Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Water op exoplaneet

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Water op exoplaneet

Astronomen hebben op de planeet HD189733b water aangetroffen. Omdat de temperatuur daar tussen de 500 en 1000 graden is komt het er in stoom voor.

Lees hier meer: Voor het eerst water op planeet buiten ons zonnestelsel
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Weer een interessante ontdekking.

Uitgebreid artikel is hier te vinden.

Commentaar

Het boeit me totaal niet. Het is weer doorspeculeren op eventueel leven en ik vind het feit dat er een jupiterachtige is gevonden interessanter dan die eeuwige waterdiscussie.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gelukkig zijn er zat mensen die het wel interessant vinden.

De laatste tijd gaat het best snel wat 'exoplaneet-ontdekkingen' betreft. Wie weet hoe lang het zal duren voor we een aardachtige planeet zullen ontdekken met omstandigheden zoals die op aarde.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Het boeit me totaal niet. Het is weer doorspeculeren op eventueel leven en ik vind het feit dat er een jupiterachtige is gevonden interessanter dan die eeuwige waterdiscussie.
          Leven daar? Nee. Maar dit soort ontdekkingen tonen wel aan dat er meerdere planeten buiten ons zonnestelsel water aanwezig is. Denk aan manen zoals Europa, Enceladus, Ganymedes, Triton in ons zonnestelsel, de kans is groot dat daar water aanwezig is. En als een groot deel van de planeten in het universum daadwerkelijk water bevat, dan kunnen daar best levensvormen aanwezig zijn. Ook al is de afstand tussen een planeet en zijn moederster groter of kleiner dan de afstand tussen de aarde en de zon, leven is best mogelijk. De meeste mensen denken dat leven alleen mogelijk is in combinatie met water, maar dat denk ik niet.

Gelukkig boeit het een heleboel mensen wel.

Origineel geplaatst door Demelza
          De laatste tijd gaat het best snel wat 'exoplaneet-ontdekkingen' betreft. Wie weet hoe lang het zal duren voor we een aardachtige planeet zullen ontdekken met omstandigheden zoals die op aarde.
          Denk aan missies zoals de Terrestrial Planet Finder, Darwin en SIM PlanetQuest, dat zijn allemaal sondes die gaan zoeken naar aardachtige planeten Ook Deep Impact gaat zoeken naar exoplaneten, samen met nog drie missies die in ontwikkeling zijn.

Commentaar

Kweet nu niet of het oud nieuws is of niet, maar 'ze' hebben een exoplaneet gevonden met een oppervlaktetemperatuur tussen de 0 en 40į Celsius... Daar zou dus ook perfect leven kunnen voorkomen. Heb de informatie vanuit een artikel in Eos, geen internetlink dus, sry.

Ahja, de planeet heet Gliese 581c , is vyf keer zo zwaar als de aarde, en draait op dertien dagen tijd rond zijn moederster, een rode dwerg op een afstand van 11 miljoen kilometer.
            De planeet bevindt zich op 20 lichtjaar in het sterrenbeeld Weegschaal, en werd gevonden door de HARPS-spectograaf van de 3,6-meter telescoop op Cerro La Silla in Chili.

Het artikel werd geschreven door Govert Schilling
            Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Werken...
            X