Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kosmologie hoogdrempelig?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kosmologie hoogdrempelig?

Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom kosmologie niet zo gewild lijkt bij het grote publiek. Ik zou echt eens willen weten waarom. Lijkt het te hoogdrempelig? Te oubollig? Niet interessant?

Want dat is het absoluut niet. TheorieŽn die moeilijk lijken, kunnen ook in makkelijke taal in grote lijnen uitgelegd worden.
    Wie wil nou niet weten waar we vandaan komen? Waar alles vandaan is gekomen?

Wat zouden jullie graag willen zien op dit forum wat kosmologie aangaat?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Mss discussies laten doorlopen ook al ontaarden ze ;-)
    tuurlijk als het grof begint te worden... mag je ingrijpen.
    want het is nu eenmaal geen materie die je binnen een vakje kan houden. en zeker als je dan 'gewone' mensen laat meedoen. die vragen of ideeŽn hebben.
    ik vond dat er net een interessante discussie begon te onstaan over hoe je dingen moet benaderen, vanuit wiskunde of filosofie of is er interactie met de twee mogelijk, en kan je er Łberhaupt iets van begrijpen zonder wiskunde te begrijpen.

Ik vind het wel een leuke rubriek ook al is het niet de duidelijkste en de minst praktische, maar wel leuk leesvoer.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Er mag altijd een nieuw topic geopend worden, maar het lijkt mij ook duidelijk waarom dat topic gesloten is.

Maar goed. De vraag was waarom mensen die niet zo veel van kosmologie af weten niet vaak in dit subforum te vinden zijn. Dat is niet alleen op dit forum zo, dat zie ik elders ook. Ik zou graag van deze mensen willen weten waarom. (zie eerste post).

Commentaar

Misschien wel omdat het niet altijd gaat over feiten maar wel vaak over meningen, opvattingen, hypotheses en dogma's. Het heeft daardoor een hoog welles-nietes gehalte. Bovendien ligt het theoretische karakter niet iedereen.
        Door deelname geef je iets van jezelf bloot en niet iedereen vindt dat prettig. Voor je het weet, zet je jezelf voor gek.
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

De reden dat ik er zelf weinig kom, is dat ik enerzijds vaak helaas geen tijd heb om de (vaak lange) discussies op de voet te volgen.
          Anderszijds is het een stukje begrip denk ik. Ik vind het onderwerp weliswaar heel interessant, maar nu en dan gaan discussies dermate ver (diep) dat ze te ingewikkeld worden om "ff" te lezen. En achteraf inhalen is niet echt te doen
          "So if you see the stars tonight, then tell me what they say."

Commentaar

Dank voor jullie reacties.

Kosmologie is inderdaad erg theoretisch en vaak gebaseerd op bepaalde ideeŽn die nog lang niet bewezen zijn. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit trekt.
            Ook de lange discussies, die vaak (te) moeilijk zijn voor mensen om door te lezen en daadwerkelijk te begrijpen.

Is er behoefte aan topics die meer toegankelijk zijn? Waarin bijvoorbeeld de snaartheorie, de relativiteitstheorie etc in een makkelijke taal uitgelegd wordt?

Commentaar

Jazeker. Er moet alleen een rem op de mensen die het beter willenweten of teveel het diepe induiken.
              Dat verpest het -goed bedoeld of niet- gewoon. Ik kom er nauwelijks, terwijl ik echt iets meer zou willen weten van theorie.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja dat zou leuk zijn als er een paar inleidende topics zouden zijn met beknopte duidelijke uitleg.
                maar toch moet je ook plaats laten voor de afwijkeling of de wildeman
                en als het te ver gaat modereer je het naar de prullemand.

en kosmologie is toch geen onpopulaire rubriek?
                in verglijking met anderen.

Mss wat sticky's in het begin, met begrippen, basis ideeŽn, stromingen.
                maar het is onvermijdelijk dat dat een zware rubriek is met veel uiteenlopende meningen.
                ook niet iedereen luistert naar klassiek of jazz wat dat zo'n beetje is, er zijn mensen die zware klassieke werken neerzetten, en een paar die ertussendoor improviseren, ik vind het wel leuk om te lezen.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Inderdaad vind ik het een te hoog "misschien" -gehalte hebben. Je kunt er wel over blijven malen maar niemand weet het nu eenmaal.

Anderzijds maakt juist dŗt het onderwerp juist zo interessant. Maar ik voor mij koop dan toch liever een paar goede boeken waaruit ik mijn eigen inspiratie put. Ik vind het onderwerp gewoon niet zo geschikt voor een topic.
                  Al hoort het er wel bij natuurlijk...Misschien een paar stellingen neerzetten waarop gereageerd kan worden?

Commentaar

Met onpopulair doelde ik ook meer op beginners die wegblijven. In andere subfora is de drempel veel lager. Natuurlijk moet er altijd plaats blijven voor anderen, maar juist ook voor beginners.

Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geleden dit geschreven waarin ik het juist 'simpel' wilde houden zodat vrijwel iedereen het kan begrijpen. Als we nou van diverse dingen zoiets maken en niet alleen op de wiki zetten, maar ook hier, zodat de mogelijkheid er ook is om vragen te stellen en beantwoorden, dat zou dus wel een idee zijn? We zouden dan kunnen beginnen met dingen die algemeen geaccepteerd zijn, zoals de algemene en speciale relativiteitstheorie, werking van zwaartekracht etc. Andere onderwerpen, zoals de snaartheorie die nog niet bewezen is, zou je dan meer vrijblijvend kunnen opstellen, zodat men zijn eigen conclussies kan trekken.

Zijn er mensen met andere ideeŽn? Wees trouwens vrij om zelf topics te openen met vragen e.d.!

Commentaar

Ik sluit me aan bij Batchainpuller
                      "So if you see the stars tonight, then tell me what they say."

Commentaar

Wat mij ook opvalt is dat er iets uitgelegd wordt,en dat dat door de volgende teniet wordt gedaan waardoor het zeker voor een leek moeilijk te volgen is.
                        De topic-onderwerpen lijken vaak weinig interressant (lees:zwaar theoretisch),hoewel ik de snaar-theorie buitengewoon interressant vind snap ik er weinig van zelfs als ik er een docu over kijk.(Dus mťt plaatjes )Maar dat lukt mij persoonlijk beter.De totaal andere kijk en open-minded invals hoek van de gangbare natuur-theoriŽn vind ik wel verfrissend.
                        Wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat topics te beperkte mogelijkheden hebben om dingen duidelijk te maken aan de leek (....zei de gek!)
                        Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Een goede inleiding voor een beginner-onderwerp kosmologie zou een simpel lijstje met waarnemingen kunnen zijn die aanleiding hebben gegeven tot het woud aan theorieen en speculaties wat tegenwoordig bestaat op dat gebied. Hiermee bedoel ik een lijstje als:

1 - Het heelal lijkt er in alle richtingen globaal hetzelfde uit te zien
                          2 - Hoe verder iets weg staat, hoe groter de roodverschuiving is (lineair verband)
                          3 - Microgolfstraling wordt overal vandaan gemeten als 'achtergrondstraling'
                          4 - Quasars (ws. actieve kernen van sterrenstelsels) zijn tot nu toe alleen gevonden op zeer grote afstanden
                          5 - Zichtbare materie op zich is niet genoeg om bewegingen te verklaren van sterrenstelsels in clusters

Zo'n lijstje kun je dan makkelijk aanhalen wanneer je donkere materie poneert (puntje 5), de Hubble-constante (puntje 2), het feit dat onze positie niet speciaal lijkt (puntje 1), enzovoort. Op die manier relateer je de vele uiteenlopende afleidingen direct aan concrete waarnemingen, waardoor het minder snel lijkt alsof kosmologen maar wat uit hun duim zitten te zuigen (wat volgens mij ook vaak gedacht wordt).
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Stuk of drie jaar geleden ben ik begonnen met deze hobby en interesseerde me toen vooral in de planeten, een beetje de basisdingen. Daarna heb ik een telescoop aangeschaft en ben ik meer de kant van het waarnemen opgegaan; kosmologie leek me maar niks met al die theorieŽn. Maar nu ben ik het nieuws over zwarte gaten en donkere materie en dergelijke een beetje gaan volgen. Nu met de zomermaanden in aantocht (eigenlijk al begonnen) komt er toch niet veel van waarnemen en ga ik me wat verdiepen in kosmologie en verschillende theorieŽn over het universum. Ook al heb ik pas twee jaar Wiskunde (2e klas VWO), met die artikeltjes hier over het begin van het heelal en de snaartheorie ben ik al een eindje op weg geholpen. Fantaseren over wat zich daarboven heeft afgespeeld en wat zich daar gaat afspelen, dat is toch het mooiste wat er is

Commentaar

Ik merk inderdaad dat het drukker is in dit subforum! Zal dat inderdaad door de zomermaanden komen? Zou misschien wel leuk zijn om de komende maanden extra aandacht te besteden aan dit subforum, d.m.v. artikeltjes e.d.
                              Freek: Ik heb helemaal geen wiskunde gehad. En op de berekeningen na zijn bepaalde theorieŽn toch goed te begrijpen, mits ze goed worden uitgelegd. De boeken van Stephen Hawking en Brian Greene vind ik dan ook uitermate geschikt voor mensen die de basis missen, maar toch willen weten hoe en wat.

Commentaar

Werken...
                              X