Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het weerhoekje 2006

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het weerhoekje 2006

12 April... De temperatuur is ver beneden het gemiddelde. Dit jaar pas 1 keer boven de 15 graden gekomen. De bomen vertonen nauwelijks tekenen van de lente. Bloemen willen maar niet gaan bloeien. De meibloemen (seringen) die nu normaal in volle bloei zouden staan, laten zich niet zien.

In Noorwegen ligt nog 1 meter sneeuw. De mevrouw die in het plaatsje Nevlunghavn een eigen bakkerij heeft en al haar hele leven daar woont zegt dat ze dit nog nooit heeft meegemaakt.

Vorig jaar was de temperatuur op de eerste mei plaatselijk boven de 30 graden in Zuid-Nederland.

Wat is er aan de hand? Is het klimaat gewoon van slag, of wordt dit een trend? Valt de zomer straks van de ene op de andere dag in, of verschuiven de seizoenen geleidelijk?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Gezellig!
    Met de wetenschap van de huidige weersontwikkelingen is het duidelijk dat de lente momenteel in eigen land de handrem alweer heeft aangetrokken. Van extreme kou is absoluut geen sprake, maar van zeer zacht weer evenmin. Dit jaar kent tot dusver een warmtetekort van ruim 98 graaddagen, daar waar er vorig jaar en het jaar daarvoor nu al sprake was van een overschot van ruim 104 graaddagen. Hoewel het nog veel te vroeg is om daaromtrent conclusies te trekken, is het heel goed mogelijk dat hiermee de aanzet is gegeven voor een jaar dat het koudste wordt sinds 1996 en voorlopig dus ook het koudste van de 21e eeuw.

Bron: KNMI, Noorse meteodienst, Eigen archief , Meteo Consult
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik denk gewoon dat er vandaag of morgen een catastrofale ramp gebeurd op aarde

Commentaar

Ik denk dat de natuur hier eigenlijk best blij mee is: Alle exotische flora en fauna, die de laatste jaren toch wel naar het noorden begon te kruipen, krijgt nu weer een duwtje in de goede richting.

Zie het als een tijdelijke correctie op de klimaatverandering..

Veel meer positiefs kan ik er ook niet uit halen, vorig jaar hadden we op 1 april onze eerste barbeque! Getverdemme. Tijdens de Venusovergang in mei 2004 was het ook strakblauw met 30 graden. Argh...
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ja maar jongens we vergeten 1 ding het is nog geen mei!! en voorlopig zelfs nog niet! we zitten nog maar in de 2de week van april! misschien hebben we in mei wel 30graden! we wonen in nederland!!! het kan volgende week wel ineens 23 graden zijn!..
          en verder tja.. volgens mij is dit idd wel goed. ik heb niet echt het idee dat de natuur verschrikkelijk van slag is ofzo.. volgens mij is het zo juist de bedoeling en zijn de afgelopen jaren gewoon gematst, en toen was het weer dat het extreem vroeg warm werd..
          ikzie dit eerder als normaal dan 30 graden in april.

Commentaar

Dat klopt wel, Miranda. Toch denk ik niet dat dit een normaal verschijnsel is voor deze tijd van het jaar. Al zolang ik me kan herinneren bloeien seringen nu. Waar zijn de knoppen aan de bomen? Nee, maart zou eigenlijk al echte tekenen van lente moeten vertonen.

Ik weet dat de temperatuur vandaag 11 kan zijn en morgen 23. Maar dit vind ik toch wel een beetje extreem. En die vrouw in Noorwegen had in geen 50 jaar meegemaakt dat er in april 1 meter sneeuw lag in dat dorpje...

Commentaar

nee ik vind het niet extreem,ik zie zeker lenteperikelen al sinds maart, het regent namelijk niet meer. tenminste hier is het constant mooi strak blauw weer.. het wordt warmer.. en hier zitten wel al knopjes.. ..
              maar toch denk ik dat ja half april nog geen meibomen/bloemen in bloei moet verwachten.

Commentaar

Haha! Jawel hoor! Die zitten rond deze tijd vol in de bloei, die meibloemen (geen idee waarom ze trouwens zo heten). Ze groeien veel achter ons huis en stonden rond deze tijd ook altijd in een vaas bij ons op tafel.

Regen mis ik wel. Die zou in de lente toch eigenlijk wel aanwezig moeten zijn.

Hier is echt nog niets aan het bloeien. Wel heb ik het idee dat als er 1 stevigregenbuitje en een of twee warmere dagen zijn geweest, dat alles plotseling begint uit te komen.

Commentaar

Ik wil jullie dag niet verpesten maar dit is 1 van de dingen die veroorzaakt kunnen worden door het broeikaseffect. We leven hier dankzij de golfstroom in een aangenamer klimaat dan dat het normaal hier zou zijn. Kijk maar eens wat er op 51į in Noord-Amerika ligt. Midden Canada en aan de andere kant zit je al boven Japan. Niet echt warm hť.
                  Door het smelten van het ijs aan de Noorpool zou de golfstroom onderbroken worden en zou er geen warm oceaan water tot bij ons komen. Gevolg het zou hier een heel pak kouder worden.
                  Nu ja, pfff, gewoon een modelletje zoals de rest. Euh nee, wetenschappers zien dat de golfstroom stil begint te vallen.
                  Is dit nu toeval dat het ineens een pak kouder is dan normaal? Hopelijk wel en breekt de zomer direct aan. Anders gaat het hier niet aangenaam wonen zijn. We zullen moeten afwachten dus. Als deze situatie nog een paar maanden aanhoud....
                  Trouwens halfverwege april kan het al heel warm zijn. Vorig jaar hadden we een paar heel warme dagen in februari. Ik weet nog dat toen ik nog een heel pak jonger was het al heel warm kon zijn in maart.

@ Demelza, hier hebben we een tijdje terug een paar heel warme dagen gehad waarop de natuur direct reageerde. Het heeft echter niet lang geduurt en de natuur is ook gestopt.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Warme dagen gehad? Dat zal waarschijnlijk zijn geweest toen we in Turkije zaten. Ik heb heel vaag zoiets gehoord, maar niet zelf gezien.

Verder verpest je mijn dag helemaal niet. Integendeel! Ik weet van de Golfstroom, en ik weet ook dat die in zeer korte tijd heel erg in sterkte is afgenomen (ik geloof dat ik ergens toen een berichtje hier op het forum geplaatst heb daarover). Door opwarming van het klimaat smelt meet ijs van de Noordpool, dat in de Golfstroom terecht komt en die dreigt op zijn beurt weer stil te vallen. En als dat gebeurt, dan zouden we weer een ijstijd gaan krijgen.

Iemand 'Tha day after' gezien? Hierin wordt dat fenomeen omschreven en laat zien wat er gebeurt. De hele film vind ik erg overdreven, maar de kern is helaas waar.

Commentaar

ja heb ik gezien, een hele mooie film!!! maar is het niet gewoon een natuurlijk proces is? het wordt nou eenmaal 1 keer in de zoveeltijd heel koud of heel warm op de aarde.. zit dat er niet gewoon weer aan tekomen? en ja nou kan dat broeikaseffect het wel versnellen, maar is het niet zoiezo aan het veranderen, ook door de zon en moeder natuur zelf?

Commentaar

Ja, uiteraard is het een natuurlijk proces. Het broeikasteffect helpt enkel een handje (alhoewel er nog steeds wetenschappers zijn die beweren dat het niet zo is). Het is een natuurlijke cyclus die zich steeds herhaald.

Commentaar

ja precies. dus niet alles komt door het broeikas effect. en tja wat moeder natuur de komende jaren van plan is dat weet niemand en zal ook wel een verassing blijven..

Commentaar

Ik zie het gewoon als een periodieke hobbel in de natuur.

Broeikast effect of niet, door de eeuwen heen zijn er altijd jaren geweest waarin het warmer of kouder geweest is.

Desondanks heb ik de gevolgen van de lente allang mogen ervaren.
                            Want al een jaar of 30 heb ik op 10 april last van pollen.
                            En dit jaar is daarop geen uitzondering.

10 april was de verjaardag van mijn oma, en dan heb ik altijd ontstoken ogen. Ook nu.

Dus de pollen zijn er wel degelijk, ookal is de temperatuur wat lager.

Commentaar

Je kan het natuurlijk af doen als een statistieke hobbel in een eeuwig voordtdurend klimaat model.. Maar er is echt wat meer aan de hand dan dat. Alleen hebben we er nog niet helemaal een beeld van wat de oorzaken en wat de toekomstige eventuele gevolgen zullen zijn.

ik denk dat een groot gedeelte van de problemen die we nu bezien wel degelijk door de mensen komt. Waarvan bijvoorbeeld erosie van hele gebieden of het nu Afrika zuid amerika Noord Amerika of AziŽ betreft een belangrijke oorzaak zijn. Vooral door houtkap of intensieve landbouw. Een voorbeeld is IndonesiŽ de kap van regenwouden aldaar voor de verbouw van bananen, koffie of cacao gaat zo snel dat deze wouden nog maar 10 jar tegaan hebben. De bodems waarop deze gewassen zullen gaan groeien zullen snel uitgeput zijn en zijn niet in staat, ook met intensieve bemesting lang voedsel te produceren. De grond in indonesie, is op Javan na niet overal even geschikt voor intensieve landbouw datzelfde geld eigenlijk ook voor de andere bovengenoemde gebieden.

In Nederland hebben we een heel andere situatie hier verdwijnt de landbouw met rappe schreden. Alleen grote intensieve bedrijven zullen op den duur kunnen blijven bestaan en op de wereldmarkt kunnen concureren.

Nederland is eigenlijk in landbouw opzicht een uniek land we wonen met veel mensen op een klein gebied, maar hebben toch misschien wel de vruchtbaarste akkerbouwgrond en meest intensieven landbouw ter wereld.
                              Het zou dus misschien wel logisch zijn om de voedselvooziening al hier hoger in aanzien te doen laten stijgen. Boeren in bv in het noorden en oosten van Groningen, zijn de voorbereiders van het moderne boerenbedrijf en productie methoden. Maar ja helaas interesseert dat de meeste Nedrlanders geen snars !!...

Commentaar

Werken...
                              X