Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemweer (3)

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Met een 14mm lens op statief en de bedoeling om een timelapse te maken zijn wolken eigenlijk best wel aardig.
    Zeker nu, met een lichtjes gebroken wolkendek en vooruitzicht op opklaringen later vannacht.

Commentaar

Het liefst zou ik een met 50 Terawatt laser de bewolking willen verdampen, zodat het kraakhelder wordt...vrees wel dat dit andere bijwerkingen zal geven :lol:.

Commentaar

dat vrees ik ook.

Waar kan ik het beste kijken als ik goed wil inschatten of het zin heeft om morgen heel vroeg op te staan om mijn telescoop neer te zetten?
        Meade Lightbridge 8" | IJsvogel 6x30 | Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Marina Bekijk bericht
          Waar kan ik het beste kijken als ik goed wil inschatten of het zin heeft om morgen heel vroeg op te staan om mijn telescoop neer te zetten?
          Bij volle maan is er niet zoveel te zien...
          Veel amateurs maken gebruik van clearoutside.com , van en voor astronomen (co÷rdinaten van de waarneemplek invullen).
          Om te zien hoe de wolken over het land bewegen, gebruik ik http://webservice.weeronline.nl/vakman_hirlam
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Volgens mijn locale weerbericht wordt het vanavond knudde met neerslag van diverse soorten. Dus dat wordt geen K op de maan zien. Maar tussen 4 en 7 zou het helder moeten zijn met maar in 1 richting wolken. Dan maar vroeg naar bed gaan en proberen er vroeg uit te gaan. Hoop dat het lukt.

De vooruitzichten voor de komende nieuwe maan, als ik eindelijk weer eens op een donkere plek ben, zijn ook bewolkt.
            Het voelt als lang geleden dat ik heb waargenomen. De afgelopen dagen ben ik met de atlas op schoot erg geinspireerd geraakt om van alles en nog wat op te zoeken. Heb ook starhops onderzocht. Het wordt tijd om het weer eens in praktijk uit te proberen.
            Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door Marina Bekijk bericht
              dat vrees ik ook.

Morgenochtend staat Jupiter in de buurt van de maan. Ik zag ze vanmorgen samen aan de hemel staan toen ik uit het raam keek. Met een beetje mazzel zie je ook nog andere planeten, afhankelijk van hoeveel horizon je in het oosten/zuid-oosten kunt zien. Kijk in Stellarium. Daarin kun je de tijd veranderen in morgenochtend en zoeken op de planeten. Dan weet je waar je moet zoeken. Planeten kijken gaat goed samen met maanlicht, omdat ze toch erg fel zijn.
              Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door linda Bekijk bericht
                Morgenochtend staat Jupiter in de buurt van de maan. Ik zag ze vanmorgen samen aan de hemel staan toen ik uit het raam keek. Met een beetje mazzel zie je ook nog andere planeten, afhankelijk van hoeveel horizon je in het oosten/zuid-oosten kunt zien. Kijk in Stellarium. Daarin kun je de tijd veranderen in morgenochtend en zoeken op de planeten. Dan weet je waar je moet zoeken. Planeten kijken gaat goed samen met maanlicht, omdat ze toch erg fel zijn.
                De komende dagen zijn zelfs alle 5 de visueel waarneembare planeten (muv de aarde) in de ochtend te zien hier. Weet niet hoe dat bij jou is, maar Mercurius staat komend weekend het best zichtbaar, naast Venus, Saturnus, Mars en Jupiter dus een planeetrijke ochtend hemel!

Hier wordt voor morgen de hele dag mooi weer voorspeld. Misschien dat ik ook 's ochtends vroeg opsta om alle 5 de planeten te bekijken. Zal dan wel met de 6cm worden.
                Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

De 5 planeten zijn inderdaad heel mooi te zien nu (vanuit het zolderraam). Niet echt in een rechte lijn, maar meer in een flauwe boog met inderdaad ook de maan daartussen.
                  Om 7.35 kwam Mercurius net boven de bewolking op de horizon uit, leuk om weer eens terug te zien met de 8,5 x 44 na al die jaren.
                  16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 16 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Commentaar

4 van de 5 planeten kunnen zien. Helaas door lichtvervuiling, wolken en werk mercurius niet kunnen zien.

Hopelijk dit weekend weer een kans?
                    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Maan: http://hemel.waarnemen.com/maan/maan...ar=19&maand=05
                      Bewolking: https://www.yr.no/place/Netherlands/...erde/long.html

Neeeeee, niet -WEER- he.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                        Met een filtertje (Ha?) is er nog wel enige hoop... visueel...nah...https://clearoutside.com/forecast/51.39/5.13
                        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                          Het was woensdagavond tot s'nachts 3 uur perfect helder in Noordwijk. Ik denk dat dat dan wel langs de kust was. Een hele berg galaxies in virgo gezien
                          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                          X