Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Honderden zwarte gaten ontdekt.

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Honderden zwarte gaten ontdekt.

Zomaar een berichtje op nu.nl.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Interessant berichtje! Alleen jammer dat ze er niet wat dieper op in gaan. Zou wel willen weten hoe ze die zwarte gaten nou precies ontdekt hebben.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik dacht dat al lang bekend was dat de in meeste melkwegstelsels zwarte gaten zitten.
      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Arlestron inderdaad.. Dat vermoeden bestaat al wat langer maar ik weet niet zeker of dat ooit bewezen is. Ik dacht het wel maar zal het eens opzoeken.

Het is inderdaad jammer dat er niet wat meer details worden gegeven. Zijn het bijvoorbeeld superzware zwarte gaten in de kernen van melkwegstelsels waarvan de onderzoeksgroep het bestaan heeft aangetoond of 'kleintjes', die zijn ontstaan bij een supernova..? Het bestaan daarvan is in ieder geval wel al aangetoond met behulp van de zwaartekrachtswetten en dubbelsterren waarvan er 1 een zwart gat zou moeten zijn. Het is ook jammer dat de naam van het team niet wordt genoemd, dat had een stuk makkelijker googelen geweest. Maar ik zal maandag wel eens even op de website van de universiteitsbibliotheek kijken. Misschien dat ik nadere toelichting kan vinden .

Al met al een vaag stukje, maar wel leuk dat ze er (hetzij kleine) aandacht aan besteden op nu.nl.
        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Berichtje op de NASA website: http://www.nasa.gov/mission_pages/spitz ... 71025.html
          Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Misschien een stomme vraag...

Ik stelde onlangs vast dat in de meade autostar een verwijzing zit naar een 'black hole'. Wanneer ik die kies dan draait het goto systeem propertjes naar de juiste plek en laat me doodleuk weten dat daar een zwart gat zou moeten zitten.

Wordt ik eigenlijk verondersteld iets te zien??
            Het ding absorbeert toch licht ipv het uit te stralen...
            *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
            80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Een zwart gat kun je niet direct zien. Men veronderstelt dat ze er zijn, doordat de materie rond een zwart gat zich gedraagt alsof er een massief object zit. Door een telescoop kun je dus geen zwarte gaten zien.

Commentaar

Doormiddel van lichtbuiging zou je toch indirect zwarte gaten kunnen zien? Heb alleen geen idee of het mogelijk is met (amateur) reflectie/refractie telescoop een zwart gat 'indirect' te zien is.

Commentaar

Dat klopt, maar dat lijkt me met een gewone telescoop niet mogelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    Een zwart gat kun je niet direct zien.
                    Maar de directe omgeving wel, als er veel gas in de omgeving zit - die wordt namelijk tot relativistische snelheden versneld (met veel X-straling in het deel van het gas erg dicht bij de horizon), en soms zelfs deels als jets terug uitgeworpen.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Klopt. Indirect is een zwart gat ook zichtbaar, maar direct (waar ik het dus over had) niet.

Commentaar

Welnu, met mijn tweede telscoop zag ik alleen maar zwarte gaten. .

Bedenk wel, een zwart gat kan ook enorm zijn. Het is alleen een kwestie van genoeg massa in een bepaald gebied.
                        S. Hawking stelt ook dat bepaalde deeljtes in de nabijheid van de waarnemingshorizon kunnen splitsen, waarbij het ene in het gat valt, en de andere ontsnapt en waargenomen kan worden. Maar niet in onze telescopen.

Dat er een zwart gat geprogrammeerd is in een goto kastje: of het is waar, of het is een geweldige grap.
                        STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Origineel geplaatst door Arends(oog)
                          Welnu, met mijn tweede telscoop zag ik alleen maar zwarte gaten. .

Bedenk wel, een zwart gat kan ook enorm zijn. Het is alleen een kwestie van genoeg massa in een bepaald gebied.
                          S. Hawking stelt ook dat bepaalde deeljtes in de nabijheid van de waarnemingshorizon kunnen splitsen, waarbij het ene in het gat valt, en de andere ontsnapt en waargenomen kan worden. Maar niet in onze telescopen.

Dat er een zwart gat geprogrammeerd is in een goto kastje: of het is waar, of het is een geweldige grap.
                          Echt waar. het is een tour: a star's life.
                          deze eindigd met het Black hole. raar eigenlijk.
                          *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
                          80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
                            Via http://www.allesoversterrenkunde.nl:

'Ontbrekende' zwarte gaten gevonden in verre sterrenstelsels
                            met bijna dezelfde afbeelding:

Commentaar

Hoi Dazz,

Als je goed kijkt, is dit dezelfde afbeelding.

Commentaar

Werken...
                              X