Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

de maan

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

de maan

hallo mensen, ik heb op een website gelezen dat de maan 2 a 4 centimeter per jaar verderweg gaat staan van de aarde, natuurlijk is dat niet veel maar over 10 jaar is ie dan alweer 40 centimeter verderweg! wat ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag wil weten is:

als de maan ieder jaar 4 centimeter verderweg gaat, en dan in de richting van de zon staat, staat ie dus dichterbij de zon, word de maan dan niet steeds warmer en warmer? ik weet dat 2 a 4 centimeter niet zoveel uitmaakt maar...zoals ik net zei over iedere 10 jaar het 40 centimeter verder weg gaat, word ie dan ook niet warmer als ie in de richting van de zon staat? antwoord graag
    ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

Je zal er denk ik niet veel van merken, omdat de maan geen atmosfeer heeft en dus de warmte niet goed vast kan houden. Mercurius is daarom ook 'slechts' 400 graden Celsius warm, tegenover 464 graden Celsius op Venus.

Commentaar

wauw,op de maan is het 127 graden, maar omdat ie geen atmosfeer heeft kan de zon er wel volop op los schijnen
      ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

Commentaar

Origineel geplaatst door cody
        wauw,op de maan is het 127 graden, maar omdat ie geen atmosfeer heeft kan de zon er wel volop op los schijnen
        Niet overal. De temperatuur kan variŽren van geloof ik -170 tot 130 graden Celsius.

Commentaar

jah dat weet ik :P maar nog steeds kunnen we weer ontopic komen :P word ie nou warmer of niet? want toch komt ie dichterbij de zon en als de temperatuur daalt kan er voor een paar seconden of minuten wel een temp, van 20 a 70 zijn ofzo... denk ik maar...word ie nou warmer of niet? want toch komt ie dichterbij de zon

Commentaar

[...] toch komt ie dichterbij de zon [...]
            Maar ook verder weg... Zou dat elkaar niet opheffen?

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

um...volgens mij klopt dat niet word ie nou warmer of niet!!!?? want hij gaat verder weg van aarde en (dan denk ik) dichter bij de zon, word ie warmer of niet?

Commentaar

Wanneer de afstand van de aarde tot de maan groter wordt, wordt dus de baan van de maan om de aarde wijder. Omdat het baanvlak van de maan rond de aarde bijna in hetzelfde vlak ligt als de baan van de aarde rond de zon, betekent dit dat de maan dichter bij de zon komt, maar ook verder weg! Immers, doordat zijn baan groter is geworden vertoont de afstand zon-maan een grotere schommeling, maar wel met hetzelfde gemiddelde.

Technisch gesproken wordt het op de maan dus inderdaad wat warmer wanneer de maan in het gedeelte van zijn baan zit dat hem dichter bij de zon brengt, maar ook wordt het juist minder warm wanneer de maan aan de overkant van zijn baan zit. Deze effecten zijn echter enorm klein als je het hebt over het vergroten van de maanbaan met enkele meters. Zelfs als je de maanbaan een paar duizend kilometer wijder maakt zul je denk ik slechts temperaturen meten op de maan die maar fracties van graden afwijken van wat ze nu zijn.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Nou ja, het gaat om 4 cm per jaar, dat is 40 cm in 10 jaar, heeej
                  Maar als de maan dus op het punt dichtbij de zon staat en je kijkt op enkele graden, misschien wel tienden van een graad, dan zou je in principe kunnen concluderen dat de maan op het beschenen deel warmer wordt..
                  - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

precies brinx !! ik heb net iets gevonden op het internet, mars staat ander half keer verder van de zon dan de aarde en op de maan phobos van mars is het daar zelfs 114 t/m -4! dus ik denk dat je voor 100% gelijkt hebt brinx

Commentaar

dat kan ook fixxxer, maar dan ook maar echt maar 1 tiende van een graad

Commentaar

en freek, weet je zeker dat het op venus warmer is dan op mercurius?

Commentaar

en freek, weet je zeker dat het op venus warmer is dan op mercurius?
                          Varieert ook; van 400 tot 630 graden Celsius. Ik had niet naar de temperatuur bij nacht gekeken, vandaar.

Commentaar

met 400 tot 630 graden..........heb je het dan over mercurius of over venus?

Commentaar

als ie binnen 10 jaar 40cm verder weg staat en dit maar blijft doorgaan. komt ie dan niet ooit op een punt dat ie ontsnapt aan de aantrekking van de aarde?
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X