Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kunstmatige regen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kunstmatige regen

Beste lezer,

Stel ik woon aan de kust van Namibie en wil daar kunstmatig dusdanig veel water verdampen door gebruik te maken van zon en wind dat er ergens in het binnenland een regenbui ontstaat. Hoeveel waterdamp moet ik daarvoor in de atmosfeer brengen ?.
    Ga er gemakshalve van uit dat aan de kust in tropisch gebied altijd zeewind is omdat het land heet en de zee koud is (en s'nachts andersom ?).
    Het verdampen werkt o.a. door met dunne waterlagen te werken welke gemakkelijker verdampen dan dikkere lagen en door gebruik te maken van grote oppervlaktes. Daarnaast worden nog wat andere kunstgrepen toegepast welke ik t.z.t. met serieuze reageerders nader wil bespreken.
    Als een idee niet in eerste instantie absurd is ,maakt het geen kans. (Albert Einstein)

Probeer het empirisch vast te stellen. Er zijn teveel variabelen om tot een zinnig getal te komen, lijkt me.
    En pas op voor afrikaanse astronomen, die zulen niet blij zijn met nog meer regen.
    Waar is het goed voor eigenlijk?

Commentaar

Er zijn al verscheidene projecten bezig waarbij men wil kijken of het mogelijk is om kunstmatig regen in woestijn gebieden te krijgen. Uiteindelijke doel is dat deze regenbuien zichzelf onderhouden, en de grond weer vegatief wordt. Grote meespeler in het geheel zijn bergen welke als broedplaats voor de regen moeten gaan dienen, omdat het water daar samenpakt. Laatst een x een artikel over gelezen.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik denk dat je dan een immens groot (ondiep) bassin moet gaan bouwen om voldoende water te laten verdampen. Hoeveel dat moet zijn, durf ik niet te zeggen. Zoals Steem aangeeft moet je ervoor zorgen dat het waterdamp ergens bij elkaar komt, zodat zich een wolk kan gaan vormen. Maar aan een wolk alleen heb je niet genoeg.

Even theoretisch bekeken. Dit is onmogelijk om uit te voeren. Je zou, om een woestijn vruchtbaar te krijgen een microklimaat moeten ontwikkelen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de woestijn af te sluiten met bergen (of andere hoge obstakels) rondom. Als je dan een groot bassin maakt in de woestijn en een lange tijd het verdampte water bijvult, dan zou je op een gegeven moment genoeg water in je microklimaatje gebracht hebben dat zichzelf in stand moet kunnen houden (als de bergen natuurlijk hoog genoeg zijn).

Maar ja. Dat is maar een hersenspinsel.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
        X