Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1908 Tunguska-explosie: de effecten in Nederland

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1908 Tunguska-explosie: de effecten in Nederland

Op 30 juni 1908 explodeerde (waarschijnlijk) een kleine planetoÔde of komeet boven SiberiŽ. In een gebied van 2000 km2 werden de bomen tegen de grond geslagen door de kracht van de explosie. Omdat het gebied van de inslag zo afgelegen ligt, duurde het tot 1927 voordat er een wetenschappelijke expeditie die kant op ging. Ik denk dat de meesten hier op dit forum het Tunguska-verhaal wel kennen. Zo niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie

Nu keek ik een paar dagen geleden een korte documentaire over de gebeurtenis, en daarin werd verteld dat de daaropvolgende nachten "in heel Europa en AziŽ de hemel verlicht was". Ook op Wikipedia wordt vermeld: "Over the next few days, night skies in Asia and Europe were aglow".

Hmm, dacht ik bij mezelf. Als dat effect echt zo opmerkelijk geweest is, zou het toch ook in Nederland waargenomen moeten zijn? Of viel de genoemde gloed vanuit ons land gewoon weg tegen de achtergrond van de normale zomerschemering? Een kort zoektochtje in een paar online krantenarchieven leverde de volgende opvallende resultaten op:

Het Haarlems Dagblag, donderdag 2 juli 1908, 2 dagen na de explosie:

Click image for larger version  Name:	haarlemsdagblad2juli1908.jpg Views:	1 Size:	199.5 KB ID:	1384375

De Tunguska-explosie vond plaats op 30 juni om 07:17u in de ochtend, en de krant spreekt over "dinsdagnacht". Dat is rekening houden met het tijdsverschil minder dan 24 uur na de explosie!

Het Leidsch Dagblag, ook donderdag 2 juli 1908:

Click image for larger version  Name:	leidschdagblad1.jpg Views:	1 Size:	213.4 KB ID:	1384376

Uit bovenstaand bericht blijkt heel duidelijk dat een deskundige (ondanks dat hij niets wist over de explosie een paar dagen ervoor) toch in de goede richting denkt en, aan de hand van vergelijkingen met vulkaanuitbarstingen, stof hoog in de atmosfeer als mogelijke oorzaak noemt. Over de Krakatau-eruptie in 1883 zegt Wikipedia: People also saw lavender suns and, for the first time, recorded noctilucent clouds"

Ons Blad, zaterdag 11 juli 1908:

Click image for larger version  Name:	onsblad11juli1908.jpg Views:	1 Size:	517.2 KB ID:	1384377

Anderhalve week na de explosie houdt De Bildt het toch bij een noorderlicht-verschijnsel, ondanks het feit dat er geen magnetische verstoringen geregistreerd zijn.

Het lijkt erop dat de Tunguska-explosie een ultieme vorm van lichtende nachtwolken heeft geproduceerd, en dat het object vanwege de zonnestand op 30 juni in precies het juiste jaargetijde insloeg om dit effect de hele nacht zichtbaar te maken. Opvallend is dat het verschijnsel zů kort na de explosie al zulke grote effecten had op de Nederlandse nachthemel, duizenden kilometers verderop, dat meerdere kranten er melding van maken. Dat had ik niet verwacht. En dit zijn de eerste kranten van die data die ik via Google vond. Er zullen vast meer kranten over het fenomeen geschreven hebben. Fascinerend, wat een spektakel moet dat geweest zijn!
    Last bewerkt door Roel; 02-07-18, 09:01.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Leuk zeg, die krantenberichten. Als ik ze lees dan hoor ik een krakerige polygoon-stem in mijn hoofd
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik had al eens eerder ergens gelezen (wiki??) dat Tunguska NLC opleverde, heel erg leuk om dit nu ook gestaafd te zien met krantenberichtjes uit die tijd

Edit:
      wiki:
      Kelly et al. (2009) contend that the impact was caused by a comet because of the sightings of noctilucent clouds following the impact, a phenomenon caused by massive amounts of water vapor in the upper atmosphere. They compared the noctilucent cloud phenomenon to the exhaust plume from NASA's Endeavour space shuttle.[43][44]

http://news.cornell.edu/stories/2009...1908-explosion
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Dit vind ik nou wel een pareltje van Astroforum, Roel! Ik heb het in onze sterrenwacht app gedeeld. Hartstikke interessant, en ook de relatie met NLC's is opvallend. Volgens mij was het een jaar of twee ? nog een onderwerp van discussie dat meteoren ook NLC's veroorzaken. Als een ontploffende komeet (of wat het ook was) als bij Tunguska zoveel NLC's heeft veroorzaakt lijkt dat die ideeŽn behoorlijk te staven!
        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Mooie ontdekking Roel! Top!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Prachtig stukje astro-geschiedenis!

Commentaar

Prachtig topic, Roel!

Ik bladerde de Leidsche Dagbladen nog even door, en vond op 4 juli 1908 het volgende stukje (met een fraaie laatste zin ):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: LD04071908.JPG views: 0 grootte: 50,4 KB id: 1384402
              Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
              Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Commentaar

Er is ook zoiets als een "gegolfde atmosfeer" waargenomen overdag. Citaat uit een artikel uit eRadiant dat geschreven is door KNMI meteoroloog Jacob Kuiper.

Gegolfde atmosfeer
                In het tijdschrift Hemel en Dampkring, het oorspronkelijke verenigingsorgaan van de (toen nog) NVWS, zijn van de gebeurtenissen op en na 30 juni 1908 enkele nauwkeurige beschrijvingen terug te vinden uit onze streken. Zeer boeiend is het verhaal van de heer C.L. de Veer uit Haarlem: hij beschrijft eerst hoe gaandeweg de ochtend van dinsdag 30 juni de bewolking breekt en de hemel vanaf 10.00 uur geheel onbewolkt raakt. Vervolgens:ďOm 19:00 uur vertoonde zich in het Noordoosten iets, wat ik noteerde als een Ďgegolfde massaí. Wolken waren het eigenlijk niet, het had den schijn, alsof de overigens strak blauwe lucht zelf gegolfd was. De golven hadden een lengte van dal tot dal van Ī 2 maandiameters, de golfstrepen liepen ongeveer ZO-NW. Om 21:00 werd deze massa waargenomen in het Noordnoordwesten. Was zij daarheen verplaatst, of had zich daar opnieuw zooín golvend dek gevormd? Ik vermoed het laatste, want gedurende mijn verdere waarnemingen kon ik niet de minste beweging in de wolken(?) bespeuren.Ē * (foto nr. 3)

Het hele artikel heb ik geupload.
                Voeg bestanden toe
                132820 Miskotte (www.astrorocker.nl & www.koenmiskotte.nl)

Commentaar

Ben wel heel erg benieuwd hoe dat er uit moet hebben gezien! Leuke ontdekking.
                  What happens in Cygnux X-1
                  Stays in Cygnux X-1

Commentaar

Zat net een beetje te pielen in Google Maps en dacht ineens terug aan dit topic... De waarneming van de "gegolfde atmosfeer" die Duveltje noemt, liet volgens de getuige golfstrepen in de richting ZO naar NW zien. Als je in Google Maps een rechte lijn over de aardbol van Nederland naar Tunguska trekt, zie je dat eventuele kringvormige rimpelingen die Tunguska als middelpunt hebben, in Nederland inderdaad ZO-NW georiŽnteerd zouden moeten zijn.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: tunguska.png views: 2 grootte: 571,0 KB id: 1405191

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: tunguska2.png views: 2 grootte: 420,1 KB id: 1405190

Voeg bestanden toe
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi uitzoekwerk!

Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Prachtig stukje astro-historie. Heel erg leuk!
                        Ik stem in met Theritz: een pareltje!
                        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
                        X