Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Betelgeuze

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Betelgeuze

U kent hem allemaal wel, de rode superreus in het sterrenbeeld Orion.. de grootste ster aan de noordelijke hemel Betelgeuze..

Ik heb gehoord dat die over enkele momenten een supernova kan worden? ( enkele duizenden jaren weliswaar )

Kan het dan zijn dat we een soort 'tweede zon' krijgen maar dan snachts? ik heb gehoord dat betelgeuze zeel helder zal worden.

Ik ben er erg geintresseerd in en wil er wel wat over brainstormen
    Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
    Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Inderdaad, Betelgeuse kan "binnenkort" ontploffen tot een nova, misschien heeft hij al boem gezegd, maar is het licht nog onderweg, dát weet je niet, kan mogelijk zijn dat hij over 50.000 jaar pas een nova zal laten zien.
    Ik weet niet veel van de helderheidsveranderingen, zijn die tot nu toe nog constant of is deze na al die jaren toe- of afgenomen, qua helder/niet helder (amplitude)? Ijn er nog meer directe factoren waaraan je kan zien of ie "binnenkort" ploft?
    Jaa, we wakkeren hem even aan
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
      Inderdaad, Betelgeuse kan "binnenkort" ontploffen tot een nova, misschien heeft hij al boem gezegd, maar is het licht nog onderweg, dát weet je niet, kan mogelijk zijn dat hij over 50.000 jaar pas een nova zal laten zien.
      Ik weet niet veel van de helderheidsveranderingen, zijn die tot nu toe nog constant of is deze na al die jaren toe- of afgenomen, qua helder/niet helder (amplitude)? Ijn er nog meer directe factoren waaraan je kan zien of ie "binnenkort" ploft?
      Jaa, we wakkeren hem even aan
      Dat hij zo veranderlijk is misschien?

Nuja moet wel een hele belevenis zijn voor de mensen die dit zullen meemaken... Ik las dat hij niet veel kleiner zou worden dan onze eigen volle maan

En voor hoelang kunnen wij hem dan in zijn Novastand zien alvorens hij neutronenster of zwart gat wordt?

Commentaar

Een supernova-explosie is over het algemeen enkele maanden zichtbaar, maar voor zo'n nabije ster is dat misschien enkele jaren. De vorming van de neutronenster of het zwarte gat is dan allang voltooid, dat duurt milliseconden geloof ik.

Overigens heet de ontploffing van een zware ster supernova. Een nova is een Witte Dwerg in een dubbelster die zoveel massa invangt van een begeleider, dat de ingevangen gasschil in korte tijd kernfusie ondergaat (b.v. waterstof -> helium, of helium -> koolstof en zuurstof). Een nova is dus van een veel kleinere schaal (in energie-output) dan een supernova, waar de kern implodeert en de gehele (veel zwaardere) ster uiteengereten wordt.
        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Damn.. volgens mij kun je er niet eens een voorstelling van maken hoe het eruit ziet.. it's huuuuuuuuuuuggggeeee!
          Nou, ik ga in ieder geval nu elke nacht buiten slapen.. stel je voor dat je het mist..
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
            Nou, ik ga in ieder geval nu elke nacht buiten slapen.. stel je voor dat je het mist..
            suggestie:

klik
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Damn.. volgens mij kun je er niet eens een voorstelling van maken hoe het eruit ziet.. it's huuuuuuuuuuuggggeeee!
              zou stom zijn je kan er nog duizenden jaren op wachten en dan is hij tamelijk lang zichtbaar hoor snachts :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                suggestie:

klik
                Zat meer aan klikkie te denken.
                * 10x50 Bresser bino
                * TouCam II Pro

Commentaar

Leuke suggesties (en handig met dit weer!) maar laten we bij het onderwerp blijven.

Betelgeuze is 750x zo groot als de zon en zal eindigen als supernova. Als dat gebeurt zal de ster waarschijnlijk een magnitude van -10 gaan halen (bijna even helder als de volle maan).

Volgens mij is Sirius de helderste ster aan de hemel (op de zon na natuurlijk).
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    Leuke suggesties (en handig met dit weer!) maar laten we bij het onderwerp blijven.

Betelgeuze is 750x zo groot als de zon en zal eindigen als supernova. Als dat gebeurt zal de ster waarschijnlijk een magnitude van -10 gaan halen (bijna even helder als de volle maan).

Volgens mij is Sirius de helderste ster aan de hemel (op de zon na natuurlijk).
                    Inderdaad de helderste, al is dat maar schijnbaar voor ons..
                    Ik vind het erg jammer dat we Antares niet kunnen zien... Is de grootste die we vanop aarde kunnen zien zeker?

Commentaar

In hoeverre heeft dit dan invloed op de aarde?
                      * 10x50 Bresser bino
                      * TouCam II Pro

Commentaar

In hoeverre heeft dit dan invloed op de aarde?
                        Niet. Echter heeft zo'n supernova wel invloed op lange termijn, omdat er veel stof wordt gevormd (klik).
                        Maargoed, dat geldt niet voor de aarde en al helemaal niet voor de mensheid.

Commentaar

Ik heb wel ergens gelezen dat als Betelgueze supernova gaat de straling die hierbij vrijkomt zelfs dodelijk (lees: zeer schadelijk) voor ons kan zijn aangezien hij bij ons in de 'achtertuin' staan. Hij staat dus zo dichtbij dat wij zeer zeker beinvloed worden door de straling.

"..if Betelgeuse's axis (one of its poles) is pointed towards Earth there would be tangible effects here. A shower of gamma rays and other cosmic particles would be directed at Earth. There would be spectacular aurorae and possibly a measurable diminution of the ozone layer with consequent adverse radiation effects on life. In such an orientation towards the solar system it would also appear many times brighter than if its axis were pointed away."
                          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Wow, interessant, gebeurt er eindelijk eens iets drastisch

en reist Gammastraling aan dezelfde snelheid als visueel licht?

of kunnen we eerst veilig kijken voordat ik men loden pak aantrek
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Volgens mij reist gammastraling met bijna de lichtsnelheid. Ik zou het dus niet wagen met een loden pak!
                              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                              X