Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanavond, 25/07/06, mogelijkheden?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanavond, 25/07/06, mogelijkheden?

Hola mede Astrostarters!

Ik wil vanavond gaan waarnemen, zo op het zuid/zuid-oosten.
    Heeft 1 van jullie een goede berichtgeving over het wolkendek wat
    momenteel nog boven ons hoofd hangt?

Ik las op de site van het KNMI dat er opklaringen overdrijven vanaf het
    zuid-westen.. Iemand die hier meer over weet voor vanavond?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Bandit

--edit--

Onderwerp aangepast op datum

--edit
    Achromatologisch

Beste Bandit,

Kijk een op onderstaande link, hier vind je de buienradar:

http://www.buienradar.nl/home.aspx?r...soort=loop1uur

en ook de verwachtingen
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Handige link, bedankt! Jammer genoeg heb ik niet veel kunnen zien..
      Heel even kon ik naar achteren toe Cassiopeia in kijken, maar het was
      gauw over met de pret.. Een beetje hetzelfde als waar Am|cA en ik gisteren
      last van hadden: mist en hoge bewolking..

Volgende keer beter

Doegies,

Bandit
      Achromatologisch

Commentaar

Aan de buienradar heb je niet zo gek veel. die geeft alleen an waar er neersag valt. als de radar "schoon" is, dan kunnen er steeds veel wolken zijn waaddoor je nog steeds niets kunt zien.
        het beste is dan om de verschillende weersites te lezen. vaak zijn de sateliet foto`s die erop staan al een aantal uren oud dus minder geschikt.
        hier een paar sites waar je op kunt kijken:

http://www.knmi.nl
        http://www.weeronline.nl
        http://www.weer.nl

de sites zijn goed aktueel.
        Meade LXD75 8" Schmidt Newton
        The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Ah! WeerOnline heeft precies de kaarten die ik zocht: de satelietbeelden!
          Bedankt eriko! Nu kan ik ook bevestigd zien dat het huilen met de pet
          op was, afgelopen nacht..

De aanhouder wint, en ik ga het vanacht weer proberen!
          Misschien weet ik Am|cA nog wel te strikken om me te helpen met zoeken.. :lol:

De groente,

Bandit
          Achromatologisch

Commentaar

succes vanavond!!!
            Meade LXD75 8" Schmidt Newton
            The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Nu, 2:30 begint het wel iets op te klaren.. Ik kan nog wel tot een uur of 4
              blijven zitten, maar ben er zojuist achter gekomen dat mijn doel, de
              Maia Nebula, M45 zoals Roel hem noemde, niet haalbaar is vandaag..
              Hij staat op een graad of 30-40 van de horizon, praktisch op het oosten,
              en in mijn geval betekend dat 30 meter flat voor m'n porum..

Ik zal de komende dagen eens zien of er achter dat 30 meter hoge
              bakstenen gevaartje een plekje te vinden is om eens een nachtje door te
              brengen, op zoek naar M45.

Vanavond heb ik een dappere poging gewaagt om M57 te spotten, en het
              zou maar zo kunnen zijn dat ik hem nog gevonden heb ook, maar zeker
              ben ik daar niet van.. Op een gegeven moment had ik de kijker ergens
              onder Vega staan, zeg maar in de onderkant van de lier en daar zag ik
              wel iets wat op een ster leek met een waas er omheen.. Op andere sterren
              kon ik goed scherp stellen, en deze kon ik ook wel aardig scherp krijgen
              maar zoals gezegd zat er die waas omheen.. Jullie mogen het zeggen,
              ik weet er nog niet zoveel van.

Nu ga ik nog even chillen op het balkon en duik dan onder de wol..
              Hopen dat het morgen wat helderder is voor een nieuwe avond waarnemen!

Doegies,

Bandit
              Achromatologisch

Commentaar

Best goed mogelijk dat je hem gevonden heb, Bandit. Probeer volgende keer wat meer te vergroten en vergelijk hetgeen je ziet met de omliggende sterren. Dan moet het wel duidelijk worden. De meeste planetaire nevels kunnen grote vergrotingen goed weerstaan.

succes!

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                  Hopen dat het morgen wat helderder is voor een nieuwe avond waarnemen!
                  Hmmm..hier in Zeeland was het geweldig helder vannacht. Zeker wel in de top vijf van beste nachten van de afgelopen drie jaar. Alhoewel de lucht best vochtig was, maar toch zeer transparant.

gr,

Commentaar

op http://www.wetteronline.de zijn de weerkaartjes wat recenter.
                    Bynolyt Bynostar SPN130-900
                    2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
                      Aan de buienradar heb je niet zo gek veel. die geeft alleen an waar er neersag valt. als de radar "schoon" is, dan kunnen er steeds veel wolken zijn waaddoor je nog steeds niets kunt zien.
                      het beste is dan om de verschillende weersites te lezen. vaak zijn de sateliet foto`s die erop staan al een aantal uren oud dus minder geschikt.

Klopt, ik ben zaterdagavond uit geweest in Dieka (in de buurt van Twente) en daar was het heel erg mistig. Ik had al spijt met Vincents Lidl telescoop ^_^

Commentaar

Origineel geplaatst door Tim
                        Origineel geplaatst door eriko

Klopt, ik ben zaterdagavond uit geweest in Dieka (in de buurt van Twente) en daar was het heel erg mistig. Ik had al spijt met Vincents Lidl telescoop ^_^
                        Zeg Tim, je weet toch dat ik zaterdag niet ben gaan waarnemen En waar was je nou? Ik dacht dat je nog wel langs zou komen... Was het mooi in Dieka?

ff ontopic: Vanavond moet het gewoon beter worden! De vooruitzichten zijn goed. Sanne en Bandit komen deze kant op om te gaan waarnemen. Dus het moet!

Commentaar

Vanavond, 25/7, rond een uur of 11 wierp ik een blik op de sterrenhemel,
                          identificeerde (natuurlijk) als eerste Vega en keek eens om mij heen of
                          er wat interessants stond om mijn kijker voor naar buiten te halen..
                          Direct viel mij al op dat het behoorlijk helder was, dus zette ik mijn kijker
                          buiten op het balkon.

Ik keek nog eens naar Vega en bedacht mijzelf: "hey, die 'ster' daaronder
                          is zelfs nog duidelijker dan Vega..." Wacht eens even, dat is Jupiter :!:
                          Omdat ik gisteren (te) veel tijd had besteed aan het spelen met de
                          Barlow lenzen, was ik er niet aan toe gekomen om Jupiter ook goed te
                          observeren.. Direct richtte ik mijn zoeker op Jupiter en na een beetje
                          duwen en trekken (mega speling in mijn scope) had ik Jupiter in mijn
                          25mm oculair staan. "Koel!" dacht ik bij mezelf, die meetings leer je zat
                          van! Eens kijken hoe dat er met de 12,5mm uitziet.. Oh, lekker!!
                          Nou, laat ik dan nog maar eens een poging wagen om hem in mijn 4mm
                          te krijgen.. (ik had nog niks kunnen zien door mijn 4mm)

YO! GOEIEMORGUH! Is dat effe duidelijk or what!? Jupiter stond overduidelijk
                          in mijn oculair en ik zag, wat leek, een 3-tal 'sterren' er vlakbij staan..
                          Ohnee, wacht effe, daar rechts van Jupiter staat ook nog een 'sterretje'...
                          Hmm, toch maar eens Stellarium erbij aanzetten; Beetje inzoomen op
                          Jupiter, en voila! Dat zijn geen sterren, dat zijn de manen van Jupiter!
                          Ik had gewoon Europa, Ganymedes, Callisto en rechts Io staan!
                          WHOOHAA! Wat een prachtig gezicht was dat zeg. Dit had ik nooit durven
                          dromen van mijn, wat genoemd word, speelgoed telescoop!

Na wat langer turen (en corrigeren) leek het mij alsof ik ook wat kleuren
                          kon onderscheiden op Jupiter zelf; Van oranje boven, naar geel in het
                          midden, naar groen/blauw ( ) onderaan.. Wat een mooi, wat gaaf..

Toen verdween Jupiter achter de bomen en besefte ik mij dat het donders
                          tijd was om naar binnen te verhuizen, want morgen vroeg moet ik weer
                          al dat speelgoed gaan bekostigen...

Tot zover 25/7 in Bandit's oculairs.

De groente,

Bandit (voldaan na slechts een uurtje waarnemen)
                          Achromatologisch

Commentaar

Bandit, gaaf is dat he? Je eerste goede blik op zo'n planeet? Ik was ook erg onder de indruk toen ik Jupiter voor het eerst duidelijk zag. Net als mijn eerste blik op Saturnus: seeing was belabberd, maar ik was al helemaal blij omdat ik de ringen had kunnen zien...
                            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                            X