Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erg goede seeing verwacht vanavond 7-5-2018

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Erg goede seeing verwacht vanavond 7-5-2018

Zie: https://www.meteoblue.com/en/weather...rlands_2753736
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Ik wil je voorpret niet bederven en je slechts je verwachtingen realistisch laten houden, maar was er niet een topic over weer sites waarin aangegeven werd dat MeteoBlue zelf ook aangeeft dat hun seeing voorspellingen niet heel betrouwbaar zijn? Ik kan het topic zo snel even niet vinden...
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Hier is het topic:

https://www.astroforum.nl/forum/visu...olkingskaarten

Geen idee of de bewering van Sixela aangaande de seeingvoorspellingen kloppen trouwens. In mijn ervaring zijn ze zo zo (dus ze hebben het echt wel eens goed maar als de voorspellingen beter dan 1 boogseconden worden klopt het niet) dus ik hoop dat je vandaag inderdaad een goede seeing krijgt!!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

tjongejonge, wat is de seeing weer slecht zeg.......die zaten er weer flink naast met hun voorspelling
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Een vaak goede referentie voor seeing modellen is: http://www.skippysky.com.au/Europe/

Daarop gaven ze ook een redelijk goede seeing.
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Als ik op seeing klik krijg ik een soort kleurenkaartje........zonder eenheden.

Comment

Deze link

http://www.skippysky.com.au/Compact/...t_Germany.html

geeft een overzichtspagina met alle kaartjes. Ik neem aan dat rood = slecht en blauw = goed.

Comment

De seeing was slecht gisteravond en leek zoals vorige week donderdag. Jupiter met golvende randjes. De nacht ervoor was wat beter. De schaduwovergang en later het maantje wat van de planeet afging waren goed te zien. Ook de rode vlek af en toe.

Volgens mij was de transparantie gisteren ook slechter dan de nacht daarvoor. Toen waren sterren of sabenklonteringen daarvan in M13 met de 80mm bij sterk perifeer waarnemen tot in het centrum te zien. Ook de tentakelachtige uitlopers waren toen ook af en toe te zien. Gisteren bleef M13 vaag. Misschien lag het er ook aan dat ik zo/ma tot 2:30 keek en gisteren tot 0:30.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

See´ng was bij mij hier in Schiedam een pietsie slechter dan gisteren of de dagen ervoor. Transparantie echter loopt steeds verder terug, zoals te verwachten is als een hogedrukgebied langer blijft hangen, gecombineerd met aanhoudende landwind. Maar.......met zoveel dagen op rij hoor je mij niet klagen...
                  Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Precies We hebben gewoon poepieveel mazzel deze weken! Niet zo mopperen mannen
                    Spuit 9 op zijn minst...
                    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                      See´ng was bij mij hier in Schiedam een pietsie slechter dan gisteren of de dagen ervoor. Transparantie echter loopt steeds verder terug, zoals te verwachten is als een hogedrukgebied langer blijft hangen, gecombineerd met aanhoudende landwind. Maar.......met zoveel dagen op rij hoor je mij niet klagen...
                      Ik zie het aan de dagopbrengst van mijn zonnepanelen: in een serie van mooi zonnige dagen, levert de eerste dag het meeste op, en de opvolgende dagen, iedere dag een beetje minder.

Comment

Originally posted by oetie View Post
                        Precies We hebben gewoon poepieveel mazzel deze weken! Niet zo mopperen mannen
                        Arghhhh, vannacht weer om twee uur pas in mijn bed, waar blijven die wolken....
                        Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Die hebben we hier in Spanje maar je mag ze weer terug hebben hoor!

Comment

Originally posted by Skyheerlen View Post

Ik zie het aan de dagopbrengst van mijn zonnepanelen: in een serie van mooi zonnige dagen, levert de eerste dag het meeste op, en de opvolgende dagen, iedere dag een beetje minder.
                            Dat komt vooral door de oplopende temperaturen als het langer zonnig is. Per graad loopt de opbrengst met ongeveer 0,4% terug
                            TMB 92mm F5,5 SW Mak Newt 190mm, Lunt80mmPT, SW EQ6 GT AZ montering, EOS 650D full spectrum mod

Comment

Working...
                            X