Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het grote NLC topic

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jep, mooie vangst!
    Was dat rond middernacht of tegen de ochtend? Kheb beide momenten liggen kijken en niets visueel kunnen zien.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Het was omstreeks 0:15. Eigenlijk puur toeval, ik had "ff pauze" nadat ik Jupiter gefotografeerd had. Ik zag in principe niks en checkte ff op Twitter of iemand iets gezien had en zag daar een alert van iemand uit Engeland. Dus toen heb ik op de bonnefooi mijn camera op het Noorden gericht en bingo
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Afgelopen nacht eindelijk GOED nlc's gezien, vanaf de Afsluitdijk. Vooral met de verrekijker was het betoverend!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_07702.jpg views: 166 grootte: 3,31 MB id: 1386072

Ik heb ook een korte animatie gemaakt maar die pikt het forum niet dus ff via Twitter https://twitter.com/EstherHanko/stat...73385444159491
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Zo, die animatie is ook te gek zeg! Wat een veranderingen in korte tijd.
          Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Tijd om deze weer omhoog te schoppen. Het is weer NLC seizoen en hoewel het weer hier niet meezit, is er afgelopen weekend een heuse "NLC STORM" geweest. Laten we dit topic weer gebruiken voor waarschuwingen, waarnemingen, twijfelgevallen etc.
            Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Op spaceweather staan vandaag ook weer fantastische foto's van de eerste NLC's. Zelf heb ik ze nog niet vroeger dan begin juli gezien maar ik ga het nu zeker in de gaten houden!
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hoewel de radarbeelden de afgelopen dagen vaak duidelijke signalen lieten zien, heb ik ze tot nu zelf niet waar kunnen nemen. Een neef van me uit Nieuwstadt (Limburg) heeft ze afgelopen week , het zij zwak, op de gevoelige plaat gekregen.
                **** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Hier alvast een paar plaatjes van deze avond.
                  Een snelle blik door de frames laat zien dat de nlc's prachtig golven, als water dat over grote objecten vloeit die net onder het oppervlak liggen. Met de verrekijker was het weer een sprookjesachtig schouwspel.

Wie weet valt er in de ochtend nog meer te bewonderen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0694.jpg views: 125 grootte: 395,9 KB id: 1418916

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0809.jpg views: 124 grootte: 428,4 KB id: 1418917

Commentaar

Vanuit Middelharnis was het ook prima te zien, fantastisch schouwspel!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0462-50.jpg views: 130 grootte: 634,5 KB id: 1418919

Commentaar

Wat was het super vanavond!
                      ik had ze nog nooit gezien maar dit oversteeg al mijn verwachtingen.
                      Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Vanmorgen waren ze ook nog zichtbaar maar was er te veel storende bewolking om er mijn nachtrust voor op te offeren.
                        Deze is nog van gisteravond, NLC's samen met Capella op de plaat.

Capella and noctilucent clouds

Commentaar

Zo fel waren ze: https://twitter.com/ClearSkies_eu/st...61129563574273
                          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Tjonge, wat waren ze mooi gisteravond in Noordwijk, zo fel en gedetailleerd heb ik ze niet eerder gezien. Ik had geen camera bij me, maar ik zie dat er al genoeg foto's van gemaakt zijn.
                            Om kwart voor 12 kwam er dampigheid binnen en verdwenen ze weer.
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Het was een fraai spektakel. Nog nooit zo mooi gezien!
                              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Hierbij een timelapse animatie van de wonderlijke nachtwolken op 12 juni.
                                Het laden kan even duren, GIF moet in zijn geheel worden geladen voordat het afspelen start, maar de externe webhost is vrij vlot. In de achtergrond zijn o.a. de sterren Hoedus I en II te zien, aka 'the Haedi' van sterrenbeeld Auriga.

De animatie vergde wat extra werk, voornamelijk het 'deflickeren' omdat er ondanks de M camerastand toch helderheidswisselingen in de reeks geslopen waren.
                                De real time lengte van de timelapse is ~16 minuten, elke 5 sec een opname.

Via de rechtermuisknop en 'afbeelding bekijken' zie je de animatie waarschijnlijk het beste tegen een rustige achtergrond.
                                Het is browserafhankelijk, dus probeer maar...

noctilucent clouds

Commentaar

Werken...
                                X