Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Holmes' merkwaardige uitbarsting

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Holmes' merkwaardige uitbarsting

Naast het waarnemen en astrofotografie is er natuurlijk de grote vraag hoe een relatief klein lichaam zo'n enorme eruptie kan vertonen dat de diameter van de zon (voor ons) voorbij wordt gestreefd.
    Er is weinig te vinden op internet, en het houdt me net zo hard bezig als het waarnemen ervan. Ik las bijvoorbeeld dat slechts 1% van de materie van de komeet verantwoordelijk is voor dit enorme spektakel. Wie heeft er meer informatie voor mijn behoefte?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Van SpaceWeather:

Komeet Holmes is twee keer eerder uitgebarsten, in november 1892 en in januari 1893. In 1984 bedacht de astronoom Fred Whipple een verklaring voor de uitbarstingen. In het boek Icarus (ISSN 0019-1035), dat in december 1984 gepubliceerd werd, oppert hij het volgende idee: "Een analyse van observaties van de uitbarstingen van komeet 17P/Holmes toont aan dat deze gebeurtenissen in verband kunnen worden gebracht met het naderen van een satelliet. Terwijl de helderheid van de komeet tussen 7 en 30 november steeg naar magnitude +2 werd de helderheid van 17P/Holmes na de tweede uitbarsting in januari snel zwakker. De mogelijkheid bestaat dus dat brokstukken eens in de zoveel tijd een uitbarsting veroorzaken als ze in botsing komen met de nucleus. Dit materiaal is ontstaan nadat er in 1892 een relatief groot object insloeg op de komeet."

Commentaar

Heb dat stukje ook gelezen op spaceweather, maar betwijfel het. Als een satteliet om de komeet, met parallele snelheid uit zn baan wordt gehaald, lijkt het me sterk om zo'n impact te vertonen. Hubble heeft de laatste tijd de komeet bekeken maar kon geen satelliet(en) waarnemen. Maar wat niet is, kan nog zijn.

Zou de kans niet groter zijn dat een asteroide die tussen mars en jupiter zich bevind heeft ingeslagen. Grotere kans dat de relatieve snelheid van de asteroide groter is dan een satelliet.

De volgende vraag die zou kunnen zijn, omdat dit met de oorzaak te maken heeft:
      Gaat hij over 1 maand weer exploderen, zo ja, waarom? Er zijn veel voorstanders die dit denken (omdat ze dit graag willen..), maar zonder reden.

Toch wel bijzonder, maar 1%. Het had dus veel extremer kunnen zijn

Commentaar

Re: Holmes' merkwaardige uitbarsting

Origineel geplaatst door Nop
        Naast het waarnemen en astrofotografie is er natuurlijk de grote vraag hoe een relatief klein lichaam zo'n enorme eruptie kan vertonen dat de diameter van de zon (voor ons) voorbij wordt gestreefd.
        Niet alleen voor ons. Komeet Holmes *is* deze dagen gewoon ook absoluut groter dan de zon.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

IS groter dan de zon??
          Lijkt wel nucleair geweld als je die getallen ziet. Zal wel niet, maar wel leuk om eens over te fantaseren.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            IS groter dan de zon??
            Lijkt wel nucleair geweld als je die getallen ziet. Zal wel niet, maar wel leuk om eens over te fantaseren.
            Dit plaatje (op schaal) zegt denk ik wel genoeg

Commentaar

Whaa Niet te filmen! Maar HOE kan er dan zo vreselijk veel materie zijn op zo'n relatief klein lichaam? En dan nog 1% ?

Commentaar

Komeet Holmes verstrooit wel lekker veel licht, maar de coma is nog steeds vreeeeselijk ijl. Eigenlijk is het gewoon weinig materiaal dat erg goed verdeeld is over een flink volume.

Weet iemand trouwens wat de schattingen zijn van de afmetingen van de kern van de komeet? iets onder in de tientallen kilometers, misschien?
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                  Weet iemand trouwens wat de schattingen zijn van de afmetingen van de kern van de komeet? iets onder in de tientallen kilometers, misschien?
                  Slechts 3,6 kilometer. Eigenlijk wel ongelofelijk ja.

Commentaar

Gaat hij over 1 maand weer exploderen, zo ja, waarom? Er zijn veel voorstanders die dit denken (omdat ze dit graag willen..), maar zonder reden.
                    Nou, niet helemaal zonder reden....
                    115 jaar werd hij ontdekt tijdens een soortgelijke uitbarsting (als je de tekeningen van toen ziet, dan lijken deze erg veel op hoe hij er nu uitziet).
                    En na een kleine 2 maanden werd de eerste uitbarsting gevolgd door een zwakkere 2e.

En aangezien dit de enige gebeurtenis is geweest waarmee de huidige uitbarsting is te vergelijken hopen velen dat dat dit keer weer gaat gebeuren.
                    Wishfull-thinking, ik geef het toe, maar ik ga de komende maanden toch elke heldere avond kijken!

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Net tussen de wolken door 'm nog even gezien, hij wordt nu wel erg zwak. Dit is ook een leuk plaatje (ook op schaal):

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                        Dit plaatje (op schaal) zegt denk ik wel genoeg
                        Het is een klein beetje appels met peren vergelijken; de diameter van de fotosfeer van de Zon, met de diameter van de ijle coma van de komeet. Een betere vergelijking zou zijn de fotosfeer met de komeetkern, of de ijle halo van de komeet met de ijle heliosfeer (de 'halo' van de Zon) (of anders op z'n minst de corona), maar da's minder indrukwekkend...
                        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Bedankt voor deze interessante info.
                          Ik had er niet bij stilgestaan dat de coma van de komeet zo enorm groot zou zijn.
                          Geweldig om die vergelijkingsplaatjes zo te zien.!
                          Ook de historische info is erg boeiend.

(Goed forum dit !!!)
                          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
                            Nou, niet helemaal zonder reden....
                            115 jaar werd hij ontdekt tijdens een soortgelijke uitbarsting (als je de tekeningen van toen ziet, dan lijken deze erg veel op hoe hij er nu uitziet).
                            En na een kleine 2 maanden werd de eerste uitbarsting gevolgd door een zwakkere 2e.

En aangezien dit de enige gebeurtenis is geweest waarmee de huidige uitbarsting is te vergelijken hopen velen dat dat dit keer weer gaat gebeuren.
                            Wishfull-thinking, ik geef het toe, maar ik ga de komende maanden toch elke heldere avond kijken!

Groeten,
                            Guus
                            Klopt, is al eerder gebeurd (is denk ik ook het eerste wat je leest als je naar 17p Holmes zoekt). Maar dit is maar 1x eerder gebeurd. Zolang er theoretisch geen verklaring is, kan je het ook niet voorspellen/verwachten.
                            Uiteraard wishfull thinking, en iedereen wilt dat. Overigens zou ik niet verbaasd zijn als het gebeurd. Maar dan nog kunnen we het dan niet beredeneren waarom het gebeurt, omdat we zelfs nog niet eens weten wat de 1e oorzaak was, en de oorzaak van 115 jaar geleden (1e verheldering). Het zou mij niet verbazen als elke verheldering veroorzaakt wordt door asteroiden, omdat het daar stikt van dat spul tussen mars en jupiter.

Is het ergens nog helder vannacht? :-)

Groetjes,
                            Corne

Commentaar

Heb hem net nog even gezien door m'n 10mm, maar de seeing was zo slecht dat er amper een waardering voor is. De coma was duidelijk zichtbaar, maar de kern was niet te zien. Van mij mag ie nog wel een keer poef doen
                              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
                              X