Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Regen)boog?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(Regen)boog?

Okay, het heeft niet direct iets met astronomie te maken, maar ik denk dat het hier toch het beste past.

Ik was net buiten, het was vrijwel helemaal helder op een paar wolkjes na in aan de oostelijke horizon. Rond het zenit was een opvallende regenboog te zien, cirkelvormig. Nu vraag ik me af; hoe kan dit? Op welke manier kan een regenboog ontstaan wanneer er geen wolken te zien zijn? Ik heb op Google naar sites gezocht maar kon geen info hierover vinden.

Tekeningetje:

Kijk hier eens:http://www.atoptics.co.uk/
    Als je het hier niet vind, vind je het nergens
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

http://www.sundog.clara.co.uk/halo/cza.htm
      Klinkt het meest lijkend op de jouwe Freek

@Jefke, nu heb ik ook mijn mysterie opgelost :P
      http://www.sundog.clara.co.uk/halo/parhelia.htm dit hier heb ik is gezien

Commentaar

Freek , ik heb de vraag doorgespeeld aan iemand die er meer van weet.
        zonde dat je geen camera bij je had,maar dat kan ieder van ons overkomen.
        vooral mij .
        oh ja de schets heb ik ook doorgespeeld ,hopelijk vind je dat niet erg.

Commentaar

Het eerste wat mij te binnen schoot was dat je hoogstwaarschijnlijk een circumzenithale boog hebt gezien.

"Halo die regelmatig kan worden waargenomen en bestaat uit een zwak boogje op ongeveer 46 boven de zon. Zou men dit boogje doortrekken, dan zou een cirkel ontstaan met het zenit als middelpunt. In het algemeen wordt deze boog bij lage zonshoogte gezien en treedt dan vaak tegelijkertijd op met bijzonnen. Bij deze lage zonnestand wekt de boog vaak de indruk veel verder dan 46 boven de zon te staan, als gevolg van atmosferische straalbreking. Opvallend aan dit verschijnsel is de grote kleurenrijkdom. Hierdoor behoort deze boog tot de schitterendste haloverschijnselen. Zijn kleurenpracht overtreft die van de regenboog."

bron: http://home.wxs.nl/~neele050/woordenboek/C.html
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Da's ook hetgene wat ik aan t denken was Roel.

Commentaar

Maar ik heb het dus toch even gevraagd aan iemand die hier meer in thuis was .
              Dit is het antwoord (copy/paste met toestemming):
              Hello, Stevie. Your friend could have seen a very rare Kern arc. How come he did not take a picture?

Here's the description of circumzenithal and Kern arc.

I hope that helps:

"The circumzenithal arc is the most beautiful of all the halos. The first sighting is always a surprise, an ethereal rainbow fled from its watery origins and wrapped improbably about the zenith. It is often described as an "upside down rainbow" by first timers. Someone also charmingly likened it to "a grin in the sky".

Look straight up near to the zenith when the sun if fairly low and especially if sundogs are visible. The centre of the bow always sunwards and red is on the outside. It is never a complete circle around the zenith, that is the extremely rare and never photographed "Kern arc"."

Please, let me know if you have other questions.

Best,

Mila.

Commentaar

Dankje, ik was ook erg benieuwd naar wat ik gezien had, zeker omdat ik het niet ken en nog nooit eerder gezien heb. Mijn camera lag thuis, dus ik heb jammergenoeg geen foto ervan gemaakt. De beschrijving van Roel is de meest correcte beschrijving van wat ik gezien heb.

Commentaar

Werken...
                X