Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

klopt dit een beetje?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

klopt dit een beetje?

als wij door een telescoop de ruimte in kijken dan zien we plaatjes van sterrenstelsels waarvan het licht miljoenen jaren even over heeft gedaan om ons te bereiken. Wij zien dus het verleden zo als het miljoenen jaren geleden was.

In de tussen tijd kan er dus op de plek waar het licht vanaf komt al een hele beschaving zijn ontstaan dus ook met hun telescoop naar ons zitten te kijken maar het licht zien van ons sterrenstelsel zo als dat miljoenen jaren geleden was.

Is het dus een kwestie van tijd tot we misschien leven zien op andere planeten of zien we daar niet genoeg detail voor?

Of zijn er al sterrenstelsels die zo lang bestaan dat als er leven op geweest was dat wij dat al hadden kunnen zien?
    Meade LXD75 150mm newton

Zou zo maar kunnen. Trouwens we "kijken"" altijd in het verleden. We zien altijd gereflecteerd licht, en dat is, ook al kun je het getal niet uit spreken, even onderweg.

En wat het leven in het heelal betreft (ik zwaai altijd even als ik ga waarnemen :P ), je weet maar nooit. Maar ik heb eens een sterrenkunde cursus bij copernicus gedaan, en daar hebben we het er ook over gehad.
    De toenmalige docent zei, en dat vond ik wel intrigerend, dat de gelijktijdigheids factor vrijwel uitsluit dat er ook iemand met een telescoopje naar onze melkweg zit te kijken. We bestaan nog maar enkele tienduizenden jaren en wat is dat nu in in de tijdslijn van het heelal, een vinger knip.
    Groet, Jan

Commentaar

Naast de stelling dat beschavingen misschien maar erg kort bestaan (en daarom lastig te 'vangen' zijn in de telescoop, die wij per slot van rekening ook nog maar sinds pas gebruiken) hebben we ook last van het feit dat onze instrumenten bij lange na niet krachtig genoeg zijn om beschavingen verder dan zo-en-zoveel lichtjaar weg uberhaupt te detecteren. Je kunt je verschillende manieren voorstellen waarop je (technologische?) beschavingen zou willen ontdekken: door met radiotelescopen naar uitgezonden signalen te zoeken, of door met optische telescopen naar planeetjes te zoeken waarvan zichtbaar is dat ze veranderingen hebben ondergaan (bijvoorbeeld in hun atmosfeer) door de aanwezigheid van leven, en heel misschien van een beschaving. Zo kun je er nog wel wat verzinnen.

Maar voor de detectie van radiosignalen gelden er nogal wat voorwaarden: zo moet het signaal bijvoorbeeld krachtig genoeg zijn (onze kant op), en moet de modulatie ervan herkenbaar zijn als een kunstmatig iets. Om radiosignalen van verre beschavingen op te kunnen vangen moeten we ERG goed luisteren - die signalen zijn al snel te zwak als ze van ver komen. En om direct planeten te kunnen zien in zichtbaar licht (of infrarode straling) hebben we nog net iets betere instrumenten nodig dan we nu hebben, al komen we er wel in de buurt.

Grappig, om je een melkwegstelsel vol kort-bestaande beschavinkjes voor te stellen die elk een paar duizend jaar blijven bestaan, in die tijd even uit volle borst signaaltjes de ruimte in kwetteren en er dan weer het zwijgen toe doen. Zo zijn er in onze melkweg misschien wel talrijke van die expanderende 'radiobelletjes'.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Denk je dat onze beschaving op een gegeven moment ophoud te bestaan?
        Zouden we geen tijd genoeg hebben om "onsterfelijk" te worden?
        Ik denk dat we op een gegeven moment een schip kunnen bouwen waar generatie na generatie op kan leven. Ik vraag me af of het nog lang duurt voordat we elk lichaamsdeel kunnen vervangen voor een biorganisch onderdeel en onze hersenen voor een cyberbrain in zoverre ben je dan onsterfelijk.
        Waarom zouden we maar een paar duizend jaar bestaan?
        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Ik denk dat onze beschaving inderdaad op een gegeven moment zal ophouden te bestaan. De mens leeft immers nog niet zo heel lang en we zullen nog heel wat tijd nodig hebben om iets te bereiken zoals je hierboven beschrijft. Ik denk dat er niet genoeg tijd zal zijn om dit fatsoenlijk te realiseren.
          Er zijn namelijk zoveel gebeurtenissen waarbij we kunnen uitsterven. Denk aan een grote, plotselinge, klimaatverandering, een asteroÔdeinslag, een supernova etc. En als we dat zouden overleven, dan zitten we nog met het feit dat de zon ooit zal gaan opzwellen en er geen leven op aarde meer mogelijk is. Misschien dat we tegen die tijd wel zo ver zijn gekomen, maar ik geloof er niet zo in.

Maar het zou wel wat zijn, als we de techniek zouden hebben om met telescopen andere beschavingen te zien die miljoenen jaren geleden geleefd hebben. Zouden we ooit over technieken beschikken waarmee we dit soort details op andere planeten kunnen zien?
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik denk eerder dat de mensheid aan zijn eigen oorlogsdrift en/of geldingsdrang ten onder zal gaan. Misschien dat her en der plukjes bevolking in chaos over blijven, zoals in de bekende films.

Philip
            We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
            Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Werken...
            X