Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maansopkomst

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maansopkomst

Hieronder de tijden voor de komende dagen voor de opkomst van de maan:

19:38
    19:59
    20:28
    21:11
    22:11
    23:36

Hoe kan het dat er tussen vandaag en morgen maar 21 minuten verschil zit en tussen de laatste twee tijden 1 uur en 25 minuten?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Demelza: ik meen me te herineren dat er een verband is met de maanfase en daardoor met de positie ten opzichte van de aarde. Vraag me ff niet het exacte oorzakelijke verband.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Maansopkomst

Origineel geplaatst door Demelza
      Hoe kan het dat er tussen vandaag en morgen maar 21 minuten verschil zit en tussen de laatste twee tijden 1 uur en 25 minuten?
      Het tijdstip van opkomst/ondergang wordt bepaald door de positie van een object aan de hemel (rechte klimming en declinatie). De Maan beweegt tussen de sterren door, en als de Maan met constante snelheid precies in de richting van rechte klimming zou bewegen (dus parallel aan de hemelequator), zou de Maan iedere dag evenveel later opkomen/ondergaan.

Ten eerste beweegt de Maan echter (ongeveer) langs de ecliptica en niet langs de equator, zodat zowel rechte klimming als declinatie veranderen (de Maan schuift dus niet alleen op langs de hemel, maar komt ook hoger of lager aan de hemel te staan) en ten tweede beweegt de Maan niet met constante snelheid, aangezien de maanbaan een ellips is.

Het eerste effect is groter dan het tweede; doordat de Maan langs de ecliptica beweegt, verandert zijn rechte klimming niet steeds even snel, maar soms sneller dan anders. Doordat de Maan bovendien soms hoger aan de hemel staat (in declinatie) dan anders, wordt dat patroon nog veranderlijker. De niet-constante baansnelheid en het feit dat de maanbaan een hoek maakt met de ecliptica dragen hiertoe alleen nog maar bij.
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Goh, die tijdsverschillen zijn inderdaad best wel varierend. Waar heb je die tijden trouwens vandaan geplukt?

Als de maan in een perfecte cirkelbaan in het equatorvlak van de aarde zou draaien, zou je verwachten dat de maan inderdaad iedere dag een vast aantal uren later zou opkomen.

Dit is (natuurlijk...) in werkelijkheid niet het geval. De maan draait in een ander vlak dan het equatorvlak van de aarde - het baanvlak van de maan maakt een hoek van een dikke 5 graden met het baanvlak van de aarde om de zon (de ecliptica), terwijl het equatorvlak van de aarde zelf een hoek van ongeveer 23.5 graden maakt met de ecliptica.

Omdat het baanvlak van de maan dus een hoek maakt met het equatorvlak van de aarde, staat de maan een deel van de tijd boven het zuidelijk halfrond van de aarde, en het andere deel boven het noordelijk halfrond van de aarde (preciezer gezegd: ruwweg de helft van de tijd komt de maan door het zenit voor enkelen op het zuidelijk halfrond, en de andere helft van de tijd zien mensen op zekere breedtegraden ten noorden van de evenaar hem door het zenit komen).

Zoals je misschien wel bekend is, komen vanuit Nederland gezien sterren op een bepaalde rechte klimming (pff, wordt wel wat technisch zo - maar ik denk dat je er wel mee bekend bent?) eerder op naarmate ze noordelijker aan de hemelbol staan (dus naarmate ze een grotere declinatie hebben). De maan staat op verschillende momenten in zijn omloop dus ook op verschillende declinaties, en (onder andere) dat zorgt ervoor dat de tijden waarop de maan opkomt niet zo regelmatig op elkaar aansluiten als je op het eerste gezicht zou denken. Dat ze zo sterk verschillen had ik trouwens ook niet gedacht.

[edit]: Ik was net wat later dan Sluys zo te zien - ik moet zeggen dat zijn uitleg wel duidelijker is.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Goh, die tijdsverschillen zijn inderdaad best wel varierend. Waar heb je die tijden trouwens vandaan geplukt?
          Van http://hemel.waarnemen.com/

Bedankt voor de info, Brinx en Sluys! Het is me een stuk duidelijker!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
            [edit]: Ik was net wat later dan Sluys zo te zien - ik moet zeggen dat zijn uitleg wel duidelijker is.
            Hm, en ik moet zeggen dat het best lastig uitleggen is...
            Dan moet het wel kloppen, uche uche proest :P

Maar ff serieus...
            Onderstaande, zeer versimpelde 'animaties' laten de oostelijke horizon zien (de onderste helft is donkergroen en dus onder de horizon) rond maanopkomst. Het witte maansymbooltje staat op de ecliptica (geel), het grijze maansymbooltje staat op de hemelequator (witte lijn) met dezelfde rechte klimming.

Doordat de Maan op de ecliptica staat, en niet op de equator, staat deze in de eerste animatie hoger aan de hemel en komt dus eerder op. Het verschil is ongeveer een half uur in dit geval.

In de tweede animatie staat de Maan lager aan de hemel dan wanneer deze op de equator zou staan en komt dus later op.

Commentaar

Zo! Heb je die zelf gemaakt?
              Het is me nu helemaal duidelijk! Bedankt Sluys!

Commentaar

Speciaal op maat

Commentaar

De maan zou elke dag 50 minuten later opkomen in hetzelfde punt, right?
                  Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
                  Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

Als de Maan met uniforme snelheid over de equator zou bewegen, ja.

Commentaar

Re: Maansopkomst

Omdat de ecliptica (en het vlak van de baan van de maan die er dicht bij ligt) niet op de hemelevenaar wordt afgebeeld.

Plot het maar eventjes uit met Cartes du Ciel en je zult het begrijpen.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                      X