Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eta Carinae gevaarlijk voor ons?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eta Carinae gevaarlijk voor ons?

Hey,

Ik las net over die supernova die ze ontdekt hebben, dat die extreem was. Daar hadden ze het ook over dat er met Eta Carinae hetzelfde kan gebeuren en deze staat op maar 7500 lichtjaar van ons vandaan. Mijn vraag, kan dit fataal zijn voor het leven op Aarde?
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Volgens een deskundige (op TV) is het niet gevaarlijk voor het leven op aarde.
    Wel zal er zoveel licht zijn dat je bij nacht een boek kunt lezen.

En nu maar hopen dat het licht lang genoeg bliift om het boek ook uit te lezen

Commentaar

oke, dankje voor de snelle reactie

Is deze ster nou in de laatste fase? zoiets meen ik mij te herinneren
      Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Kijk voor meer info op:
        http://nl.wikipedia.org/wiki/Supernova

Commentaar

okay ik zal zo even kijken.
          Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Henkp schreef:
            Toch wel een beetje een verarming van waarneembare objecten als alleen Eta Carinae (dan waarschijnlijk Alpha Carinae) de zon en de maan overblijven.
            Nog maar even snel wat deep sky waarnemingen doen dan maar voor het te laat is.
            16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
              Henkp schreef:
              Toch wel een beetje een verarming van waarneembare objecten als alleen Eta Carinae (dan waarschijnlijk Alpha Carinae) de zon en de maan overblijven.
              Nog maar even snel wat deep sky waarnemingen doen dan maar voor het te laat is.

Het kan inderdaad al morgen zijn maar ook over 50.000 jaar
              Zal vast nog wel even duren Big Bang, dus doe maar rustig aan.

Commentaar

Misschien is het al lang gebeurt. Wie weet!

Lijkt me spectaculair en angstaanjagend tegelijkertijd als we de effecten zullen merken als Eta Carinae een supernova veroorzaakt.

@Skyraider: volgens wetenschappers zou het geen gevaar voor de aarde betekenen, maar zal wel degelijk nadelige effecten voor het leven op aarde met zich meebrengen.
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hij staat op 7500 lichtjaar afstand.
                  Ik weet niet wat het resultaat voor de aarde is of wat ik me daar bij voor moet stellen (afgezien van die hoeveelheid licht).
                  Trouwens voor een boek bij donker te kunnen lezen heb je nou ook weer niet zoveel licht nodig. (pakweg 1 ? Lux)
                  Ik zou het best wel eens mee willen maken, dan maar een paar maanden geen deepsky mogelijkheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                    Hij staat op 7500 lichtjaar afstand.
                    Ik weet niet wat het resultaat voor de aarde is of wat ik me daar bij voor moet stellen (afgezien van die hoeveelheid licht).
                    Trouwens voor een boek bij donker te kunnen lezen heb je nou ook weer niet zoveel licht nodig. (pakweg 1 ? Lux)
                    Ik zou het best wel eens mee willen maken, dan maar een paar maanden geen deepsky mogelijkheid.
                    inderdaad dan kijken we alleen maar naat eta c toch

Commentaar

Vergeet niet dat »ta Carinae alleen vanaf het zuidelijk halfrond zichtbaar is. Wij zullen dus ook dan geen direct licht van de ster kunnen zien vanuit Nederland. Wel is de hemel waarschijnlijk lichter door de breking van het licht in de atmosfeer.

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                        Denk bijvoorbeeld aan de dieren. Die zullen een verstoord nachtritme hebben.

Commentaar

Dat zal natuurlijk een beetje afhangen van de lichtsterkte Demelza.
                          Bij een aantal dagen volle maan hebben die dieren toch ook geen probleem voor zover mij bekend!
                          Maar goed het is natuurlijk allemaal speculeren.
                          Voor mij kan het wel eens een voordeel zijn aangezien ik een redelijk groot PV Solar systeem heb. Kunnen die panelen ook eens 'snachts wat doen want nu liggen die 'snachts alleen maar te pitten :P

Commentaar

Volle maan heeft een vast ritme. Als je een aantal maanden (ik weet niet hoelang dat zal duren dan) een verlichte hemel hebt heeft dat wel degelijk effect, zelfs als het maar een beetje is.

Maar inderdaad. Het blijft speculeren. Misschien gebeurt er niks of misschien brengt het toch een zeer groot gevaar mee voor de aarde.

Commentaar

Wel is de hemel waarschijnlijk lichter door de breking van het licht in de atmosfeer
                              Even je verstand gebruiken
                              's nachts (als de Zon minimaal 18 graden onder de horizon staat) is er ook een lichtbron van magnitude -27 die aan de andere kant staat te schijnen. Ook dat licht wordt niet door de voor ons zichtbare atmosfeer gebroken, dus het blijft gewoon donker bij ons!

Guus

Commentaar

Werken...
                              X