Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigsporen, wel heel erg veel.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vliegtuigsporen, wel heel erg veel.

Wordt wakker het zonnetje is al op.
    Vanmorgen 8 uur wakker, kijk naar buiten. Prachtige dag. Als vanzelf kijk ik naar boven.
    Maar geen blauwe hemel. Dat is te zeggen wel blauw maar met idioot veel vliegtuigsporen.
    En die vliegtuigen zitten hoog en komen en gaan. Nu al 6 uur achter elkaar.
    Ik heb diverse foto's gemaakt waarvan hier één exemplaar. Dat is een stukje van de hemel maar zo zag, ziet, de hele hemel er uit.
    Met verbazing ben ik een uurtje blijven kijken. De vliegtuigen komen en gaan, komen willekeurig vanuit alle richtingen en laten allemaal een spoor na.
    Het is nu 14 uur en nog steeds zie ik ze komen en hun spul uitstoten.
    De sporen verspreiden zich langzaam over de hele hemel! Je kan zeggen dat het nu licht bewolkt is.

Wat is hier aan de hand.
    Een vluchtige blik op internet geeft een gigantische stroom van vergelijkbare waarnemingen. Mijn foto is er één van de duizenden zo blijkt.
    Er zijn wetenschappelijke verklaringen en complot denkers. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen.
    Sommige tegenstrijdige verklaringen zijn ijzersterk naar mijn inschatting.
    Maar en dan kom ik aan mijn punt.
    Wat is hier aan de hand. Het is een gecoördineerde actie. Waar komen al die vele tientallen vliegtuigen vandaan.
    Waar zijn ze mee bezig.
    Moeten we deze vraag neerleggen bij de luchtverkeersleiders, de overheid, de militairen? ik weet het niet.
    Wellicht dat er op dit forum iets zinnigs over gezegd kan worden.

Herman
    Attached Files

Installeer eens een app die alle vluchten realtime toont. Het lichtruim is druk en vol. Hoe druk is afhankelijk van seizoen, tijd en locatie. De weersomstandigheden van vandaag houden de sporen simpelweg langer zichtbaar dan wat we normaal gewend zijn.
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Comment

Tsja, kijk hier maar eens https://www.flightradar24.com/51.49,2.86/6 , het is een grote wolk van vliegtuigen, we willen allemaal zo graag vliegen, en het kost haast niks, dus dan krijg je dat. maar gelukkig lossen die contrails sávonds meestal wel weer op.
      Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Op zich is dit niet zo heel zeldzaam. Ik zie het wel vaker dat een aanvankelijk mooie dag verpest wordt door vliegtuigstrepen die niet oplossen. Afgelopen zomer wel een paar keer gezien. Meestal lossen de strepen snel op en valt het dan ook niet op dat er zoveel vliegtuigen het hemelruim passeren. Ik denk dan ook niet dat er op zulke dagen meer gevlogen wordt of dat het een gecoördineerde actie is. Dus waarschijnlijk zal de gesteldheid van de lucht hier een rol in spelen. Iets met ijskristallen en sluierbewolking, waardoor de strepen makkelijker blijven hangen misschien?
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Op wolkenradar zie je 's morgens vaak een druk spinnenweb van trails. Niets nieuws eigenlijk.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Comment

Het was vanmorgen in Hooge Mierde, toen ik op de motor rond 630u vertrok richting Rotterdam, best mistig. Als de lucht vochtig is blijven ze langer hangen.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Blijkbaar viel het vanochtend extra op, want op Facebook zag ik ook al een aantal mensen het onafhankelijk van elkaar posten. Het viel mij ook op, toen ik naar mijn werk fietste

Click image for larger version

Name:	IMG_0952.JPG
Views:	1
Size:	1.76 MB
ID:	1395770
              C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Weinig wind en zeer koud op die hoogte zorgt er voor dat de contrails langer zichtbaar blijven.

Comment

Vorige week zag ik vroeg in de ochtend een hele brede vliegtuigstreep die bleef hangen, daarnaast zag ik op grote hoogte ( hoe hoog weet ik niet ) een vliegtuig die ook een contrail achter liet maar die was beperkt en zag je achter het vliegtuig weer oplossen. Ik begrijp niet waarom je de ene streep ziet oplossen en de andere breed uit ziet waaieren en uren blijft hangen.
                  ---------------------------------------------------------------

Comment

Originally posted by jan b View Post
                    Vorige week zag ik vroeg in de ochtend een hele brede vliegtuigstreep die bleef hangen, daarnaast zag ik op grote hoogte ( hoe hoog weet ik niet ) een vliegtuig die ook een contrail achter liet maar die was beperkt en zag je achter het vliegtuig weer oplossen. Ik begrijp niet waarom je de ene streep ziet oplossen en de andere breed uit ziet waaieren en uren blijft hangen.
                    Luchtvochtigheid, windsnelheid, windrichting, temperatuur, luchtdruk: factoren die allemaal anders zijn op verschillende hoogtes en ervoor kunnen zorgen dat de ene streep verdwijnt en de andere blijft hangen. Complexe zaak, de atmosfeer .
                    "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Working...
                    X