Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zou er gebeuren...

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zou er gebeuren...

als je een verse boterham in de ruimte achterlaat en na een jaartje weer ophaalt.

Aangezien er geen schimmel bij kan, moet de boterham dus gewoon nog vers zijn, of niet? Veranderd de structuur van een boterham in de ruimte?

Kan iemand mij wijzer maken?

Re: Wat zou er gebeuren...

Origineel geplaatst door Tim
    als je een verse boterham in de ruimte achterlaat en na een jaartje weer ophaalt.

Aangezien er geen schimmel bij kan, moet de boterham dus gewoon nog vers zijn, of niet? Veranderd de structuur van een boterham in de ruimte?

Kan iemand mij wijzer maken?
    Hij wordt iig erg radioactief door ruimtestraling denk ik.

Commentaar

Ik zou het in ieder geval niet meer opeten.

Ik denk dat het inderdaad erg radioactief zal zijn, maar ook dat er veel gruis op / in zal zitten, vooropgesteld dat je boterham bij elkaar gebleven is, en niet dat de kaas ergens anders zweeft dan het brood.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Een collega op mijn werk (die scheikunde doet als studie) dacht dat de boterham niet zou beschimmelen, maar wel keihard zou worden. Voornamelijk door de zeer lage temperatuur (0 Kelvin).

Commentaar

Ligt eraan denk ik WAAR je hem achterlaat.
          -In een lege ruimte wordt ie denk ik hard ja.
          -Dicht bij een zon zal die smelten (vooral de kaas :P) (?)
          -Dicht bij een planeet of maan, stort ie neer dus je zult hem niet meer vinden.

Of heb ik het nu helemaal mis?

Commentaar

jah daar heb je gelijk in, maar even afgezien van die dingen die jij noemt gaat het er om of hij nog wel eetbaar zou zijn of niet :P

ik denk dat het een bevroren radioactive boterham word. Ofwel niet opeten :P
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Veel zal idd af hangen waar je die boterham achter laat.....maar theoretish gezien zal deze niet kunnen beschimmellen....maar dat is theoretish.

Ik dacht dat ze daar ooit in het ISS proeven meegedaan hebben en dat deze boterham groen was...schimmel dus.???

Commentaar

misschien is ie wel meegenomen door een meteoriet naar de aarde toe :heiligboontje:

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                  Ik dacht dat ze daar ooit in het ISS proeven meegedaan hebben en dat deze boterham groen was...schimmel dus.???
                  Ja, maar in het ISS in zuurstof, lucht. Dat is in het 'luchtledige' van het heelal niet zo. Ik heb geen idee welke stoffen schimmel nodig heeft om te kunnen groeien, maar ik neem aan dat daar wel iets van zuurstof ofzo bij moet zijn (misschien is dat een stomme opmerking, maar ik heb nooit scheikunde gehad).

Commentaar

schimmels hebben verschillende stoffen nodig. Sommige zijn aerobe en ander weer niet. Sommige hebben nitraat of nitriet nodig. Dus eigenlijk kan een schimmel alleen in het luchtledige niet groeien, het hangt erg van de schimmel af.
                    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Een schimmel waarschijnlijk niet.....maar een baterien wel

Nu niet denken dat die leeft he....maar wel in een bevroren toestand, het doet zo gezegd een winterslaap.
                      Eens die een aangename tempratuur krijgt komt die weer tot leven (hangd er van af welk soort bacterien het is...sommige getijden pas goed als het koud is en andere weer als het warm is)

Ik zou die boterham alvast voor geen geld ter wereld willen op eten

Commentaar

Okee, Philip, maar we hebben het over een beschimmelde boterham. Dit wordt toch veroorzaakt door schimmel (fungi)en niet door bacteriŽn?

Schimmels zijn trouwens aŽroob en hebben een celkern (anders dan bacteriŽn). Hierdoor zou het theoretisch dus onmogelijk zijn dat de boterham zou gaan schimmelen.

Als je dus bijvoorbeeld camembert op je boterham gedaan zou hebben, zou de boterham dus niet gaan schimmelen.

BacteriŽn zullen ook niet actief zijn in de ruimte (ben ik niet 100% zeker van hoor) vanwege de kou en de omslag van omgeving (van warm naar koud, huis-tuin en keuken bacterie zal niet actief zijn in de ruimte).

Blijft inderdaad een stijfbevroren boterham over die radioactief is.

EDIT: hoe zit het met de luchtdruk? Het lijkt mij dat de boterham niet alleen radioactief en stijbevroren is, maar ook nog eens kleiner dan op aarde.

Commentaar

Hoe komen jullie toch aan die radioactiviteit? Natuurlijk heb je buiten de aardatmosfeer te maken met straling (zowel EM als kosmisch) die schadelijk is voor onder andere organische moleculen: die worden deels geioniseerd en vallen uit elkaar in hun componenten om andere stoffen te vormen, maar dat is heel wat anders dan radioactiviteit (waarbij de atoomkernen zelf aan transformaties onderhevig zijn). Als radioactiviteit echt zo'n probleem was in de ruimte zouden de maanmissies ook heel wat moeilijker geweest zijn, denk ik... en dan hebben we het nog niet eens over de vreselijke gezondheidsrisico's die het onderzoeken van maangesteente met zich mee zou brengen. Die er naar mijn weten dus helemaal niet zijn.
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik denk dat je wel gelijk hebt Brinx. Helaas heb ik hier niet genoeg verstand van. Maar het is toch wel zo dat astronauten gevaar lopen door een of andere straling van de zon (ben de naam effe kwijt)? Wat was dat dan? Die is toch ook radioactief geladen?

Hoe zit het met de boterham en de luchtdruk?

Commentaar

Demelza, die zonnestormen bestaan uit snel bewegende geladen deeltjes, waarvan protonen de sterkste effecten veroorzaken:

http://science.nasa.gov/headlines/y2005 ... flares.htm

Deeltjes met zulke hoge snelheden beschadigen organisch materiaal waar ze mee botsen, en dit leidt tot stralingsziekte en de mogelijke ontwikkeling van kanker. Dit is een gelijksoortig proces als wat je kunt krijgen wanneer je blootgesteld wordt aan radioactieve materialen. Bij radioactiviteit zijn het echter vooral de gammastralen die je schade berokkenen.

Over het blootstellen van brood aan een vacuum: ik denk dat het water zal verdampen/sublimeren. Hierbij ligt het er denk ik aan hoe ver van de zon je het brood uit je ruimtevaartuigje gooit: vergelijk het met kometen, die op een zekere afstand van de zon een staart beginnen te vormen doordat bepaalde stoffen gasvormig worden onder invloed van de sterkere zonnestraling. Op onze afstand van de zon denk ik dat je een kurkdroog, schilferig stukje materiaal (brood kun je het denk ik niet meer noemen...) overhoudt. Of het nog te eten zou zijn, weet ik niet - maar het lijkt me in ieder geval niet lekker meer.
                              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                              X