Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Veranderen DSO's?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Veranderen DSO's?

Misschien een beetje een rare vraag, maar deep-sky objecten, en dan voornamelijk nevels, veranderen die ook?

Ik kan me bijvoorbeeld dat iets als de Halternevel, om er maar een te noemen, in de loop der jaren van vorm veranderd door invloeden van buitenaf... Het is immers maar een "gaswolk", toch?
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Ja over een loop van vele jaren veranderen ze zeker! De halternevel is bijvoorbeeld een planetaire nevel, was dus vroeger een ster die in elkaar is gevallen en daarbij zijn gassen heeft weggeblazen. En andere melkwegstelsels draaien bijvoorbeeld.
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Ik had daar laatst een erg coole animatie van gezien.

Even zoeken...

"A new image of the Crab Nebula supernova remnant taken using the Prime Focus Camera (Suprime-Cam) on the Subaru telescope highlights the beauty of stellar debris expanding away from the site of this ancient blast. The high-resolution image captures details of an elongated tendril of gas rushing out at roughly 1,500 kilometers per second. While the nebula has been observed many times using both ground- and space-based telescopes, this image is giving astronomers another opportunity to study the mechanics of the expanding gas in much greater detail."

bron: http://www.subarutelescope.org/Pressrel ... index.html

Ik denk dat je met name bij planetaire nevels zoiets kunt zien, die zijn vaak relatief jong. De krabnevel schijnt in 1054 te zijn ontstaan uit de explosie van een supernova. Sindsdien is het dus geworden wat het nu is
      Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Het mooiste voorbeeld vind ik nog altijd V838:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:V838 ... ansion.jpg
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ook mooi idd.
          Maar volgens mij was dat geen nevel die uitzet, maar een nevel die er al was en wordt verlicht door het licht van een explosie uit 2002 van de centrale ster. Er zou dus sprake zijn van een zogenaamd licht echo effect, waarbij telkens nieuwe gebieden van de nevel worden belicht.

In principe verandert de nevel zelf dus niet (of iig niet zo spectaculair als dat het lijkt op de foto's), maar wordt hij slechts op verschillende manieren verlicht.

http://en.wikipedia.org/wiki/V838_Monocerotis
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Naar mijn weten is het nog niet helemaal duidelijk welk proces er speelt bij V838 Monocerotis en is de stofschijf veroorzaakt door het verorberen van drie Jupiterachtige planeten. Deze stofschijf is wel aan het uitdijen.

Commentaar

Maar het is wel duidelijk dat het bij V838 Monocerotis om een lichtecho gaat. Welke oorzaak de 'uitbarsting' van de ster heeft, en welke aard de omliggende nevel heeft, maakt voor die conclusie niet uit lijkt me.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Maar die omliggende nevel, veranderd die nu ook echt van structuur/vorm? Bijvoorbeeld dat de Halternevel zoals die nu is over een paar 100, duizend of miljoen jaar niet meer de Halternevel is, maar bijvoorbeeld de Pyramidenevel?
                SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Nevels in het algemeen veranderen wel (langzaam) van vorm, daar zijn verschillende oorzaken voor. De oorzaken die ik zo weet zijn:

- het gas van een expanderende nevel (bijvoorbeeld een planetaire nevel) botst met ander (gasvormig) materiaal in de buurt, waardoor een in eerste instantie bolvormige expanderende gaswolk aan een kant 'ingedeukt' kan worden: het expanderende gas verliest aan die kant snelheid en gaat achterlopen op de rest.

- Bij grote gascomplexen zoals de orionnevel trekken delen van de gaswolk zich lokaal samen, waardoor lokale verdichtingen ontstaan die leiden tot ster- en planeetvorming.

- Dichte, koele stofwolken (Bok-globulen heten ze, geloof ik) kunnen gaandeweg 'kapotgestraald' worden door licht afkomstig van naburige, hete sterren.

Deze processen voltrekken zich in het algemeen op vrij lange tijdschalen geloof ik, zodat er zelfden sprake is van een gaswolk die op dinsdag nog bolvormig is en op donderdag een duidelijke afwijking vertoont. Dat een bol- of cylindersymmetrische expanderende gaswolk op zo'n manier vervormt dat het een driehoekig aanzien krijgt kan in principe vast wel, maar de kans op zo'n specifieke transformatie lijkt me wel vrij klein...
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Misschien een beetje een rare vraag, maar deep-sky objecten, en dan voornamelijk nevels, veranderen die ook?
                    In principe veranderen alle deepsky-objecten, zoals hierboven al gesteld is. Als bijv. gas- en stofnevels niet zouden instorten, dan zou je ook geen sterren hebben! Alleen de tijdschaal is zo ontzettend lang.
                    En reflectienevels bewegen ook t.o.v. de ster die hun verlicht, zodat ook je ook hier veranderingen ziet.

Een mooi voorbeeld is Hubble's Variable Nebula. Deze kan binnen enkele weken van vorm veranderen, zie bijv.
                    http://www.umanitoba.ca/faculties/scien ... ation.html
                    Een beetje googlen levert nog veel meer op.
                    De reden van verandering is waarschijnlijk dat er dichtbij de ster die de nevel verlicht dichte stofwolken bewegen, die het licht af en toe (gedeeltelijk) tegenhouden.

Een andere reflectienevel is McNeil's, die pas onlangs nabij M78 is ontdekt.
                    Zie bijv. http://www.noao.edu/outreach/aop/observers/mcneil.html
                    Hier speelt waarschijnlijk hetzelfde proces als bij Hubble's Variable Nebula.

En als je foto's van de Krabnevel van een eeuw geleden vergelijkt met meer recente, dan zie je duidelijk dat hij uitgebreider is geworden.

Maar helaas zijn dit uitzonderingen. Planetaire nevels zijn slechts enkele tienduizenden jaren zichtbaar, dus op kosmische tijdschaal gezien zijn dit de snelst evoluerende nevels!

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Werken...
                    X