Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het weerhoekje 2006

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Stefan11
    Boeren in bv in het noorden en oosten van Groningen, zijn de voorbereiders van het moderne boerenbedrijf en productie methoden. Maar ja helaas interesseert dat de meeste Nedrlanders geen snars !!...
    Misschien weten ze de gevolgen gewoon niet, snappen of beseffen het gewoon niet.

Ik blijf erbij dat het een combinatie van een natuurlijk proces en menselijk handelen is. En ja, wij dragen hier een flinke steen aan bij. Ik vind het triest dat er zo weinig aandacht aan wordt besteed. Ze zouden hier in ieder geval op de scholen eens wat meer aandacht aan mogen gaan besteden. Vroeg of laat komen we er toch niet meer onderuit.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Natuurlijk komt het 1 en ander voort uit menselijk handelen.
      Of beter gezegd het niet handelen van de mensen. ( zie het kyoto verdrag dat de amerikanen weigeren te ondertekenen )

De opwarming van de aarde zal er voor zorgen dat we nog veel meer problemen krijgen, maar dat is er naar mijn gevoel niet de reden van dat het NU toevallig nog wat kouder is en dat de bomen achter blijven.

De oorzaak daarvan moeten we denk ik eerder zoeken in een hele koude periode kort VOOR de lente, de natuur moet zich nog omschakelen en dat is dwars gezeten in de periode eind februari begin maart. (denk ik)

Ik ben van mening dat het nu nog wat te frisjes is.
      Maar schat de kans groot in dat dat volgend jaar weer volledig anders is.

Commentaar

Dit fenomeen wordt elk jaar weer besproken. De ene keer is het te warm, en dan is het weer te koud. Ook worden ze steeds weer aan een ander fenomeen gekoppeld. Regelmatig zijn het doemscenarios en zijn wij, de moderne mens, er de oorzaak van. Met de groeiende industrie, de uitlaatgassen, het kappen van bos en ga zo maar door.

Maar kijk ook eens naar de geschiedenis. Zoek op google maar eens op 'de Bilt' en trefwoorden als 'warmste dag'. Ook toen er nog geen sprake was van het broeikaseffect waren er grillige klimaatwisselingen. Zo was de koudste zomer van de 20ste eeuw die in 1907, en de warmste zomer in 1947. Ook de meest koude winters vind je bij lange na niet alleen binnen de afgelopen 10 jaar.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Sebiet ga je nog zeggen dat het niet de mens zijn schuld is dat de hoeveelheid CO2 het hoogst is sinds 650000 jaar. De moderne mens is toch zo'n sukkelaar hé, al die beestjes gaan vanzelf dood en de bomen vliegen van zelf in brand.

Trouwens het warmste jaar was 2003 met tevens de warmste zomer (Ukkel). Blijkbaar is 1976 passé. 2003 was ook het warmste jaar wereldwijd sinds de metingen.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ook in een warmer klimaat blijven koele jaren mogelijk. Wel wordt de frequentie lager, waardoor ze des te meer opvallen. 'Weer' blijft echter onvoorspelbaar en onstuimig.

off-topic: vette avatar Jefke! Darth Maul ruleert!
            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

@ Jefke

Daar trek je wel een beste conclusie. Tuurlijk zeg ik dat niet. Maar wat ik wel aan wil geven is dat dit soort schommelingen ook al voorkwamen voordat er echt goed sprake was van een broeikaseffect.

Bovendien had ik het over de 20ste eeuw. Als we daar dan toch buiten stappen, naar verwachting was de allerwarmste zomer van de afgelopen honderden jaren die in het jaar 1540.

Ik vind natuurlijk ook dat het allemaal een stuk beter moet qua vervuling e.d., maar je kan moeilijk zeggen dat al die andere jaren 'natuurlijk' zijn en dat die van de afgelopen jaren allemaal 'onze schuld' zijn.
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het weer is natuurlijk altijd aan schommelingen onderhevig. Maar dat is niet het punt !.

De mensen hebben in hun behoefte naar enegie en een steeds toenemende materiele welvaart een steeds grotere behoefte aan allerlei grondstoffen. Deze grondstoffen worden overal ter wereld weg gehaald en moeten ook weer van her naar der worden vervoerd. En dat werkt niet op de lange duur het ecosysteen trekt dat simpelweg niet meer op de midden lange termijn en het weer past zich op een aantal van die ingrepen op een steeds hevigere (grilligere) manier aan. Met alle gevolgen van dien.

Het is niet de vraag of het erger word maar wanneer. Het is trouwens ook een illusie te denken dat we door allemaal kleine maatregelen van individuele landen snel tot verbeteringen zullen komen. Het ecosysteem wat wij als mensen op een steeds snellere manier naar de vernieling helpen is een groter probleem dan het klimaat waar we bijna geen grip op hebben. Kortom de mensheid zal zich moeten aanpassen. En zal op veel punten moeten minderen, misschien is zelfs economische krimp in dat opzicht wel een optie... Of het lukt ik ben geen opportunist, in mijn ogen is de mens niet meer dan het zoveelste organisme wat uitsterft. Al is het zelfbeeld van de mens dat al wel onstegen helaas.

Commentaar

Ik denk, dat het grotendeels door natuurlijke invloeden komt, zoals Steem al zei, kijk eens naar het verleden naar de schommelingen. Ik denk ook, dat wij mensen onszelf veel te belangrijk vinden, door te denken dat wij er iets aan zouden kunnen doen. Kijk het broeikaseffect, kan je maatregelen tegen nemen, maar dat is niet de grootste veroorzaker van de schommelingen in het weer. Het zijn echt natuurlijke invloeden, en de mens zal daar maar mee moeten leven, zich aanpassen.
                  Groetjes!

Commentaar

Tuurlijk is het klimaat iets heel veranderlijk over de honderden jaren. Het enige dat ik vrees is dat de mens de hoeveelheden broeikasgassen (waarvan sommigen veel erger dan CO2) in de atmosfeer ver buiten de acceptabele waarden zal brengen. Waardoor de natuur dit niet meer zal kunnen slikken.
                    Ik ben trouwens een voorstander van menselijk ingrijpen in het klimaat. Zoiets zal natuurlijk niet voor direct zijn want we hebben er nog niet genoeg kennis van. Maar mss binnen een 500 jaar of meer wel. Voorlopig moeten we dus heel voorzichtig zijn, want een stijging van de zeespiegel is iets wat we in de lage landen niet kunnen hebben.
                    Trouwens waarom zou ik hier nog moeten bewijzen dat het broeikaseffect veroorzaakt wordt door de mens daar dit al een vaststaand feit is. :banghead: Dat is net zo'n discussie als bewijzen dat de maanlandingen echt waren.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hehe, toevallig is daar ook een 'discussie' over op dit forum, of doelde je daar ook (sarcastisch) op?

Wat betrefd die zeespiegel. De ijskappen op de noordpool smelten, maar die op Groenland groeiden aan toch? Zoiets las ik een paar maand geleden.
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                        Trouwens waarom zou ik hier nog moeten bewijzen dat het broeikaseffect veroorzaakt wordt door de mens daar dit al een vaststaand feit is. :banghead: Dat is net zo'n discussie als bewijzen dat de maanlandingen echt waren.
                        als dit een reactie op mij is, heb je me verkeerd begrepen. Er is niet te twisten over het broeikaseffect, dat treed op. Maar ik denk dat de natuurlijke invloeden nog steeds groter zijn dan die van het broeikaseffect!
                        Groetjes!

Commentaar

1) LOL (@Steem voor de duidelijkheid)

2) De ijskap op de noordpool wordt inderdaad dunner. Ook op Groenland smelt de ijskap aan de randen. Maar in het binnenland wordt de ijskap dikker. Men heeft uitgerekend dat de ijskap in zijn totaliteit groeit. Men weet niet hoe dat precies komt maar men vermoed dat het door de North Atlantic Oscilation (?) komt. Wat een natuurlijke fenomeen is.
                          Toch een kleine nuancering bij mijn vorige post. Zelfs al zou er nu geen sprake zijn van een invloed van de mens op het klimaat. Het blijft een feit dat als we zo doorgaan met de samenstelling van de atmosfeer te veranderen we ooit op een punt zullen komen waar we dit wel zullen merken.

Commentaar

Even off-topic: Als je op een leuke manier meer over dit onderwerp wilt lezen, dan raad ik 'Staat van angst' van Michael Crichton aan. Een thriller met veel feiten en tabellen over klimaatverandering.

Okee, back on-topic.

Commentaar

hallo , het feit dat de sezoenen verschoven zijn, blijven ze nu zo? of komen ze langzaam terug?
                              Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het was maar een ideetje, dat de seizoenen misschien verschoven zijn. Dat gevoel heb ik zelf althans. In november, begin december ligt er meestal geen sneeuw hier, maar is het veel warmer dan in deze tijd van het jaar.

Commentaar

Werken...
                                X