Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaan we naar een woestijnklimaat toe ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gaan we naar een woestijnklimaat toe ?

Het heeft al acht weken vrijwel niet geregend, en ook de komende twee weken wordt er nauwelijks regen verwacht.
    Het is ongelofelijk droog. De vele zonneschijn van de afgelopen periode lijkt meer op het klimaat van Kaapstad dan een 'zeeklimaat'. Depressies krijgen geen kans om West Europa aan te doen door de aanhoudende hogedruk blokkade in Europa, iets wat normaal op de 30e breedtegraad optreedt.
    En de afgelopen twee zomers waren ook al extreem droog, vooral 2018.
    Wellicht een gevolg van klimaatsverandering omdat we zonodig zoveel (fossiele) energie verbruiken.

Dit lijkt een trend te worden.

Wat zijn jullie ideeën ?
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Mijn idee: Op school heb ik geleerd dat "klimaat" het gemiddelde weer over een periode van 50 jaar is. Wikipedia heeft het over minimaal 30 jaar. Dus acht weken of zelfs twee jaar zegt nog niet veel.
    Het zegt meer over het geheugen en interessespanne van de mens dan over het klimaat lijkt me...

Commentaar

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat er sinds pakweg 1995 een duidelijke verschuiving is naar minder koude winters, drogere voorjaren en warmere zomers. Of dat dan richting woestijnklimaat gaat lijkt me overdreven, maar we zien wel degelijk verschijnselen die dichter aanleunen bij iets mediteraans.
      zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
        En de afgelopen twee zomers waren ook al extreem droog, vooral 2018.
        Kan zijn dat dit een tijdelijk verschijnsel is, bovenop de geleidelijke verandering op de lange termijn. Volgens onderzoekers Sévellec en Drijfhout, paper uit 2018 hier. In hun paper voorspellen ze een warme periode in de jaren 2018-2022.

Commentaar

Vind dit een heel interessante vraag, naast amateur astronoom ook een verwoed tuinier en enorm gefrustreerd over het "goede nieuws want prachtig weer" discours op de tv; deze droogte lijkt me echt niet normaal en baart me eigenlijk enorm veel zorgen

Commentaar

Hier het actuele neerslagtekort, momenteel hebben we nog minder neerslag gehad dan in 2018 en het recordjaar 1976. We kunnen inderdaad wel wat hemelwater gebruiken.

Commentaar

Persoonlijk ben ik erg blij met het weer van de afgelopen jaren. Met de bronbemaling in de tuin houden we de plantjes nat en tevreden ;-) Leve de klimaatverandering!
              T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton | RC-10 250/2500mm
              C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Hoe heerlijk ik het ook vind nu, al die zon, en al die heldere nachten (absurd!), toch bekruipt me het gevoel dat de winter dit jaar is uitgebleven, dat we van okt tot Feb een lange herfst hebben gehad, en dat het nu eigenlijk al zomer is, al een tijdje. Ik denk dat het weer erg heet gaat worden in juli en augustus, en zie het wel gebeuren dat je niet meer zomaar voor de lol naar z Frankrijk gaat in de zomer, als het daar 38 graden en heter is. Niet in een tent, niet met kleine kinderen.

Wat ik ervab vindt: heerlijk, mijn klimaat, zeker weten , maar als je eraan denkt dat dit het begin is van een verandering natuurlijk alleen maar heel erg zorgelijk. Ik ben blij dat Timmermans er met gestrekt been ingaat op EU niveau, want corona is link, maar dit is nog veel gevaarlijker.

Dit is een informatieve grafiek over het aspect tijdelijke verandering VS klimaatverandering. Het laat goed zien dat wat er momenteel gaande is, niet eerder is voorgekomen.

https://xkcd.com/1732/

Nee, 100km/h, diesels afbouwen, veestapel terugdringen, allemaal thumbs up van mij. Ookal is, zoals op Venus gebeurd is (zwaveldampen en 400 graden), een echt runaway greenhouse effect gelukkig bijna niet haalbaar op Aarde. We zullen het dus wel overleven maar nu al is de aarde fors veranderd door ons toedoen.

Geniet van het zonnetje maar even hierop letten bij de eerstvolgende verkiezingen :-)

​​​​​​
                Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Klimaat is toch het weergemiddede over 30 jaar? En het klimaat is nooit hetzelfde geweest. Veranderde altijd al. Niks natuurlijkers dan een veranderend klimaat. Geestelijke beperkt, antropocentrisch wereldbeeld dat uberhaupt iets hetzelfde moet blijven.
                  Bijgaande plaatjes. De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer en de temperatuur over de afgelopen 600 miljoen jaar. Zie je een relatie? Nee hè! Niks abnormaals aan de hand dus. Ja, miisschien toch iets. De hoeveelheid CO2 is beangstigend laag geworden!!!! We moeten als de bliksen die koolstof weer in de atmosfeer brengen. Dit gaat de verkeerde kant uit! Het gebruik van zonne- en windenergie bedreigt het voortbestaan van het leven op aarde. Het is vijf-voor-twaalf!!
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: historicalco2_ward.jpg views: 0 grootte: 65,1 KB id: 1453092Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Temperature_graph_million.jpg views: 0 grootte: 26,7 KB id: 1453093

Commentaar

Werken...
                  X