Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Over ontstaan van de Maan...

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het was wel eens anders maar het wordt tegenwoordig wel als algemene kennis beschouwd dat de Maan ooit een gedeelte was van de Aarde.
    Hierbij wordt wel komeet-inslag als oorzaak van ontstaan van Maan genoemd, en terwijl ik deze oorzaak niet per se wil tegenspreken, toch dit:

Ik denk dat de Aarde in loop der tijd groter werden nou vraag ik me af of dit ook niet begrepen zou moeten worden als oorzaak van ontstaan van de Maan.
    De Aarde werd groter, terwijl roterend, en mede vanwege middelpuntvliedende-kracht
    braken er brokken van los, waarbij de Maan tot ontstaan kwam.

in de theorie van jou zou dat dus betekenen dat de aarde erg instabiel is :S en even wat correcties in je verhaal spreek liever over centriputale en centripitale krachten aangezien middelpunt vliegende kracht nu niet echt een goede benaming is.

Maar er zijn een paar rare aannamen die je moet doen bij jou theorie. De eerste dus het onstabiel zijn, en het andere dat de aarde dus wel erg veel groter geworden zou moeten zijn.

Daarnaast waar zijn de andere afgebroken stukken gebleven, dan zou dat betekenen dat er nog meer manen geweest meoten zijn, ik denk dat deze theorie niet echt kan. Wel leuk bedacht trouwen.
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

In jouw theorie zou je inderdaad meer manen moeten hebben.

Dat Ūs gewoon niet zo! Sorry, ik geloof meer in de theorie dat er een object (Orpheus noemen ze die toch ofzo?) ter grootte van Mars is ingeslagen onder precies de juiste hoek waardoor ťťn grote maan ontstond.

Uit computerberekeningen bleek namelijk dat er bij andere hoeken ofwel meerdere kleine manen ontstonden, ofwel een ring van deeltjes die later weer in zou slaan op aarde. :applaus:

Commentaar

Dat klopt, Marijn. Dit is dan ook de meest aanvaardbare en geloofwaardige theorie.

In de theorie van Dazz zouden er inderdaad meer (kleine) manen om de aarde moeten draaien, en zoals we weten, is dat inderdaad niet het geval.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

daarom is het ook echt een onmogelijke theorie. sorry daarvoor dazz, je zult er geen nobel prijs mee kunneng aan winnen.
          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Er is meer dan 1 THEORIE over het ontstaan van onze maan....toch zal er slechts 1 of allen samen gevoegd de werkelijkheid benaderen.

Trouwens wat Daz daar zegd is 1 van die vele THEORIES en word zelfs als mogenlijk geacht...dus niet te snel gaan lachen mensen.

Het is 1 van die vele theories en het zou best kunnen gezien materie in de vorm van een plasma brei (aarde was nog in wording dus niet afgekoeld)
            Trouwens.....de aarde zou vele keren sneller rond draaien dan nu het geval is....dus ja die theorie van daz...niet echt van daz....zou wel eens best kunnen.

Ik denk trouwens dat ons zonnestelsel waaronder dus ook onze aarde wel eens ouder gaan zijn dan die maar (maar) 4 miljard jaar oud.
            Men heeft zo al sterren gevonden waar van de vorming veel eerder gebeurd dan werd gedacht en aangenomen..het blijkt dat het daar maar liefst 2 miljard eerder gebeurd dan men eerder dacht.......dus als onze zon een 4.4 miljard oud is....is onze aarde niet 4 miljard jaar oud maar eerder zo wie zo al 2 miljard meer dus komen we nu op een 4.2 miljard jaar oude aarde.

Tevens niet vergeten dat de eerste materie die werd afgekoeld en dus ook zwaarder was, zich in de kern van onze aarde bevind en kan de aarde misschien nog wel eens 1 miljard jaar ouder gaan zijn en komen we op 4.3 Miljard..........dit komt gewoon vanzelf, sry..ik kan er niks aan doen

Commentaar

Inderdaad 1 van de theorieŽn, maar niet de meest waarschijnlijke. De meeste mensen (en wetenschappers) denken dat de maan gevormt is door een botsing met een ander hemellichaam.

Lijkt mij ook de meest logische. Daarbij hebben ze uit computersimulaties kunnen berekenen dat die theorie zeer waarschijnlijk is. Maar ja, voor 100% zeker weten doen we het toch nooit, tenzij we een paar miljard jaar terug in de tijd kunnen reizen.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik snap best dat er wat onwaarschijnlijkheden vastkleven aan de Giant Impact ontstaanstheorie van de Maan. De reden dat men toch gelooft dat het zo gebeurt is, komt door de samenstelling van de maan. De maan heeft namelijk een naar verhouding zeer kleine kern, en een mantel met materialen en isotopen in een samenstelling die bijna identiek is aan de aardse mantel. Oftewel: de Maan is een deel van diens kern 'kwijtgeraakt' en de mantel bestaat uit deels Aards materiaal. Deze argumenten worden dan gebruikt ter bevestiging van de Giant Impact theorie. Probleem is wel dat de planeet die met de aarde botste (ik meen dat men de proto-maan Theia noemt) onder een zeer specifieke hoek de aarde geraakt moet hebben.
                This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Intussen vond ik een filmpje (3.18 min.)
                  "Hoe zou het zijn als de Maan er niet was"
                  via planet-wissen.de

Commentaar

Interessant filmpje Dazz! Geeft inderdaad goed weer dat een planeet zonder grote maan nogal wild kan zijn. Toch hoeft dat niet, kijk maar naar Venus, dus best kans dat de aarde ook zonder maan heel leefbaar zou zijn.
                    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

ik denk dat de maan uit de materie van de kern van de aarde bestaat. toen de aarde nog geen aardkorst had.zo het ook niet kunnen dat 'de vermiste aardse planeet' de maan is, en is ingevangen door de aarde?
                      [url="http://www.beeropia.nl/"]http://www.beeropia.nl/[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                        ... ik geloof meer in de theorie dat er een object ... ter grootte van Mars is ingeslagen
                        Tja...
                        Intussen vond ik een animatie met botsing van een andere planeet met Aarde,wat zo'n 4,4 miljard jaar geleden zou hebben plaatsgevonden, waarna de maan zou zijn ontstaan.
                        Die animatie is te zien via

Walking With Monsters: Life Before Dinosaurs (1 of 12) 3 min.

Commentaar

Origineel geplaatst door *kneiter*
                          ik denk dat de maan uit de materie van de kern van de aarde bestaat. toen de aarde nog geen aardkorst had.
                          Kan je dit is nader toelichten? Waarom had de aarde dan nog geen aardkorst volgens jou?

Commentaar

Werken...
                          X