Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Apophis

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Apophis

Een tijdje geleden heb ik een artikel gelezen over astero´de Apophis, die in 2036 misschien zal inslaan op aarde. Nou ben ik met een aantal vragen blijven zitten.

Op 13 april (hoe toepasselijk) 2029 zal de astero´de zo dicht bij de aarde komen dat deze satellieten kan vernietigen. Door invloed van de aardse zwaartekracht zal de baan van de astero´de gaan wijzigen en dus in 2036 op ramkoers kunnen liggen met onze planeet. Als de astero´de in 2029 al zo dicht bij de aarde komt, bestaat er dan niet een kans dat deze dan al zal kunnen inslaan door invloed van de zwaartekracht?

Astronomen gaan er nu vanuit dat de kans dat Apophis zal inslaan in 2036 1 op 45.000 is. Kan aan mij liggen, maar is die kans niet verwaarloosbaar? Waarom dan al die ophef?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Astronomen gaan er nu vanuit dat de kans dat Apophis zal inslaan in 2036 1 op 45.000 is. Kan aan mij liggen, maar is die kans niet verwaarloosbaar? Waarom dan al die ophef?
    Even een heel flauw antwoord: zodat mensen zichzelf weer bang kunnen maken. Elke paar jaar komt er weer een (dorps)gek die het einde der tijden ziet in een of andere catastrofe vaak nog aangevuld met een of andere bijbeltekst (gek genoeg bijna altijd Openbaringen), natuurramp en/of "antichrist". Bepaalde groepen mensen zijn ofwel gevoelig voor dergelijke angstvoorspellingen, of ze creeeren bewust dergelijke angstvoorspellingen. Zo heb ik lijstjes met angstvoorspellingen. Ongeveer 2x per tien jaar komt er zo'n lanterfanter met een nieuwe "einde der tijden". Wat het nut is van dergelijke voorspellingen voor zulke lanterfanters? Geen idee, misschien aandachtsgeil oid?
    Sorry als ik nu cynisch over kom, ja dat word ik een beetje van dergelijke lui. Ik he iets te veel van dit soort types zien langskomen in mijn leven om me er nog echt druk over te kunnen maken.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik ben het helemaal met Yigal eens!

Als dit soort sensatie verhalen niet telkens weer gepubliceerd worden, heeft RTL en SBS6 helemaal niets meer wat de doelgroep bezig houdt...
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Nou, het was een serieus artikel in een wetenschappelijk tijdschrift. Het ging ook niet "over het einde der tijden", maar meer over de astero´de zelf, dat de kans klein is, maar bestaat etc. Mijn vraag was ook niet bedoeld om een reactie uit te lokken in de trant van "in 2036 zijn we er geweest", maar meer een serieuze discussie over deze astero´de.

Astero´den hebben me altijd al gefascineerd en na het lezen van het artikel bleef ik met een aantal (serieuze) vragen zitten.

Commentaar

Nou, het was een serieus artikel in een wetenschappelijk tijdschrift. Het ging ook niet "over het einde der tijden", maar meer over de astero´de zelf, dat de kans klein is, maar bestaat etc. Mijn vraag was ook niet bedoeld om een reactie uit te lokken in de trant van "in 2036 zijn we er geweest", maar meer een serieuze discussie over deze astero´de.
          Je kan op Skywatch zien dat dit soort voorspellingen redelijk vaak gedaan worden en dat ze meestal in de loop van de tijd steeds nauwkeuriger worden en dat men steeds beter kan zien of iets de aarde zal raken of niet. (vrijwel nooit raakt het de aarde) Kijk bijv. eens op de wikipediasite erover. Er is zelfs een schaalverdeling voor de kans vs. de grootte van een asteroide en de kans dat het de aarde raakt. Ik geloof dat het nog nooit op "code rood" heeft gestaan.

Astero´den hebben me altijd al gefascineerd en na het lezen van het artikel bleef ik met een aantal (serieuze) vragen zitten.
          Stel dan alsjeblieft die vragen. Ik wil best mijn kennis zover die reikt (van astroiden weet ik weinig) gebruiken om je vragen te beantwoorden. Echter, als ik het niet weet, zal ik het graag aan anderen overlaten.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
            Stel dan alsjeblieft die vragen. Ik wil best mijn kennis zover die reikt (van astroiden weet ik weinig) gebruiken om je vragen te beantwoorden. Echter, als ik het niet weet, zal ik het graag aan anderen overlaten.
            Als de astero´de in 2029 al zo dicht bij de aarde komt, bestaat er dan niet een kans dat deze dan al zal kunnen inslaan door invloed van de zwaartekracht?
            Een serieuze vraag. Stel dat Apophis (of een andere astero´de) zo dicht bij de aarde komt dat het satellieten kan vernietigen, kan deze dan door de zwaartekracht afgebogen worden richting aarde?

Over de schaal van Torino: Apophis staat nu op 0 (eerst was dit hoger). Als deze op 0 staat, vraag ik me af waarom er toch onderzoekers bezig zijn te kijken hoe ze de astero´de eventueel uit de gevarenzone kunnen halen. Maar dat was niet mijn vraag.

Commentaar

Lees net in een artikel op de site van Loraco.nl dat de asteroide ALS ie op aarde inslaat, alleen lokaal zware schade zal aanrichten en dat het dus niet het eind der tijden zal zijn.
              Alhoewel ik dat dan weer afvraag of dat zo is, tis een apparaat met een lengte van een slordige 320 meter en dat is 77 meter korter dan swerelds grootste containerschip...weet wel dat ik er niet bij in de buurt wil zitten als ie BOEM doet met de aarde.

Kan het overigens ook niet zo zijn dat andere planeten waar Apophis langskomt invloed uitoefenen op de asteroide en deze een heel andere baan gaat krijgen?
              Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Een serieuze vraag. Stel dat Apophis (of een andere astero´de) zo dicht bij de aarde komt dat het satellieten kan vernietigen, kan deze dan door de zwaartekracht afgebogen worden richting aarde?
                Even een rekensommetje: Stel ik neem de snelheid van een asteroide op 5km/s (heel normaal). Een satelliet zit meestal in een baan tussen de 200km en 40.000km. Stel ik ga uit van de laatste: dan heb je nog maar 40000/5=8000s=2,3 uur voordat deze de Aarde raakt. In die paar uur kan je bijna niets meer doen behalve er naar kijken. Je zult dus, als je hier alert op wil zijn, veel, veel eerder moeten ingrijpen. Nu is de kans dat Apophis een satelliet raakt niet zo groot. Werkende satellieten stan meestal in de orde van tientallen kilometers uit elkaar. Je hebt het dus over kleine kansen dat dit gebeurt.
                Over de schaal van Torino: Apophis staat nu op 0 (eerst was dit hoger). Als deze op 0 staat, vraag ik me af waarom er toch onderzoekers bezig zijn te kijken hoe ze de astero´de eventueel uit de gevarenzone kunnen halen. Maar dat was niet mijn vraag.
                Omdat ze het a) voor de toekomst willen weten, misschien is er een toekomstige nadering die wel een reeele kans op een botsing geeft. b) men niet zeker is hoe nauwkeurig men meet. De nauwkeurigheid van een asteroidemeting (elke meting eigenlijk) is beperkt. Om niets uit te sluiten, houdt men het bij.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Even een rekensommetje: Stel ik neem de snelheid van een asteroide op 5km/s (heel normaal). Een satelliet zit meestal in een baan tussen de 200km en 40.000km. Stel ik ga uit van de laatste: dan heb je nog maar 40000/5=8000s=2,3 uur voordat deze de Aarde aakt.
                  Kijk, dat wilde ik weten. Het boeit me nu in deze vraag niet of er iets zal inslaan, wanneer en hoe, maar gewoon of zo'n stuk ruimtepuin wel afgebogen kan worden door de zwaartekracht bij nadering van (in dit geval) de aarde. Maar ik neem dus aan dat dit door de snelheid van het object niet snel kan gebeuren.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    Even een rekensommetje: Stel ik neem de snelheid van een asteroide op 5km/s (heel normaal). Een satelliet zit meestal in een baan tussen de 200km en 40.000km. Stel ik ga uit van de laatste: dan heb je nog maar 40000/5=8000s=2,3 uur voordat deze de Aarde aakt.
                    Kijk, dat wilde ik weten. Het boeit me nu in deze vraag niet of er iets zal inslaan, wanneer en hoe, maar gewoon of zo'n stuk ruimtepuin wel afgebogen kan worden door de zwaartekracht bij nadering van (in dit geval) de aarde. Maar ik neem dus aan dat dit door de snelheid van het object niet snel kan gebeuren.
                    Als je zelf dergelijke schattingen wil maken, dan moet je net als Brinx afstuderen bij astrodynamica. Als je dat soort dingen wil berekenen moet je de snelheid goed weten idd, maar ook de massa van het object e.d. Bedenk je in dit verhaaltje meteen dat de Maan ook een niet onbelangrijke rol speelt. De maan is een soort vliegenvanger in dit verhaal voor de Aarde.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Even een heel flauw antwoord: zodat mensen zichzelf weer bang kunnen maken. Elke paar jaar komt er weer een (dorps)gek die het einde der tijden ziet in een of andere catastrofe vaak nog aangevuld met een of andere bijbeltekst (gek genoeg bijna altijd Openbaringen), natuurramp en/of "antichrist". Bepaalde groepen mensen zijn ofwel gevoelig voor dergelijke angstvoorspellingen, of ze creeeren bewust dergelijke angstvoorspellingen. Zo heb ik lijstjes met angstvoorspellingen. Ongeveer 2x per tien jaar komt er zo'n lanterfanter met een nieuwe "einde der tijden". Wat het nut is van dergelijke voorspellingen voor zulke lanterfanters? Geen idee, misschien aandachtsgeil oid?
                      Heb jij uberhaupt wel meer gelezen over Apophis? Zoals Demelza al zegt is dit onderzoek uitgevoerd door echte wetenschappers, en niet door idioten die denken dat Niburu in 2012 onze aarde gaat vernietigen. Dat lees ik wel eens vaker, dat mensen gelijk bepaalde theorieŰn of voorspellingen van wetenschappers beschouwen als onzin, ze willen niks weten over mogelijke inslagen van astero´den en dergelijke. Nu moet ik je wel voor een deel gelijk geven, veel nieuwssites overdrijven vaak namelijk erg. Maar gelukkig zijn er nog wel mensen die toch een kern van waarheid in dit soort voorspellingen zien, want vroeg of laat gaat ligt er toch een keer een astero´de op ramkoers met de aarde.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                        Heb jij uberhaupt wel meer gelezen over Apophis? Zoals Demelza al zegt is dit onderzoek uitgevoerd door echte wetenschappers, en niet door idioten die denken dat Niburu in 2012 onze aarde gaat vernietigen. Dat lees ik wel eens vaker, dat mensen gelijk bepaalde theorieŰn of voorspellingen van wetenschappers beschouwen als onzin, ze willen niks weten over mogelijke inslagen van astero´den en dergelijke. Nu moet ik je wel voor een deel gelijk geven, veel nieuwssites overdrijven vaak namelijk erg. Maar gelukkig zijn er nog wel mensen die toch een kern van waarheid in dit soort voorspellingen zien, want vroeg of laat gaat ligt er toch een keer een astero´de op ramkoers met de aarde.
                        Beste Freek,

Ja ik heb er meer over gelezen en nee, ik ben geen kenner over asteroiden. Wel valt het me op door ongeveer 15 jaar bij een sterrenwacht rond te lopen en door allerhande mensen te spreken op (sterrenkunde)fora en andere omstandigheden dat er regelmatig mensen zijn die heel gemakkelijk bang gemaakt kunnen worden of zichzelf bang maken. Zo heb ik in een winkel gewerkt rond 1997-1999 waar ik sterrenkijkers verkocht en je moest eens weten hoeveel klanten naar me toe kwamen met "die zonsverduistering van 11-08-1999 is de laatste zonsverduistering" (dus niet van deze eeuw, maar of all time) of "5 mei 2000 staan alle planeten op een rij dus is er extra zwaartekracht dus kan er een extra hoge vloedberg ontstaan".

De kern van waarheid bij dergelijke voorspellingen is vaak een speciaal atmosferisch of astronomisch verscijnsel dat betrekkelijk zeldzaam is. Echter, omdat betrekkelijk zeldzame dingen maar een heel arbitraire indeling is, en omdat ons kalendersysteem ook maar arbitrair is, komen ze vaker voor dan mensen denken. Het probleem is dat al die dingen mogelijk wel mooi samenvallen maar dat soms heel slecht beseft hoezeer het de menselijke indeling is, die sommige toevalligheden veroorzaakt. Neem nu maar iets heel elementairs: de jaartelling. Volgens de vorige paus was het jaar 2000 een Jubeljaar omdat het dan 2000 jaar na Jezus zou zijn. Wel, ik ga hier niet een discussie voeren over de historiciteit van Jezus maar als je bedenkt dat de Russisch Orthodoxe Kerk een paar weken later het jaar 2000 uitriep, dan is er toch iets heel arbitrairs aan de hand. (En dan zwijg ik maar over de rekenfouten van de wiskundigen die de julianse kalender invoerden).

Wil je die massahysterie ontlopen, wil je nagaan of die angsten gegrond zijn, dan zul je onderzoek moeten doen en niet klakkeloos elkaars onzin gaan nablaten. Het probleem voor de meeste van al die nablaters is, dat ze schijnbaar niet de kunde of de wil hebben om zich even te verdiepen in waarom en waarop dergelijke voorspellingen zijn gebaseerd. Laten we wel wezen, ik heb net zo veel met de grote cyclus van de Maya-kalender als jij met de Chinese kalender vermoedelijk. Desondanks wordt met de regelmaat van de klok wel weer iets nieuws bedacht om mensen bang te maken en heel veel mensen spelen hier op in door angstgevoelens of commercieel gewin. Ik meen dat de nieuwste rage RFID chips en Chemtrails zijn. Wanneer en wie bedenkt de volgende hoax?

Jouw redenering over "echte wetenschappers" is helaas waardeloos. Immers, hoe wilde jij een "echte wetenschapper" kwalificeren? Heeft hij een papiertje op zijn muur hangen met "Ik ben een afgestudeerde puntmuts en dus een echte wetenschapper"? Tuurlijk niet, goed onderzoek verdient zijn sporen niet door een kwalificatie van "echte wetenschappers". Wel verdient het zijn sporen door objectieve, toetsbare voorspellingen op basis van zorgvuldige, objectieve en toetsbare waarnemingen.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal: dit topic gaat niet over massahysterie of pseudowetenschap. Verdiep je liever eerst in het onderwerp eer je zulke reacties geeft of reageer helemaal niet.

Commentaar

Demelza: weet ik, maar ik wilde aangeven dat de voorspellingen die gedaan worden aan de hand van asteroiden en de massahysterie die eruit volgt vaak een van de vele mogelijkheden zijn die men kan gebruiken om massahysterie teweeg te brengen.
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Demelza: weet ik, maar ik wilde aangeven dat de voorspellingen die gedaan worden aan de hand van asteroiden en de massahysterie die eruit volgt vaak een van de vele mogelijkheden zijn die men kan gebruiken om massahysterie teweeg te brengen.
                              Totaal overbodige off-topic informatie dus.
                              En nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag van Demelza a.u.b.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X