Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat Was de Big Bang volgens jou

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Corne
    antwoordde :
    Wat er voor de bigbang was zit ik mij ook wel eens af te vragen, tot ik op het volgende kwam. Voor de bigbang bestond de eigenschap 'tijd' nog niet, dus kan je ook niet uitgaan dat er iets 'was voor' de big bang. Dat er iets is, is een natuurlijke eigenschap, en die werden allen pas gemaakt vanaf de big bang (althans zo beredeneer ik het)

Ook over de vormgeving van het heelal, als de uitdijing (of hoe je het schrijft) evensnel gaat als de lichtsnelheid, is het logisch dat het einde van van het heelal niet zichtbaar is. In dit geval staan alle mogelijke vormen nog open (bol/hol/plat)

Zojuist is het boek: De ontrafeling van de kosmos, bezorgd, en ga er lekker van genieten!

Laat een reactie achter ::

• Demelza
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door capella
    Da's nieuw voor mij...Theoretici die hun eigen theorie nauwelijks snappen. Hoe kun je een (snaar-) theorie verkondigen als je 'm zelf niet volledig snapt? Is dat om aandacht te trekken of zo? Of snappen ze hem wel maar zijn ze alleen niet in staat om het voor een ander begrijpelijk te maken?
    Als je praat over 11 dimensies, dan kun je je niet voorstellen hoe die dimensies eruit zien. Wij kennen er immers 3 ruimtedimensies: hoogte, breedte en diepte. Niemand weet hoe de andere dimensies eruit zien, als ze bestaan, je kunt je daar ook geen voorstelling van maken, omdat wij bekend zijn met 3 ruimtedimensies. Meer kunnen we ons gewoon niet bevatten. Ook de snaartheoretici niet. We kunnen het wel proberen. Wij zien bijvoorbeeld 3 dimensies. Zie op het plaatje hieronder wat ik bedoel.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het heeft misschien niet zo zeer met snappen te maken, dan wel met het volledig doorgronden ervan.

Als het je interesseert, lees dit dan eens door. Misschien dat het dan ietsje beter te begrijpen is.
    Ook raad ik je aan deze filmpjes eens te bekijken.

• silenthunter
    antwoordde :
    Hhhhhmmmpppffff leuk dat jullie allemaal reageren ben ik wel blij om hoop dat jullie Het een leuk onderwerp vinden ik ben er zelf echt heel heel erg mee bezig dit zijn echt mijn puntjes waar ik veel aandacht aan richt de andere zijn (hoe de aarde vernietigt zou worden+wat was voor de big bang+is er leven in de ruimte.... ect...

Maarja bedankt.....

• capella
    antwoordde :
    Da's nieuw voor mij...Theoretici die hun eigen theorie nauwelijks snappen. Hoe kun je een (snaar-) theorie verkondigen als je 'm zelf niet volledig snapt? Is dat om aandacht te trekken of zo? Of snappen ze hem wel maar zijn ze alleen niet in staat om het voor een ander begrijpelijk te maken?

En als er een "hek" (of wat dan ook) aan de grens van het heelal zou staan, dan ben ik daar nog niet tevreden mee. Dan wil ik daaroverheen klimmen... :wow

• Demelza
    antwoordde :
    Het zijn ook onderwerpen die voor mensen (helaas) niet helemaal te bevatten zijn. Zelfs de snaartheoretici begrijpen hun theorie nauwelijks.
    Als je dit subforum eens doorneemt zul je een hoop informatie vinden waar je wellicht wat aan hebt en het beter kunt proberen te bevatten. Je moet ergens een los draadje in de kluwen wol zien te vinden. Als je dat eenmaal gevonden hebt, is het een stukje gemakkelijker te begrijpen hoe het heelal misschien in elkaar zit.

• kleine_beer
    antwoordde :
    Datzelfde heb ik dus ook Dave, er zou toch iets moeten zijn geweest wat de oorsprong was van waaruit de oerknal is ontstaan.
    Uit niks kan ook niks ontstaan zou ik zeggen.
    Zoals ik al ergens elders in dit topic heb gezegd: het is een complex onderwerp waar niet zo 1-2-3 een antwoord op te geven is.

• DaveS
    antwoordde :
    Ik kan maar niet bevatten dat er voor de big-bang niets was. En hoe niets zich kan ontwikkelen tot wat het heelal nu is.
    Net zoals ik me wel eens probeer voor te stellen hoe de grens van het heelal er uit ziet. Staat daar ineens een hek of iets dergelijks? Even simpel gedacht....

We zullen het helaas tijdens ons bestaan nooit weten vrees ik.

• Arends(oog)
    antwoordde :
    Ik weet me nog te herinneren dat er ooit een lijstje met dat soort vragen en antworden in de universum (het blaadje van de JWG) stond. Ik zal even mijn best doen om dit weer op te rakelen:

Wat was er voor de big bang?
    Als je dat zo vraagt dan ga je ervan uit dat het begrip "tijd" al bestond, maar wij mogen er niet vanuitgaan dat dit zo is, simpelweg omdat wij de natuurwetten die heersten "voor" de big bang niet kennen. Misschien was het begrip tijd helemaal geen onderdeel van de toen geldende natuurwetten.

Wat is er buiten het heelal?
    Eigenlijk hetzelfde antwoord: ruimte is een grootheid van dit heelal. Wij kunnen geen uitspraken doen over "buiten", want dan ga je er van uit dat daar ook ruimte is, en daar kennen we de natuurwetten ook niet van.

Waarom is het heelal zo als het is?
    Omdat als het niet zo was, wij er ook niet waren om zulke vragen te stellen. (de omstandigheden bepalen het leven).

• Big bang
    antwoordde :
    Een site waar je al behoorlijk wat kunt vinden over de big bang theorie en de aanloop er naartoe is Big bang
    Wel in het Engels.

• lazytee
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door silenthunter
    Origineel geplaatst door lazytee
    Dat klopt niet wat je zegt, uit de 'Big Bang' kwam het heelal, en een meteoriet die waarschijnlijk de aarde raakte, veranderde de aarde blabla.. ik weet het niet precies, maar wat jij zegt klopt niet, wij weten niet wat er voor de Big Bang was.
    Dit had ik niet gezegt maar mijn meester Zoals ik er ook bij schreef
    Ik vertel je nu toch ook dat het niet zo is :idea:

• TheTrip
    antwoordde :
    Zeker weten een interessant onderwerp, maar hoe je het ook went of keert, je gaat toch geen antwoord krijgen op de vraag wat er voor de Big Bang was.
    Niet meer in dit leven althans

• kleine_beer
    antwoordde :
    ik zal es op zoek gaan naar dat boek, vindt dat onderwerp wel interessant

• Demelza
    antwoordde :
    Dat is het zeker, maar daarom niet minder interessant! Ik raad je het boek De ontrafeling van de kosmos van Brian Greene aan als je meer wilt weten hierover (en nog een hele hoop meer).

• kleine_beer
    antwoordde :
    Eigenlijk best een complex onderwerp

• Demelza
    antwoordde :
    Ik denk dat dat inderdaad "te simpel" gedacht is. We kunnen het heelal niet verlaten. Tijd en ruimte bestaat in dit heelal. Als er inderdaad een multiversum bestaat, dan zouden daar hele andere natuurwetten kunnen gelden die voor ons allesvernietigend zijn. ALS we al uit dit heelal zouden kunnen ontsnappen.

Nou stel (hypothetisch) dat het wel mogelijk zou zijn, dan zit je dus met de factor tijd. Je kunt niet terug reizen naar het verleden. En stel dat zelfs dat mogelijk zou zijn, dan zit je were met natuurkrachten die buiten dit heelal niet bestaan of anders zijn.

Werken...
X