Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weerstation / weerhut

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Weerstation / weerhut

Beste,

Ik speel met het idee om zelf een weerstation te bouwen. Met de huidige
    sensors op de markt verkrijgbaar is dit zeker mogelijk. Bij zo een
    weerstation hoort natuurlijk een weerhut voor de sensors in op te slaan.

Vroeger bouwde men een heuse weerhut uit hout met de nodige
    ventilatieroosters.

Nu was ik aan het denken om ventilatie roosters te gebruiken die ze
    gebruiken bij afzuigsystemen.

Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar. Zowel van aluminium en
    plastiek.

Uiteraard zou ik de witte versie nemen. Zie bijlage als voorbeelden.

Is er iemand op de list die een gelijkaardige constructie heeft gemaakt?

Is dit aan te raden of is hout "verplicht" voor warmte opname en afgifte..

Alvast bedanktÖ

Best Regards,

Mr. Pieter-Jan Dekelver
    Opglabbeek, Belgium

Click image for larger version

Name:	images (2).jpg
Views:	1
Size:	3.4 KB
ID:	1385213
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Ik denk dat de ventilatie openingen te klein zijn. Als je goed kijkt naar de ouderwetse weerhutten dan zijn de openingen best wel fors, meerdere cm tussen de latjes. De witte latjes zijn zo geplaatst dat je zoveel mogelijk opening hebt versus zo veel mogelijk schaduw krijgt in een compact formaat. Het moet lekker doorwaaien in zo'n hut en ook de warme lucht moet er heel makkelijk uit gaan aan de bovenzijde, waardoor er frisse lucht van onderen wordt aangezogen.
    Last edited by Bert Bogchelman; 09-07-18, 15:14.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Van de KNMI website:
      Een weerhut is een klein wit kastje waarmee onder andere de temperatuur van de lucht gemeten kan worden. In BelgiŽ gebruikt men doorgaans de term thermometerhut.

Op meteorologische stations wordt de temperatuur van de lucht volgens internationale afspraak gemeten in graden Celsius op een hoogte van anderhalve meter boven een open grasvlakte. De thermometer of de sensor, waarmee de temperatuur wordt waargenomen, staat in een wit kastje met wanden die de vorm hebben van een open jaloezie. Daardoor heeft de wind vrij spel, maar zon en neerslag kunnen niet tot de instrumenten doordringen.

Weerhutten behoren officieel een dubbele laag van open jaloezieŽn te hebben. Bij veel weeramateurs ontbreekt die dubbele laag.

Ook andere meetinstrumenten kunnen zich in een weerhut bevinden, zoals een hygrometer en aparte thermometers voor bijvoorbeeld de minimumtemperatuur en de maximumtemperatuur.
      Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Hout is een goede isolator. Aluminium wordt bloedheet in de zon. Die hitte wordt weer uitgestraald in de 'weerhut'
        RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Misschien zoiets als dit?

http://www.instructables.com/id/Buil...ion-Enclosure/

Of als het eenvoudiger mag:

http://aaybee.com.au/StevensonScreen.html

Comment

Working...
          X