Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Relativiteitstheorie en klokken

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Relativiteitstheorie en klokken

Stelling:

In de relativiteitstheorie wordt gesteld dat 2 identiek gelijk, en gelijk lopende klokken, verschillend gaan lopen als je er een van op zeeniveau houd en de andere meeneemt hoog in de bergen.

Vraag:

Hoe is dit mogelijk? De 2 klokken zijn mechanisch hetzelfde, dus lopen beiden gelijk.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

b@rry: De verschillen zijn heel klein en hebben niets met mechaniek te maken, althans niet in directe zin. Doordat je hoog in de bergen bent, is de zwaartekracht wat minder dan op zeeniveau (je bent immers wat verder verwijderd van de kern van de aarde). Omdat je zwaartekracht wat minder is, is de ruimte-tijd vervorming wat minder. Omdat die vervorming wat minder is, lopen alle fysische processen iets langzamer ten opzichte van de "zeeniveau-waarnemer" waardoor bijv. ook een klok (onafhankelijk van het mechaniek) wat langzamer. Stel ik zou een volledig digitaal horloge hebben, dan zou hetzelfde gebeuren.
    Let wel: je merkt zelf niets van die vertraging: voor jou bovenop die berg blijft één seconde, één seconde. Pas als je de klokken met elkaar vergelijkt, dan zie je een verschil. Het bizarre is dat je nu zou verwachten dat er ergens in het heelal een plaats te bedenken valt die een "absolute" tijd zou aangeven. De relativiteitstheorie (hier komt dus ook de naam vandaan) stelt dat zo'n plaats niet bestaat. Duidelijker?
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik gooi er nog even een vervolgvraagje tegenaan. Even een kort stukje tekst om uit te leggen waar de vraag vandaan komt:

Uit de speciale relativiteitstheorie kun je opmaken dat een klok (verder identiek aan je 'eigen' klok) die met een of andere snelheid beweegt ten opzichte van jou en je eigen klok voor jou langzamer loopt. Dat is op zich nog redelijk vlot te begrijpen als je het algemene voorbeeld van de lichtklok gebruikt: de klok die uit twee parallelle spiegels bestaat waartussen een lichtpuls heen en weer tikt. Een zijwaarts bewegende klok (waarbij de lichtpuls op en neer reflecteert, dus haaks op de voortbewegingsrichting van de klok) zorgt ervoor dat de weglengte die de puls moet afleggen tussen elke reflectie langer is, wat een handige uitleg is van het mechanisme dat achter tijddilatatie zit. Immers, het mechanisme van de lichtklok kan veralgemeniseerd worden tot alle interacties tussen deeltjes - die allemaal aan die lichtsnelheid gebonden zijn. Het meest maffe aan deze situatie is natuurlijk dat voor iemand die met die bewegende klok meereist, jouw klok langzamer loopt. Een ogenschijnlijke paradox, die opgelost wordt zodra je loslaat dat beide waarnemers (de bewegende en de stilstaande, of andersom omdat je binnen de relativiteit niet van absolute stilstand kunt spreken) dezelfde definitie moeten hanteren van gelijktijdigheid.

Plaatje van de lichtklok:

(bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -clock.png )

Nu vraag ik me af of tijddilatatie tengevolge van een andere sterkte van het lokale zwaartekrachtveld ook op een dergelijke, relatief makkelijk te vatten manier kan worden opgevat. Iemand een idee?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Oke ik snap het een beetje.

Dus een mens aan zeeniveau ziet een boom theoretisch langzamer groeien hoog in de bergen, dan een boom direct naast hem.
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Is het dan ook zo dat omdat de draaisnelheid van de aarde op zeeniveau langzamer is dan in de bergen(omloopsnelheid tov middelpunt aarde),een lichtklok die evenwijdig tegengesteld meereist aan de draaing van de aarde in de bergen minder snel loopt.Dit omdat je van de snelheid van het licht van de klok de draai-snelheid van de aarde af kan trekken?
          Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

B@rry: ja, alle fysische processen gaan langzamer. Natuurlijk kan je zoiets als boomgroei niet echt goed actueel zien omdat het verschrikkelijk langzaam gebeurt en er zijn heel veel andere mogelijke parameters die de groei kunnen beinvloeden maar als je al deze effecten zou kunnen uitsluiten, dan heb je gelijk.
            Tholootje: draaisnelheid heeft er niets mee te maken, de zwaartkracht en dientengevolge de ruimte-tijd vervorming zijn het gevolg van de massa en de afmeting van het object.
            Brinx: Ik snap je vraag niet.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal:Inderdaad haal ik twee dingen door elkaar.De vraag van Brinx en de uitleg op de vraag van B@rry. Sorry.

Commentaar

domme vragen bestaan volgens mij niet :smartass
                hahaha wel domme antwoorden,maargoed ff over die relativiteitsleer,ik was ff gaan googelen en daar vond ik een hoop info over de zwaartekrachttheorie.
                ik hoop dat je daar wat aan hebt.

greetzzzzzzzzzzzzz Bor
                there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Ha.ha ik zei ook niet dat hat een domme vraag was,alleen haal ik soms wat dingen door elkaar.Maar daar hebben veel grote denkers last van.

Commentaar

Ik heb hier even een apart topic voor aangemaakt gezien het groot aantal reacties.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                    X