Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vulcano´den

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vulcano´den

Toen ik de foto's van de zonsverduistering in Turkije nog eens bekeek, moest ik opeens weer denken aan Harro, die op zoek was naar Vulcano´den.

Voor Einstein met de algemene relativiteitstheorie kwam, dacht men dat de baan van Mercurius (die niet overeen kwam met berekeningen) veroorzaakt werd door een planeet (Vulcanus genoemd) of een groep planeto´den (Vulcano´den), die zich tussen de zon en Mercurius zou(den) bevinden. Later bleek dat de algemene relativiteitstheorie de baan verklaarde en waren de hypothetische planeet Vulcanus en de Vulcano´den niet meer nodig in het verklaren hiervan. Om een lang verhaal kort te houden: nadat de baan van Mercurius verklaard was, bleef men op zoek naar Vulcano´den. Later ontdekte men dat Mercurius langer dan andere planeten gebombardeerd was door ruimtepuin in het verleden, en ook hiervoor zouden, volgens sommige astronomen, Vulcano´den vereist zijn om dit te verklaren. Op theoretische gronden is het ook niet uitgesloten dat ze er zijn.

En dan nu mijn vraag: hoe groot is de kans dat er inderdaad planeto´den (of een planeto´dengordel, net als de Kuipergordel) tussen de zon en Mercurius zijn, waarvan wij het bestaan niet weten? En is het tegenwoordig niet mogelijk, met alle moderne apparatuur, om dit te onderzoeken (en dus te bevestigen of ontkrachten) of moeten we wachten op zonsverduisteringen en de waarnemingen die gedaan worden door diverse mensen op verschillende plekken op de aardbol?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Ik geloof niet dat er Vulcano´den bestaan. Als je ziet dat NASA's SOHO per jaar een enorme hoeveelheid kleine kometen ontdekt zouden er ook Vulcano´den op de gevoelige plaat moeten zijn vastgelegd. Er is daarom ook maar een paar keer onderzoek gedaan naar deze Vulcano´den. In 2003 is er door het SwRI en The Planetary Society een gevoelige camera ontwikkeld, VULCAM, die met een raket tien minuten in een baan rond de aarde heeft gevlogen en in die tijd zo'n 50.000 foto's heeft gemaakt. Helaas waren alle foto's mislukt door een technisch probleem. Met verschillende vliegtuigen en raketten zijn ook nog foto's gemaakt, maar ook daarop waren geen Vulcano´den te zien. De kans is groot dat er vroeger Vulcano´den in de buurt van Mercurius aanwezig waren, maar ik denk dat dat nu niet meer het geval is. Ondanks de zon zouden we toch wel in staat moeten zijn om ze te fotograferen met de huidige technologie.

Commentaar

Op maandag 24 september jl.ging planetoide Adonis (2 km) vanaf de aarde gezien voor de zon langs, dat ding is dan zo klein dat SOHO hem niet kon fotograferen.. een nietige 0,005 boogseconde.
      Tussen Mercurius en de zon zitten dus inderdaad wel wat blokken maar of je dan kan spreken over een gordel??

Adonis, planetoide nummer 2101, werd op 12 feb 1936 ontdekt op de sterrenwacht van Ukkel door EugŔne Delporte (1882-1955)

Binnen de baan van mercurius zit een zone, als daar een brokstuk in terecht komt, wordt deze uit elkaar getrokken door de zon en slaan neer op de zon.

Nou mag iemand anders opnoemen hoe die zone ook alweer heet, kan er ff niet op komen.
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Toch is het theoretisch mogelijk dat er tussen die zone (ik ben de naam ook kwijt, het naar de zon spiraliseren heet het Poynting-Robertsoneffect) en Mercurius een baan met planeto´den kan bestaan. Ik doelde dus op Vulcano´den, eventueel op een hele planeto´dengordel, planeto´den die een vaste baan beschrijven binnen die zone en Mercurius. Adonis valt daar, voor zover ik weet, buiten.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

De grens van die zone heet de Rochelimiet.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
          X