Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fraaie parhelische ring

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fraaie parhelische ring

Nu Edward druk bezig is opnamen van halo-verschijnselen te plaatsen kan ik niet achterblijven. Vrijdag 15 juli jl zag ik namelijk de waarschijnlijk fraaiste parhelische ring die ik ooit gezien heb. De bijgaande foto's geven slechts een zeer flauwe indruk van de visuele verschijning. Ik heb ze met mijn mobieltje genomen zonder te kijken wat de instellingen precies waren.

Een parhelische ring is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de circumzenitale boog niet gekleurd. Hij ontstaat dan ook door reflectie aan ijskristallen en niet door refractie. De boog loopt evenwijdig aan de horizon op dezelfde hoogte als de Zon. Vaak is wel een stukje te zien, maar deze keer kon je de volle 360 graden zien, inclusief verhelderingen op 120 graden (de bijzonnen van de grote ring).

Die verhelderingen zie je ook op de foto's, en op de 3e foto zie je hem de kleine ring snijden. Meer informatie over dit verschijnsel (en ook andere haloverschijnselen) is o.a. te vinden op http://www.weerfotografie.nl/fotoalb...rhelische_ring

Kleine kring en parhelische ring
    SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Die heb k dan weer gemist Guus. Dit hoop ik ook eens te zien. Meer dan enige uitloop bij een bijzon heb ik nooit gezien. Dit is vast een zeldzaam verschijnsel.

Kun je aangeven hoe laat dit was? Als ik de foto's zo bekijk, stond de zon volgens mij nog aardig hoog.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

De foto's zijn rond 15:00 uur genomen, Edward. De Zon stond toen op 56 graden hoogte als ik het goed heb opgezocht.
      Een kwartiertje later liepen we op het lege gedeelte tussen Noordwijk aan Zee en Noordwijk Binnen. De ring was toen nog duidelijker te zien, net of hij oplichtte, maar helaas had ik mijn mobieltje thuis gelaten.

Je kon toen door de vrije hemelaanblik goed zien dat deze fraaie halo werd veroorzaakt door groot sluierveld dat vanaf zee binnen was komen drijven. Vijf minuten later was dit veld richting Leiden opgeschoven, hadden we een onbewolkte hemel en was er helemaal niets meer te zien.

Comment

Zeer fraai!
        Al jaren volg ik met interesse deze leuke fenomenen, maar een parhelic circle heb ik nog nooit gezien. Erg zeldzaam. En een tikkeltje jaloers ...
        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Knappe waarneming. Ik hoop deze ook ooit nog een keer te zien, maar het is nog nooit gelukt.

Comment

Het heeft ruim twee jaar geduurd voor ik hem weer kon detecteren, maar vanmiddag heb ik hem zelfs 2x gezien!

Rond 14:45 uur was hij over ongeveer 180 graden te zien, het gedeelte recht tegenover de zon, inclusief n verheldering. Tevens was een fraaie bovenraakboog te zien. Het duurde ongeveer vijf minuten, toen waaide het cirrusveld weg en waren alle haloverschijnselen verdwenen.
            Maar een half uur later kwam er weer een dunne wolkenlaag aanzetten, de bovenraakboog was weer te zien en over ongeveer 120 graden was de parhelische ring fraai te zien, bijna zo goed als twee jaar geleden. En nu bleef hij ruim een kwartier lang zichtbaar. De verheldering was duidelijk iets verschoven t.o.v. de verschijning een half uur geleden.

Kortom: is er een bovenraakboog te zien, dan misschien ook wel de parhelische ring

Comment

Volgens mij woon je dicht bij de kust toch Guus. Komen ze daar vaker voor of zouden we in het binnenland ook net zoveel kans hebben?

Het enige​​​​​​ haloverschijnsel dat ik de laatste tijd heb gezien is een bijzon en ook een keer een bijmaan (ergens vorige week) maar die kreeg ik niet vastgelegd met mijn smartphone.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

400 meter afstand, dus inderdaad rekelijk dichtbij
                de laatste 2 jaar heb ik tientallen bijzonnen, klekne kringen, regenbogen gezien, maar nu pas voor het eerst weer de parhelische ring. Een erg zeldzaam type dus!
                en het is inderdaad steeds een veld sluierbewolking wat van zee komt binnendrijven. Misschien dat dat landinwaarts al teveel verstoord wordt om de parheliache ring te tonen.

Comment

Working...
                X