Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De kleur van de zon

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De kleur van de zon

Geel? ???: Misschien niet, ik zit te lezen in het boek "Zon en Aarde een unieke relatie van Jan Janssens. De temperatuur van de fotosfeer is 5500 graden en de daarbijhorende kleur is groen-wit. Wij zien de zon geel omdat het blauwe licht geabsorbeerd wordt door de atmosfeer en omdat onze ogen het gevoeligst zijn voor geel licht. Zelfs astronauten kunnen de echte kleur van de zon niet zien omdat onze ogen alle kleuren van de zon samenvoegen tot wit.
    Daar moet ik toch even van gaan zitten. :banghead:
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Vergeet niet dat het licht van de zon erg fel is en onze ogen zijn niet geweldig goed.

Toch denk ik dat het voornamelijk de aardse atmosfeer is die ervoor zorgt dat wij geel als de kleur van de zon zien.

Wat de astronauten betreft: ik zou er zo snel geen goede verklaring voor hebben. Maar er zal hier vast wel iemand zijn die je daar een goed antwoord op kan geven.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Here I am! Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ze het zo bedoelen: de meeste objecten die we kunnen zien stralen geen licht uit maar weerkaatsen het slechts. Hun 'kleur' is dan ook afhankelijk van de moleculaire eigenschappen van de objecten, op de manier waarop ze weerkaatsen, en is onafhankelijke van de 'oorspronkelijke' kleur van het licht. Gras is dus groen doordat alle golflengten door de plant geabsorbeerd worden, behalve de golflengte die onze ogen zien als groen.

Bij objecten die zelf licht uitstralen is het anders. Zij stralen immers niet op 1 specifieke golflengte, maar in het hele elektromagnetische spectrum. Er is uiteraard 1 golflengte die domineert: de 'kleur' van de ster. Bij de zon blijkbaar in de golflengte die wij als 'groen' zien. Omdat de ster ook in andere golflengtes relatief helder is, is de ster ook wit (dat is namelijk een combinatie van verschillende kleuren). De kleur die wij waarnemen is derhalve groen-wit, met een iets grotere voorkeur voor groen.

Waarom is de zon dan geel? Verstrooiing door het zonlicht op aarde is de meest plausibele verklaring. Maar waarom zien astronauten de zon ook geel ipv groen-wit? Omdat het licht behalve uit deeltjes ook uit golven bestaat. De grote afstand tussen zon en aarde zorgt ervoor dat die golven met elkaar gaan reageren. Sommige zullen elkaar opheffen, andere versterken. Denk maar aan je natuurkundelessen over golven, frequenties en amplituden. Het netto resultaat voor onze ogen is een overheersende golflengte die geel is.

Dit bovenstaande is gewoon een 'educated guess' van mij, of het ook klopt weet ik niet hoor. Maar het is mogelijk toch?
      This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Dat is helder en duidelijk uitgelegd Damatrix. Het zou me niets verbazen als je gelijk zou hebben.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Damatrix
          Maar waarom zien astronauten de zon ook geel ipv groen-wit? Omdat het licht behalve uit deeltjes ook uit golven bestaat. De grote afstand tussen zon en aarde zorgt ervoor dat die golven met elkaar gaan reageren. Sommige zullen elkaar opheffen, andere versterken. Denk maar aan je natuurkundelessen over golven, frequenties en amplituden. Het netto resultaat voor onze ogen is een overheersende golflengte die geel is.
          Ik denk niet dat dit klopt... destructieve interferentie heeft te maken met het uit fase lopen van golven met dezelfde golflengte, waardoor de trilling van het electrisch veld op sommige plaatsen nul wordt. Dit is niet iets wat in bijzondere mate voor EM-straling van specifieke frequenties geldt wanneer die uitgezonden worden door de zon. Een leuke proef zou zijn om het zonlicht hier op aarde (binnen de atmosfeer dus) te breken met een prisma en de relatieve intensiteiten van de verschillende frequenties te meten, en ditzelfde experiment vervolgens buiten de atmosfeer te doen. Het verschil kan je voornamelijk toeschrijven aan Rayleigh-verstrooiing.

Er zijn andere factoren die ook een belangrijke rol spelen: bijvoorbeeld de gevoeligheid van het menselijk oog voor verschillende frequenties ( leuke pagina hierover: http://www.photo.net/learn/optics/edscott/vis00010.htm ). Welke kleur ken je subjectief toe aan een continuum van zichtbare frequenties met uniforme intensiteit? Welk effect heeft het varieren van de intensiteit van verschillende delen van die frequentieband op je waarneming van die kleur? Het topje van de Planck-kromme van de zonnestraling ligt dan wel bij de frequentie voor groen licht, maar hoe 'steil' loopt de kromme over het hele zichtbare spectrum? Is er wel zo veel verschil tussen de lokale intensiteiten over die frequentieband? Enzovoort. Met andere woorden: Ik ben er nog niet helemaal uit!
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
          X