op dezelfde plek?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
      Ik begrijp je niet helemaal. Je hebt 2 verschillende foto's gemaakt van 2 verschillende regenbogen op 2 verschillende tijdstippen en die regenbogen stonden toevallig op dezelfde plek?
      Helemaal juist. Nu vraag ik of dit gewoon puur toeval is of dat er een verklaring voor is?

Nogmaals: ik ga niet met dit soort foto's zitten sjoemelen.

Commentaar

Ik denk niet dat het toeval is hoor. Regenbogen zie je altijd in dezelfde vorm. Ik geloof niet dat ze hoger of lager kunnen zijn, maar dat weet ik niet 100% zeker. Wat wel toevallig is, is dat de 'uiteindes' op dezelfde plek staan. Tenminste, dat is wat ik denk. 100% zeker weten doe ik het niet. Ik heb mijn boeken hierover net uitgeleend, dus ik kan het ook niet zo even snel voor je opzoeken.

Commentaar

Heb je toevallig de tijdstippen waarop je de foto's genomen hebt?

Commentaar

Als de zon op die twee momenten op dezelfde plek stond, verscheen de regenboog ook op dezelfde plek.
            Bovendien kunnen regenbogen wel degelijk van hoogte veschillen: Als de zon laag staat staat de regenboog hoger dan wanneer de zon hoog staat.

@Demelza: als weergodin zou je die kennis ook zonder boeken paraat moeten hebben!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
              Heb je toevallig de tijdstippen waarop je de foto's genomen hebt?
              Ik heb het even opgezocht:

Die van 24 oktober is om 16.48 uur genomen, de andere om 16.03 uur. Het verschil tussen de positie tussen de zon lijkt mij dus niet al te groot.

Commentaar

@Roel: ik bedoelde visueel. Ik weet te weinig van regenbogen af om daar wat over te zeggen. Trouwens, jij maakt er weergodin van... :lol:

Freek, dat kleurverschil in je foto's komt door de stand van de zon en de bewolking. Die is op de eerste foto anders dan op de tweede. Ik zie ook dat je 2e foto toch iets anders tegen de eerste aanstaat. Kijk maar naar de huizen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                  Die van 24 oktober is om 16.48 uur genomen, de andere om 16.03 uur. Het verschil tussen de positie tussen de zon lijkt mij dus niet al te groot.
                  En weer een mysterie ontrafeld!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                    Origineel geplaatst door Freek
                    En weer een mysterie ontrafeld!
                    Het is duidelijk, bedankt!

Commentaar

Werken...
                    X