Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Peculiar galaxies. Vreemde snuiters onder de melkwegstelsels

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Peculiar galaxies. Vreemde snuiters onder de melkwegstelsels

In mijn arp-ontdekkingsreis zag ik op papier een hoop vreemdsoortige melkwegstelsels. Hoe komen deze aan de rare vorm?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Kun je wat voorbeelden geven van die maffe sterrenstelsels? Ik kan wel een reden bedenken voor vreemde vormen van sterrenstelsels (getijdeninteractie met begeleiders, of met andere sterrenstelsels), maar zonder referenties of plaatjes is het giswerk.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Uit de Arp catalogus:
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die laatste is inderdaad een voorbeeld van getijdeninteractie: twee sterrenstelsels die door hun korte afstand tot elkaar sterke gravitationele interactie vertonen: ze scheuren elkaar als het ware aan stukken doordat de zwaartekracht die ze op elkaar uitoefenen sterk varieert over hun eigen vorm (de verre kanten van de sterrenstelsels worden veel minder sterk versneld dan de nabije kanten). Hier een stukje tekst geciteerd van http://www.journals.uchicago.edu/ApJ/jo ... 54422.html :

"3.36. UGC 08335 (a.k.a. Arp 238, VV 250; T = 4; Sbc).óThis system consists of two strongly interacting disk galaxies of approximately equal luminosity. Both disks are distorted during this encounter and display tidal tails (Fig. 4.36), suggesting a prograde-prograde encounter (e.g., Barnes & Hernquist 1992). The RC3 morphological type probably results from confusing the tidal arms with spiral structure or the two nuclei with a central bar (Fig. 4.36) in ground-based images. When comparing F814W to F300W, the inner bulges of both systems show significant dust lanes, possibly from gas-rich material raised during the encounter. The system is too distant to be resolved into its brightest star-forming regions or stars."

[edit]: een enorm bekend voorbeeld van getijdeninteractie bij sterrenstelsels zijn de "antennae galaxies": http://en.wikipedia.org/wiki/Antennae_Galaxies

[edit 2]: Overigens kun je vaak al snel meer informatie vinden over een bepaald stelsel door te kijken of het niet ergens genoemd wordt onder een alternatieve catalogusnaam. Arp 238 bijvoorbeeld is beter bekend als UGC 08335.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dank voor je uitleg Brinx!
          Wat ik me afvraag: als stelsels dan zo in 'verval' zijn: worden ze niet enorm instabiel of worden ze door de leegte eromheen nog in bedwang gehouden?

Commentaar

Ze zijn tijdens zo'n interactie inderdaad wel instabiel in de zin dat ze snel en veel van vorm veranderen. Er worden ook hele slierten sterren met flinke snelheden in wijde omloopbanen geslingerd (de antenne's van de antennae galaxies zijn daar een goed voorbeeld van), maar die komen doorgaans ook wel weer gewoon terugvallen: die stelsels hebben samen natuurlijk nog steeds wel gewoon een enorme massa, en om sterren daarvan te laten ontsnappen hebben ze een zeer grote snelheid nodig. Uiteindelijk dempt de 'botsing' min of meer uit doordat als gevolg van die interactie de stelsels zich aan elkaar aanpassen en zo versmelten. Er blijft dan vaak een groter stelsel over.

A MacBook user!

Commentaar

Is daar een soort van 'tijdspanne'voor aan te geven? Ongeveer dezelfde snelheid als ons melkwegstelsel --> andromedastelsel?

Commentaar

Goeie vraag - die moest ik ook even opzoeken. Ik zie in dit verhaal een typische tijdspanne genoemd van pakweg 300 miljoen jaar:

"Galaxy collisions are extremely slow by terrestrial standards, with typical timescales of order 3 x 10^8 yrs., or 10^16 sec."

(uit: http://www.public.iastate.edu/~curt/cg/section1.html )

Daarmee ligt die tijdschaal in dezelfde orde van grootte als een enkele omwentelingsperiode van ons eigen melkwegstelsel, die naar ik meen op 250 miljoen jaar geschat is.

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                X