Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De "Splijtende Zon"

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De "Splijtende Zon"

Een collega kwam vanmorgen ongerust naar me toe. Hij had op Internet gelezen dat door wetenschappers van de Universiteit in Wageningen ontdekt was dat er een grote kans is dat de Zon gaat splijten, en dat zou grote gevolgen hebben voor het leven op Aarde!

Voordat ik onmiddellijk ontslag nam om de tijd die ons rest op een plezieriger manier door te brengen heb ik gevraagd of hij dat eens wilde laten zien.

Het bleek te staan op de nieuwspagina van Planet Internet afdeling Wetenschap op
    http://www.planet.nl/planet/show/id=434 ... /sc=f3a604

Wetenschappers van de Universiteit van Wageningen hebben ontdekt dat de kans bestaat dat er binnen honderd jaar een stuk van de zon afbreekt. Het zou gaan om een brokstuk met een diameter van maar liefst 81.000 kilometer. Ter vergelijking: de aarde heeft een diameter van 12.756 kilometer.
    Dat er zo maar een stuk afbreekt lijkt me stug gezien de zwaartekracht van het resterende stukje van de Zon, zeker gezien de volgende zin:
    De zon heeft een totale diameter van 1.392.000 kilometer.
    Als het zonnebrokstuk van met een diameter van 81.000 kilometer inderdaad het melkwegstelsel in geslingerd wordt, kan dit grote gevolgen hebben. Volgens de wetenschappers gaat het zonnedeel zweven in de atmosfeer waardoor de mogelijkheid bestaat dat het in botsing komt met andere planeten of sterren.
    Zweven in welke atmosfeer?????

Als het in ťťn of andere atmosfeer zweeft, hoe kan het dan in botsing komen met andere planeten????

En nog erger, hoe kan het dan in botsing komen met andere sterren????

Deze botsing kan vervolgens grote gevolgen hebben voor het hele melkwegstelsel.
    Dit klinkt wel erg dramatisch, gezien het feit dat het Melkwegstelsel uit wel 100 miljard sterren bestaat. Volgens mij heeft het afschieten van een zandkorrel op de Mount Everest nog meer effect!

Kortom, een goed voorbeeld van een zogenaamde wetenschapsjournalist die totaal niet weet waar hij het over heeft!

Het persbericht van de unversiteit is duidelijk al iets beter (al is er weer dat vervelende "dramatische effecten in het melkwegstelsel").

Wat ze beschrijven is niet anders dan wat er courant gebeurt bij rode reuzen die planetaire nevels creŽeren. Alleen op hele kleine schaal, te vroeg, en er is maar 0.2% kans dat het inderdaad zo vroeg gebeurt.

Planetaire nevels *hebben* natuurlijk inderdaad effecten op grote afstanden; ze zorgen ervoor dat schepsels op verre planeten uren gaan staan staren achter kleine stukjes glas.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik vind het een bizar verhaal dat volgens mij aan alle kanten rammelt, tenminste dat bericht van Planet. En wat wordt er eigenlijk bedoelt met zonnebrokstuk?
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Als er echt een brokstuk van de zon afbreekt dan lijkt het mij verstandig dat we forumlid "Darksteel" vragen hoe het zit.....
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Een brok gas. Dat wil ik wel eens zien in een "artists impression". Meegja, leef je uit!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Het persbericht van de unversiteit is duidelijk al iets beter.
            Heb je een link daarnaar? Ik kan het niet vinden en wil nu wel eens weten wat er echt geschreven is. De pagina op Planet is alweer verdwenen (dat kan ik me dan weer wel voorstellen)

Overigens is de dichtheid op 81.000km diepte in de Zon (een beetje meer dan 10% van de straal van de Zon) slechts circa 0.03 g/cm^3. Een bol met die dichtheid en een straal van 40.000km weegt dus slechts anderhalf keer zoveel als de Aarde (vier miljoenste deel van de massa van de Zon, 4x10^-6). Vervelend als het de Aarde treft, maar de Zon zelf zal er niet veel van merken, laat staan een sterrenstelsel met 10^12 zonsmassa's...
            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
              Heb je een link daarnaar? I
              http://www.summervibe.nl/persbericht.php

Mmhhh... het laatste zinnetje (en de website zelf) doet toch vermoeden dat het wel om een grap zou kunnen gaan...
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                http://www.summervibe.nl/persbericht.php
                Mmhhh... het laatste zinnetje (en de website zelf) doet toch vermoeden dat het wel om een grap zou kunnen gaan...
                Bedankt.
                Inderdaad denk (hoop) ik dat het een grap is, het komt me zeer onwaarschijnlijk voor dat een website over zomervakanties 'onderzoek laat doen naar de proton-proton cyclus'. (Ik hoop het, omdat ik hoop dat er geen wetenschapper is die dit gelooft). Overigens komt het woord Wageningen hier niet voor. Ik vond het al sterk dat Wageningen plotseling zonnefysika ging doen. Misschien is het een 'reclamestunt', in de hoop dat de naam van de website in het persbericht wordt vermeld. P.I. is er blijkbaar voor korte tijd ingetrapt.
                Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Hmm.. Ik ben nu toch wel benieuwd of er een kern van waarheid in zit.

Commentaar

Er zit zeker een kern van waarheid in . De Zon verliest namelijk al sinds hij er is massa via de zonnewind, CME's enzovoort...
                    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Ik heb zojuist de Universiteit van Wageningen een mail gestuurd met de vraag of dit onderzoek daadwerkelijk is uitgevoerd.

Commentaar

Ik heb met de infodesk van de Universiteit van Wageningen gesproken vanmorgen.

Het onderzoek is nooit uitgevoerd en het is dus onzin

Commentaar

Ja dat zeggen ze nu! omdat sinds het onstaan van dit bericht en nu zijn allerlei veiligheidsdiensten opgesprongen om geen algehele paniek te laten onstaan... de beurs zou eronder lijden en mensen gaan allerlei gekke dingen doen :-D

euh nee ok onzin, oef !
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Goed initiatief Freek.
                            Er wordt wat af gefantaseerd in deze wereld.

Commentaar

Hahaha, wat hebben we toch gelachen.. NOT!

Origineel geplaatst door Summervibe.nl Admin
                              Wat een gruwelijke PR-stunt bedacht door mezelf

Zo'n duizend bezoekers door een mooi verhaaltje over de zon te verzinnen en die naar een aantal nieuwssites te sturen. Hij stond op de nieuwssite van Planet.nl (inmiddels niet meer). Prachtig.. alles uit mijn grote duim gezogen.

We hebben gelachen.
                              Post is te vinden op het forum van Summervibe.nl, here you go: http://tinyurl.com/2oqvfx

Vreemd dat Planet.nl dit zomaar heeft overgenomen. Dat is echt gebeurd, kijk maar zelf: http://tinyurl.com/2rxtlj

Universiteit van Wageningen zei dat ze dit totaal niet op prijs stelden, wat ik helemaal kan begrijpen.

Commentaar

Werken...
                              X