Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het weerhoekje 2006

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De blauwe lijnen geven het gebied van lage druk aan. op deze platsen stijgt de lucht op. deze lucht condenseert in de hogere koudere lucht lagen en er ontstaat bewolking en vaak ook neerslag.
    de rode lijnen geven hoge druk aan. hier daalt de lucht en meestal geeft dit helder weer. in ieder geval rustig weer. maar soms kan het ook zijn dat er met een hoge druk gebied veel mist en laag hangende bewolking is door een gebrek aan stroming in de lucht.

op het kaartje is te zien dat nederland onder invloed was van lage druk. bij lage druk is de stroming van de lucht tegen de wijzers van de klok in dit geval dus een zuidelijke stroming. als dat op grote hoogte ook zo is dan is de kans groot dat het echt om sahara zand gaat.
    de stroming op grote hoogte is veel krachtiger dan aan de grond.
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Hey dank voor de wetenschappelijk verantwoorde reacties! Daar kan ik nog wel wat van leren. Ik lees hier ondertussen een kleine bevestiging van het eea.

http://www.meteodelfzijl.nl/Delfzijl_24uur.htm

Over 24 uur is deze link weer verouderd dus bij deze de tekst :

Delfzijl, de afgelopen 24 uur. (Laatst bijgewerkt: 26-10-06) Meteodelfzijl.nl ®

Het weer van vandaag (26-10-2006).

In de avond was het bewolkt en viel er geregeld wat lichte regen. Even na middernacht regende het nog even stevig door. De rest van de nacht was het overwegend bewolkt, maar droog. Tegen de morgen waren een aantal opklaringen. Overdag was de zon er geregeld bij. In de middag nam de bewolking de overhand en tegen het einde van de middag viel er weer wat lichte regen. Door de sterke zuidelijke bovenstroming werd er met name vanaf de noordelijke Sahara over de Middellandse zee richting zuidelijke Frankrijk veel stof de lucht in gestuwd. Deze Saharazand was terug te vinden in de lichte regen van vanmiddag. Het weercijfer kwam vandaag tot een zeven.
      "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

KNMI geeft weeralarm af

RIJSWIJK - Het KNMI heeft dinsdagavond een weeralarm afgegeven voor met name Noord-Nederland. In de nacht van dinsdag op woensdag is er in het Waddengebied enkele uren kans op zware storm, windkracht 10, met in Groningen en Friesland mogelijk zeer zware windstoten van meer dan 100 kilometer per uur. Ook zijn er flinke buien.

Elders in het land waait een harde wind, waarbij vooral ten noorden van de grote rivieren zware windstoten kunnen voorkomen.

Een woordvoerder waarschuwt dat de storm schade kan veroorzaken. In de loop van woensdagochtend neemt de wind in kracht af.

Bron: nu.nl
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Gaaf! Een weer-alarm!
          Da's een stuk leuker dan een weer-record... Het weer kan mij niet ruig genoeg zijn. Niet helder? Dan maar noodweer.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Helemaal mee eens Roel! Niks leuker dan oom wind die tien blaast!
            Trouwens, om 19.52 met (net dus, was het 11.23994 graden).
            Is weer een nieuw record voor 31 oktober om 19.52 sinds de jaartelling. Schrijf dat maar in je weerboekje!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoeveel graden? Wat voor thermometer heb jij?!

Commentaar

Uitzonderlijk warme oktober

DE BILT - Oktober 2006 krijgt de tweede plaats op de lijst van warmste oktobermaanden sinds 1901. Dat maakte het KNMI dinsdag bekend. Met name de hoge temperaturen op 26 oktober waren volgens de klimatologische dienst opmerkelijk. In Arcen (Limburg) was het toen 23,3 graden Celsius. De gemiddelde temperatuur lag op 13,6 graden.

De comfortabele temperaturen kwamen niet als een verrassing. Oktober 2006 volgt namelijk op de warmste septembermaand in drie eeuwen. Ook de andere hitterecords zijn recentelijk gevestigd. Zo is oktober 2001 met een gemiddelde temperatuur van 14,2 graden de absolute recordhouder. De derde plaats gaat naar oktober 2005. Toen was het gemiddeld 13,3 graden.

Overigens is het voorlopig afgelopen met het warme weer. "Het is begin november overdag weer gewoon 10 graden. Dat wordt voor veel mensen toch even schrikken", aldus een woordvoerder van het KNMI.

Zonuren

De hoeveelheid zon lag deze oktober vlak boven het gemiddelde, met 110 zonuren tegenover de gebruikelijke 105. Het zonnigste was het in het zuiden van Nederland, met 125 zonne-uren. Inwoners van Valkenburg (Zuid-Holland) kwamen er met 90 uur zon het slechtst vanaf.

Met gemiddeld 90 millimeter neerslag, tegenover de gebruikelijke 75 millimeter, staat oktober te boek als een redelijk natte maand. Vooral in de eerste week van de maand was het uitzonderlijk nat. Toen viel in Noord-Holland op een aantal plaatsen 125 tot 145 millimeter regen.

Bron: nu.nl

Commentaar

het schijnt zo te zijn dat een warme oktober een grote kans geeft op een koude winter.
                  een koude winter geeft vaak zeer heldere luchten. en zeker met een ooste wind is er weinig vocht in de lucht.
                  Dus dit voorspelt veel avonden/nachten om goed te kunne waarnemen!!

Commentaar

Het klopt inderdaad, maar daar kun je eigenlijk niet vanuit gaan. De statistieken laten zien dat er in iets meer dan de helft van de gevallen na een warme oktober een koude winter volgt. Maar iets meer dan de helft, vind ik persoonlijk niets om op te vertrouwen. Toch hoop ik dat we nu eens echt een strenge (recordbrekende) winter gaan krijgen!

Commentaar

Als er iets is waar je niet op kunt vertrouwen dan is het wel het weer!!
                      ik hoop ook wel dat het een mooie winter wordt met veel sneeuw en ijs. maar het moet niet te koud worden met harde oostewinden en 10 graden vorst!
                      Lekker rustig helder weer met een noordelijke bovenstroming en we hebben mooie avonden en nachten om waar te nemen! :lol:

Commentaar

'Weer is veel te zacht'

DE BILT - Het weer is veel te zacht voor de tijd van jaar. De komende dagen verwachten meteorologen wederom temperaturen tot circa vijftien graden. Dat is ongeveer vijf graden boven het gemiddelde. Dat heeft het KNMI zondag laten weten.

Het instituut verwacht de rest van de maand aanhoudend te zacht weer. Ook het begin van de weerkundige herfst was erg zacht; de eerste helft was het nagenoeg even warm als een gemiddelde zomer.

Van 1 september tot en met 15 oktober lag de temperatuur gemiddeld op 16,5 graden, in de zomer is het gemiddelde 16,6 graden. Op 1 december begint de weerkundige winter.

Het weer in 2006 zorgt voor het ene record na het andere. Juli was extreem heet, augustus erg nat en september was de warmste septembermaand in de afgelopen driehonderd jaar. Oktober 2006 was uitzonderlijk warm. De maand was de een na warmste oktober in zeker honderd jaar.

Bron: www.nu.nl

Commentaar

'Grootste Australische droogte in 1000 jaar'

Bron: ANP

Gepubliceerd: dinsdag 7 november 2006 @ 10:34
                          Icoon BuitenlandsDe droogte die Australië al vijf jaar in zijn greep houdt, is mogelijk de ernstigste in duizend jaar. Dat hebben overheidsexperts dinsdag gezegd, aldus Australische media.

Meer dan de helft van de landbouwgebieden in Australië hebben te lijden onder langdurige droge periodes. Die droogte werd tot nog toe aangeduid als de ernstigste in honderd jaar.

''Wat we nu zien gebeuren met deze droogte is een angstwekkende blik in de toekomst met de wereldwijde opwarming van de aarde'', aldus premier Mike Rann van de deelstaat South Australia.

Het watertekort treft vooral het stroomgebied van de rivieren Murray en Darling in het zuidoosten van het continent. Die voorzien het belangrijkste landbouwgebied van Australië, een regio ter grootte van Frankrijk en Spanje samen, van water.

Toe maar, nog meer paniekzaaierij. Australia tot 1000 jaar geleden? Ik zie de abo's al rondlopen met een kerfje voor elke regenbui op hun didgeridoo. :lol: Vaste betrouwbare data.

Commentaar

Dat er grote droogte heerst in Australië is helaas een feit. Bij beboste gebieden staan trouwens grote borden waarop aangegeven staat hoe groot de kans op een bosbrand is op dat moment. Ik moet zeggen dat de Australiërs erg oplettend zijn. Neemt niet weg dat er veel grote bosbranden zijn momenteel.

Ik dwaal af...

Tja, het is inderdaad wat om te zeggen dat het de grootste droogte in 1000 jaar is. Maar droogte is natuurlijk anders dan temperatuurmetingen. Ik denk dat ze nauwkeuriger kunnen zeggen dat Australiër droger is dan 1000 jaar geleden, dan dt de temperatuur het hoogst is in 1000 jaar. Exacte temperaturen kun je niet aflezen op de flora en fauna. Droogte wel. Niet exact, maar je krijgt wel een indicatie.

Commentaar

Zeer correct en scherp en wat een contrast met de kwaliteit van de reguliere berichtgeving hierover. Die hopt van vijf jaar naar 100 jaar naar 1000 jaar en weer verder.

Ik irriteer me vooral mateloos aan die milieu lobby die voor firma eigenbelang hel en verdoemenis predikt, aangevuld door de mediahype die er slechts op gericht lijkt een ieder ervan te doordringen dat het echt allemaal ONZE schuld is en dat we gedoemd zijn in onze zelf gecreerde hel te branden!

Als je deze thread terug leest is dat toch de implicatie, voel ik tenminste.

Dus gooit zo'n ANP snel overgenomen door een Televaag weer superlatieven op de voorpagina's en zie ik Femmetje Halsema alweer azaan gillen voor een debat over De Klimaatverandering. Dat wordt weer een lekkere discussie.

Poeh hee, ik zou het bijna zelf warm van de opwinding gaan krijgen! :-D

Commentaar

Ah nee joh! Natuurlijk is de mens geen oorzaak van! We versnellen de boel alleen een beetje. Tenminste, dat is mijn mening. Het is niet de mens die zorgt voor klimaatverandering, het is de aarde zelf, een natuurlijke cyclus die misschien een beetje versnelt wordt door ons, maar zo heel veel hebben we er niet mee van doen.

Ik wordt helemaal kriebelig van geitewollensokkentypen zoals Groen Links en anderen. Ik vind alleen dat we bewust met de natuur moeten omgaan en niet zomaar alles moeten gaan kappen zonder over de gevolgen ervan na te denken. Anders slapen wij binnenkort in een hooihotel in een kaal landschap.

Commentaar

Werken...
                                X