Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

KNMI:klimaat wordt steeds grilliger

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

` Het weer in Nederland wordt in de
    toekomst steeds extremer.Dat blijkt uit
    de nieuwste klimaatscenario's van het
    KNMI.Volgens die scenario's zijn er in
    2050 zowel nattere winters als zomers.

Vooral in de zomer gaan veel zwaardere
    buien vallen.Samen met de stijging van
    de zeespiegel kunnen die buien leiden
    tot forse wateroverlast in stedelijke
    gebieden.

Aan de andere kant voorspelt het KNMI
    ook juist extreem droge en hete zomers,
    waarbij er steeds vaker een hittegolf
    voorkomt.Het KNMI denkt dat het in 2050
    gemiddeld 0,9 tot 2,3 (winter) en 2,9
    graden (zomer) warmer is dan in 1990.
    (teletekst 30 mei)
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Mooi. Ik ga mijn koffers pakken en vertrek naar AustraliŽ. Gaat er iemand mee?

Tja, het is goed te merken dat het klimaat veranderd. Steeds meer beesten en planten die normaal gesproken niet in Nederland voorkomen, komen hier nu wel in grote getalen voor.

Ik kan me nog herinneren dat we hier winters hadden waarin het flink sneeuwde. Sneeuw die lang bleef liggen. Niet zoals we nu hebben. Iedere winter konden we gaan sleeŽn, de hele vakantie lang. En nu?

Dan de zomers. Steeds vaker hebben we een piek in het voorjaar en in het najaar. Een piek van een (bijna) hittegolf. De zomer zelf verloopt nat en fris. De herfst begint steeds later.

Zo. Ik ga mijn vliegticket boeken.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ja dat valt mij ook op... We hebben nu al een aantal jaar een vrij warme lente, met extreme temperaturen, vervolgens volgt er een koele juli maand en daarna een redelijke augustus maand.
      De laatste jaren kun je zelfs in september spreken van een zomer... Ik begrijp er niks meer van....
      De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Vind het voornamelijk opvallend dat het zo plotseling gebeurt. Klimaatverandering komt natuurlijk altijd en overal voor, maar zo'n groot verschil binnen 60 jaar is opvallend. Nu zijn we natuurlijk ook een klein landje, en dat maakt verschil omdat het gemiddelde sneller stijgt. Maar toch. Maar eens zien hoe de wetenschap er mee omgaat. Nederlanders staan bekend als de meesters van water en we hebben vaak unieke en vooruitstrevende ideeŽn en uitvindingen. Toch maar richting de zwevende steden? Of worden drijvende huizen en wegen dť oplossing?
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

hier het hele artikel van het knmi

ff klikkie doen
          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Werken...
          X