Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beweging in het heelal

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beweging in het heelal

Hallo iedereen, ik zit nu in m'n laatste jaar humaniora (6 moderne talen - wetenschappen; voor de nederlanders: te evrgelijken met vwo denk ik ) en moet voor school een 'onderzoekscompetentie' maken.
    Als onderwerp heb ik gekozen voor 'beweging in het heelal', aangezien in het heelal alles beweegt, is het wel een vrij ruim onderwerp.

Ik vroeg me af of jullie toevallig nog wat interessante links weten ivm dit onderwerp...

Bij voorbaat dank!
    Evolutie: waarom moeilijk doen als het in zes dagen kan?

Ehm... er beweegt op dit moment een rare sneeuwbal tussen Mars en Jupiter en die veroorzaak nogal wat commotie. Op dit forum kan je er misschien ook wel iets over vinden .
    Kometen zijn zowiezo een populair en vaak bestudeerde categorie van (bewegende) objecten en op internet kan je er genoeg over vinden.

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Snuffel eens in het topic: Kosmologie en het heelal
      Goede kans dat je daat wat zaken vindt. :smartass

Succes.

Commentaar

kijk eens bij : http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=66
        Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Bedankt voor de info allemaal, ik kan inderdaad Holmes goed gebruiken in een bepaald onderdeel van m'n onderzoek, erg handig .

Ik heb nog wat opzoekingen zitten doen en kwam onder andere te lezen over het 'stationair zijn' van een planeet (dat hij dus ten opzichte van de aarde als eht ware terugkeert aan de nachthemel). Nu vroeg ik me af of je dit ook zo daadwerkelijk kan waarnemen? Het zou namelijk een enorme meerwaarde zijn als ik dit zelf kan 'onderzoeken'.

Groetjes, Ferris!

Commentaar

Ferris: ik denk dat je je zal moeten verduidelijken. Met deze beschrijvuing ben je wat te vaag en kan je op verschillende dingen doelen. Ik twijfel of je doelt op geostationaire satellieten of op circumpolaire sterren.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik denk dat Ferrisje doelt op de beweging van een planeet ten opzichte van de Aarde. Dus naarmate de Aarde de planeet inhaalt dat de schijnbare beweging van oost naar west omdraait van west naar oost of andersom.
              Dit kun je inderdaad wel waarnemen, maar daar moet je wel de tijd voornemen omdat dit niet goed te zien is in een week tijd.
              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Oh zo, een periheliumlus, zeg dat dan :P Nah, daar moet je inderdaad maanden voor uittrekken.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

ja,d at bedoelde ik dus .

OK, ofwel zoek ik gewoon enorm slecht, ofwel heb ik er over gekeken; maar ik heb nog niet de effectieve reden gevonden waarom alles beweegt in het heelal. Ik denk wel dat het te maken heeft met de zwaartekracht, maar weet iemand hier iets meer over?

MVG

Commentaar

Alles heeft een massa, en wat massa heeft, heeft zwaartekracht. Hoe meer massa een object heeft, hoe groter het effect van de zwaartekracht wordt. Onze maan draait zo bijvoorbeeld om de grotere aarde en de aarde (en de rest van de planeten) op haar beurt weer om de zon die groter en zwaarder is. Alles in het Melkwegstelsel draait zo ook om de kern, waar zeer waarschijnlijk een zwart gat bevindt, een object met zeer veel massa. Alles draait dus om elkaar heen.

Zie hier een artikel over zwaartekracht.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Zwaartekracht is niet echt de juiste term ervoor. Het is meer aantrekkingskracht (wat zwaartekracht "veroorzaakt").
                      Daar heeft het inderdaad mee te maken. Plus de big-bang. Alle sterrenstelsels raken steeds meer van elkaar verwijderd, als gevolg van de big-bang (het uitdeinende heelal). Dit kan uiteindelijk stoppen en weer inkrimpen wat uiteindelijk eindigt in een zogenoemde big-crunch. Of het heelal blijft eindeloos uitzetten, waardoor er uiteindelijk geen sterrenstelsel meer te zien is vanaf aarde (als de aarde dan nog zou bestaan). Of het houdt op een gegeven moment gewoon op met uitdeinen en het blijft dan zo. Dat hangt eigenlijk af van de kracht van de big-bang. Maar volgens mij dwaal ik wel een beetje af nu .

Alle materie heeft dus een bepaalde aantrekkingskracht, waardoor het elkaar aantrekt. Op plekken waar veel materie is, is de aantrekkingskracht op de omgeving dus groter, waardoor meer materie wordt aangetrokken. Dit kan resulteren in de geboorte van een ster. Als de ster massiever wordt, gaat hij ook in een bepaalde richting draaien, wat weer invloed heeft op welke richting eventuele planeten hun baan om de ster maken.
                      En zo zijn er eigenlijk nog veel meer verklaringen op bewegingen in de ruimte te vinden. Hoop dat ik het allemaal een beetje goed heb uitgelegd. Anders verbeter me maar.
                      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

ferrisje, je stelt lastige vragen, maar ik ga proberen het iets te verduidelijken:
                        alles beweegt in het heelal, omdat er niet zoiets bestaat als natuurlijke rust. ieder lichaam, waarop geen kracht werkt, zal onveranderd in een rechte baan door blijven bewegen. dit is een gegeven. alleen kan je niet weten of iets beweegt of niet, want dat voel je niet (je voelt niet dat de aarde heel hard om de zon heen draait). je moet als je spreekt over beweging en snelheid dat altijd relatief zien. je moet iets anders nemen, dat als vast punt beschouwen, en dan de beweging relatief tov dat vaste punt nemen. dus een appel die naar de aarde valt, dan is de appel het object en de aarde het vaste referentiepunt. je zegt dat die appel tov de aarde beweegt, maar je verteld er niet bij dat die appel in de tussentijd een stuk om de zon heeft gedraaid (al heeft ie de beweging tov de zon wel gemaakt).
                        als er echter krachten bij komen, dan vergroot of verklein je de snelheid. dit kan je wel voelen: zit je in de auto, dan voel je met je ogen dicht niet of die rijd of niet en met welke snelheid. je voelt echter wel het optrekken en afremmen. krachten in het heelal (dat zijn er verschillende waarvan een bijzondere de zwaartekracht) zorgen ervoor dat bewegingen veranderen in richting en snelheid...
                        ik weet het, het is een lastig onderwerp. wil je het ingewikkeld maken, dan moet je dit meenemen. wil je het eenvoudiger houden, dan kun je beter bij planeet en komeet banen rond de zon blijven...
                        groetjes, maarten
                        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                        Vixen Great Polaris
                        Canon 350D - NexImage

Commentaar

pfff, het lijkt me inderdaad allemaal vrij ingewikkelde stof, misschien doe ik m'n onderzoek beter over de werking van telescopen

Commentaar

Kijk uit hoor Ferrisje, ook over de werking van telescopen kun je vreselijk ingewikkeld gaan doen.
                            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                            X