Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het onverklaarbare, hoe denken jullie erover?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het onverklaarbare, hoe denken jullie erover?

Na aanleidng van het topic over de oerkanltheorie van patrc ben ik weer eens, zoals al zovaak, gaan nadenken over dit onderwerp.

Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat er iets oneindig is, of moet zijn. Er moet toch altijd iets achter het oneindige zitten? Maar er kan ook weer geen einde zijn. Zo moet er ook iets voor het begin geweest zijn, wat waarschijnlijk iets kleins was. Maar daaromheen zou ook iets moeten zijn, want 'het niks' kan er simpelweg niet zijn.
    Ik denk dat de vraag die de mens al eeuwenlang stelt over het begin en het einde van de kosmos op dit moment, en zeker de komende eeuwen, niet te beantwoorden is. De mens, en daarmee haar hersencappaciteit, heeft zich nog niet voldoende ontwikkeld om over dit soort dingen genoeg na te kunnen denken, of de mogelijkheid antwoorden te geven, denk ik.
    We zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld.
    Zo ben ik er ook van overtuigd dat er ontelbaar veel levensvormen zijn in de kosmos, intelligent, en niet intelligent. Van die biljarden sterrenstelsels, met elk biljarden sterren, die elk een aantal planeten bezitten, kunnen wij simpelweg gewoon niet de enige levensvorm/'beschaving' zijn.

Ik krijg zo'n raar gevoel als ik over dit soort dingen nadenk, en mijn vader zegt dat dat alleen maar erger wordt, naarmate ik ouder word. Ik ben nu 18, dus ik ben benieuwd hoe ik over dit onderwerp over 30 jaar nadenk.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie denken over dit soort dingen en zijn jullie het (deels) met me eens?

Gr. Bas
    "Messier Vrienden Club Berlicum"
    **Bresser Skylux 70/700**
    **Hard sparende voor een tweede scope**

Ik ben het helemaal met je eens.

Oneindig zou ook te verklaren zijn op een manier zoals de aarde oneindig is. Je zou de rest van je leven in 1 rechte lijn kunnen blijven lopen zonder een muur tegen te komen waarachter alles stopt. Zo zou het heelal ook in elkaar kunnen zitten. Welliswaar een eindige ruimte, maar als je je in 1 rechte lijn blijft voortbewegen zou je eeuwig door kunnen blijven gaan. Oneindigheid is niet te bevatten voor een mens. De leeftijd van ons heelal is al nauwelijks te bevatten.
    De kans is groot dat de mens er nooit achter zal komen hoe alles nou precies in elkaar zit.

Over die levensvormen in het heelal. Zo denk ik er ook over. Ik vind het egoÔstisch te denken dat we de enigste planeet in het heelal zijn waar zich leven op bevind. Het universum is zo ontzettend groot, dat het haast niet anders kan dat er meer, veel meer, planeten met al dan niet intelligent leven bestaat.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Bedankt voor de snelle reactie Demelza.

Ik ben blij dat er anderen zijn die dezelfde gedachtes hebben als ik.

Maar over het idee dat het universum net als de aarde is: Er moet toch iets over die rechte lijn zijn? Net zoals de aarde in een zonnestelsel.
      Zou dat dan nooit zo ophouden?
      Zou het universum een soort 'sterrenstels' in een cluster van universums zijn?
      Zo ben ik ook benieuwd of we nog ooit in contact zullen komen, waar ik niet van overtuigd ben. Maar dat is weer een heel anders onderwerp.

Het is zo moeilijk te bevatten . Ik denk dat ik het beste maar zoveel mogelijk erover kan denken, en misschien dat ik ooit nog een (klein) stapje dichterbij het antwoord kom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas B
        Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat er iets oneindig is, of moet zijn. Er moet toch altijd iets achter het oneindige zitten? Maar er kan ook weer geen einde zijn. Zo moet er ook iets voor het begin geweest zijn, wat waarschijnlijk iets kleins was. Maar daaromheen zou ook iets moeten zijn, want 'het niks' kan er simpelweg niet zijn.
        Ben ik met je eens Bas. Het is moeilijk te beseffen, maar het kan best zijn dat er meerdere universums zijn en dat ons universum op een gegeven moment 'stopt'. Maar wat bevindt zich daarachter dan? Een ander universum? En wat bevindt zich dan weer achter dat universum? Afijn, je snapt wel wat ik bedoel. Er zijn zoveel scenario's mogelijk, zelfs scenario's die wij zelf niet hadden kunnen bedenken. Ik denk dat we er nooit achter zullen komen, zeker als het heelal uitdijt en objecten steeds verder van ons af komen te staan.

Ik denk dat de vraag die de mens al eeuwenlang stelt over het begin en het einde van de kosmos op dit moment, en zeker de komende eeuwen, niet te beantwoorden is. De mens, en daarmee haar hersencappaciteit, heeft zich nog niet voldoende ontwikkeld om over dit soort dingen genoeg na te kunnen denken, of de mogelijkheid antwoorden te geven, denk ik. We zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld.
        Hmm, ben ik niet helemaal met je eens. We hebben natuurlijk het geluk dat we in dit tijdperk de mogelijkheid hebben over telescopen en andere geavanceerde apparatuur, we zouden niet zonder kunnen. Maar aan de andere kant ben ik het weer met je eens dat we vele dingen gewoon niet kunnen verklaren, zelfs dingen die op onze eigen planeet ontdekt worden. We zijn en blijven toch afhankelijk van de technologie, want uit metingen en waarnemen van telescopen en andere instrumenten moeten we toch een conclusie kunnen trekken, ook al zijn die fout of niet.

Zo ben ik er ook van overtuigd dat er ontelbaar veel levensvormen zijn in de kosmos, intelligent, en niet intelligent. Van die biljarden sterrenstelsels, met elk biljarden sterren, die elk een aantal planeten bezitten, kunnen wij simpelweg gewoon niet de enige levensvorm/'beschaving' zijn.
        Klopt helemaal. Het zou gewoon eigenlijk 'zonde' van de ruimte zijn als we de enige beschaving zijn. Ontelbaar veel sterrenstelsels, ontelbaar veel sterrenstelsels en mogelijk ontelbaar veel planeten. Als je realistisch nadenkt moet je wel tot de conclusie komen dat we niet de enige kunnen zijn. En stel dat het universum nou nergens 'stopt'? Er zijn, net zoals bij andere vraagstukken, zůveel scenario's mogelijk.

Ik krijg zo'n raar gevoel als ik over dit soort dingen nadenk, en mijn vader zegt dat dat alleen maar erger wordt, naarmate ik ouder word. Ik ben nu 18, dus ik ben benieuwd hoe ik over dit onderwerp over 30 jaar nadenk.
        Mooi toch, filosoferen? Ik vraag me vaak genoeg af wat we hier eigenlijk aan het doen zijn. Er zijn zoveel nare dingen op de wereld en pas als je de Aarde bekijkt vanuit de ruimte besef je je pas hoe klein en kwetsbaar we zijn. Misschien zijn we wel helemaal niets in vergelijking met andere beschavingen en denken we eindelijk eens goed na als daadwerkelijk het moment is gekomen dat we honderd procent zeker weten dat we niet alleen zijn in het heelal.

Commentaar

@Bas: Kijk eens in dit topic: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2534 en hier vind je misschien ook nog iets: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=7038
          Als je van (veel) lezen houdt, raad ik je 'de ontrafeling van de kosmos' van Brian Greene aan. Ik zit met dezelfde vragen als jij en na het lezen van dit boek vielen er (voor mij althans) een aantal puzzelstukjes op zijn plaats. Let wel: het zijn theorieŽn en helaas bestaat er (nog) geen kant enklaar antwoord op deze vragen.

Commentaar

Ook zo'n leuke... het heelal dijdt uit, maar waarin?
            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Freek schreef
              Mooi toch, filosoferen? Ik vraag me vaak genoeg af wat we hier eigenlijk aan het doen zijn. Er zijn zoveel nare dingen op de wereld en pas als je de Aarde bekijkt vanuit de ruimte besef je je pas hoe klein en kwetsbaar we zijn. Misschien zijn we wel helemaal niets in vergelijking met andere beschavingen en denken we eindelijk eens goed na als daadwerkelijk het moment is gekomen dat we honderd procent zeker weten dat we niet alleen zijn in het heelal.
              Ben ik helemaal met je eens.. Op zijn tijd is filosoferen zeer mooi.
              Dan ben je tenminste eens bezig met andere zaken dan het dagelijks leven wat je lijdt. Door middel van filosoferen leer je jezelf ook beter kennen op een bepaalde manier.
              En misschien dat op die ene dag je een stapje dichterbij antwoorden komt, of zelfs met goeie theoriŽn.

@ Demelza:

Bedankt! Ik ga meteen een kijkje nemen!!
              Zo kom ik meer te weten en kan ik weer verder met 'zoeken' naar antwoorden.
              Verder ben ik ook steeds meer bezig met het lezen van topics op het forum over dit soort dingen.
              Echt super dat er zoveel interesse voor is.

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                Ook zo'n leuke... het heelal dijdt uit, maar waarin?
                Haha! Wat is dit heerlijk herkenbaar!
                Vergelijk het heelal eens met een ballon. Als je die opblaast, wordt de ballon groter. Laat je de lucht eruit, dan wordt die kleiner.
                De ruimte waarin het heelal zich bevindt... Wisten we het maar! Zelf ben ik (op dit moment) wel fan van de multiversa-theorie. Er was eens iemand op dit forum (weet niet meer wie) die alles vergeleek met een schudbol. In die schudbol zijn de aparte vlokjes de universa.

Commentaar

Ben ik helemaal met je eens.. Op zijn tijd is filosoferen zeer mooi. Dan ben je tenminste eens bezig met andere zaken dan het dagelijks leven wat je lijdt. Door middel van filosoferen leer je jezelf ook beter kennen op een bepaalde manier. En misschien dat op die ene dag je een stapje dichterbij antwoorden komt, of zelfs met goeie theoriŽn.
                  Inderdaad. Door te filosoferen kan je een beetje je eigen beeld vormen van dingen die op dit moment onverklaarbaar zijn. Naar mijn mening kan je beter verklaringen zelf bedenken dan met z'n allen van ťťn theorie uit te gaan. Wat ik daarom nog wel eens jammer vind, is dat gelovigen meestal hun ideeŽn alleen maar uit hun godsdienst halen. Kijk, het kan best zijn dat er iets is daarboven, maar de meeste godsdienstige theorieŽn over het heelal zijn totaal niet gebasseerd op wetenschappelijke metingen. Ik ben zelf geen gelovige, ik vind het jammer dat sommige mensen niet verder kijken dan een verhaal waaruit ze hun ideeŽn halen.

Origineel geplaatst door Demelza
                  Zelf ben ik (op dit moment) wel fan van de multiversa-theorie.
                  Haha, maar waar bevinden deze verschillende universums zich dan weer in?

Commentaar

Freek schreef:
                    Inderdaad. Door te filosoferen kan je een beetje je eigen beeld vormen van dingen die op dit moment onverklaarbaar zijn. Naar mijn mening kan je beter verklaringen zelf bedenken dan met z'n allen van ťťn theorie uit te gaan. Wat ik daarom nog wel eens jammer vind, is dat gelovigen meestal hun ideeŽn alleen maar uit hun godsdienst halen. Kijk, het kan best zijn dat er iets is daarboven, maar de meeste godsdienstige theorieŽn over het heelal zijn totaal niet gebasseerd op wetenschappelijke metingen. Ik ben zelf geen gelovige, ik vind het jammer dat sommige mensen niet verder kijken dan een verhaal waaruit ze hun ideeŽn halen.
                    Ik ben het 100% met je eens. Ik vind dat je je verklaringen en theoriŽn beter zelf kan bedenken, zo zal je altijd achter je eigen manier van denken en verklaringen staan. Je kan wel elkaars theoriŽn deels gebruiken om zelf weer wat dichterbij je eigen verklaring te komen.

Ik ben ook niet gelovig, ik geloof in het heden, en probeer uit te zoeken wat er in het verleden was, en wat er in de toekomst zijn zal. Ik geloof niet dat er een God of iets bovennatuurlijks is wat dit allemaal veroorzaakt.
                    Ik vind zelfs dat door SOMMIGE gelovigen (dus lang niet allemaal) God of geloof als excuus gebruiken om het onverklaarbare 'gemakkelijk' te verklaren. Dit vind iets wat naÔef.
                    Ik houd het liever bij simpelweg filosoferen en informatie/verklaringen uitwisselen, en zo bij mijn verklaringen en oplossingen te komen.

Commentaar

Zo is er ook een clip van een een of andere band op tv te zien, welke band dat is, is me ontschoten..
                      Maar dan gaan ze van klein naar heel groot en tenslotte pakt een man een knikker uit een potje... kom er maar op
                      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik wil absoluut geen gelovigen gaan bashen hoor, ik vind het allemaal prima (eigenlijk niet met al die oorlogen, maar goed), ieder zijn eigen ding, maar ik heb vaak inderdaad het gevoel dat gelovigen hun grenzen niet willen weerleggen. Stel, er wordt leven ontdekt op een Aardachtige planeet, dan zal daar vast wel weer een godsdienstige reden voor zijn. Naar mijn mening, en dat vind ik erg jammer, zijn veel mensen op Aarde nog niet klaar voor de ontdekking van buitenaards leven. Het kan best mogelijk zijn dat er paniek uit zal breken en dat sommige gelovigen ook zullen gaan twijfelen aan hun godsdienst. Als je logisch nadenkt, en je gedachten combineert met feiten, kom je veel eerder bij de waarheid dan dat je bij ťťn standpunt blijft. Maar misschien heb ik het ook wel helemaal fout hoor en is alles tůch gemaakt door iets daarboven...

Commentaar

Leuk onderwerp!
                          Vroeger was ik er van overtuigd dat ik ooit 'de oplossing' zou vinden. (ik denk dat ik 8 of 10 was).
                          De allesomvattende theorie. Mijn eigen antwoord op de vraag van velen. Waarom ben ik die illusie armer? Wie of wat heeft het van me afgenomen? Opgedrongen bescheidenheid? De opinie van anderen? De professionelen?
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ben ik met je eens Freek..

Het is prima wat iedereen gelooft, en ik denk dat er een groot verschil zit tussen mensen die radicaal geloven (en dus ook alleen hun eigen geloof accepteren) en mensen die alleen denken dat er iets 'bovennatuurlijks' is. Ik zelf kan gewoon niet geloven in geloof, welk geloof dan ook, misschien dat er iets is, maar ik kan het me in ieder geval niet voorstellen.
                            Verder is geloof ook oorzaak nummer 1 van oorlogen op de wereld tegenwoordig (vroeger ook trouwens), wat vooral veroorzaakt wordt door radicalisme, dit komt in ieder geloof voor. (ook bij de mensen die niet geloven )

Maar even weer on topic.. :P

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                              Zo is er ook een clip van een een of andere band op tv te zien, welke band dat is, is me ontschoten..
                              Maar dan gaan ze van klein naar heel groot en tenslotte pakt een man een knikker uit een potje... kom er maar op
                              Er lopen genoeg mensen rond die denken dat ons heelal bestaat in een ander heelal enz, enz. Sommigen gaan er heel ver in en menen dat elk atoom een heelal (lees: ruimteschip, dit verzin ik echt niet...) is, hun beeld over ons eigen heelal is dan niet moeilijk om te begrijpen. Als je het mij vraagt is dat het geven van de simpelste oplossing. Ik vind het ook makkelijker om te denken dat iets oneindig is, dan eindig. En ik ben daar niet de enige in denk ik, het IS namelijk de simpelste oplossing. Met een eindig heelal krijg je alleen maar meer vragen: "stel dat ons heelal eindig is, waar eindigt het dan in?". Ik vraag me af of we Łberhaubt ooit het antwoord komen te weten. Ik geloof echter niet in oneindigheid. Aan alles komt een eind, het kan een eeuwigheid duren, maar eeuwig is het niet. :smartass
                              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
                              X